Støj Trådløse Mikrofoner

Hej NG!

Jeg er ikke det store elektronikvidunder men jeg vil prøve at forklare hvad
mit problem er.

For at gøre livet lettere har jeg købt nogle trådløse mikrofoner til den
lokale forening. Disse er håndbårne og bliver brugt til fælles drøftelse.
Mikrofonernes placering er derfor altid ukendt.

Standermikrofoner er på scenen hvor en ordstyrer typisk taler og giver ordet
til den der gerne vil give sit besyv med.

Problemet er der er en del støj på de trådløse mikrofoner, som kommer fra en
lys-baldakin der er hele vejen rundt i rummet. Støjen lyder som elektrisk
"brum" som fra en gammel pladespiller der ikke var jordet. Bare sytten gange
værre. Så snart lys-baldakinen bliver slukket er støjen væk, og støjen er
der så snart der tændes igen.

Hvad har jeg gjort?

Alle dele, (Mixer, forstærker, Cd'afspillere, båndoptagere, Trådløs
modtager) Er jordet på samme niveau. (alle samlet på samme
jordkabel/stelkabel)

Alle kabler (mixer, forstærker o.lign.) er testet for om de er balancerede
og skærmet. Det er de.

Lys-baldakinen er blevet flyttet over på andre faser, dette hjalp imidlertid
ikke.
Lys-baldakinen er enkeltfasede lysstofsrør med transformator og et rør pr.
armatur (sikkert de billigste der fandtes for 20 år siden). Jeg tror ikke
armaturerne er jordet, men har det betydning? Da jeg opfatter støjen som
reguler udstråling.

Jeg har troet at teleslyngen har kunnet påvirke mikrofonerne, men
overhovedet ikke da den har være helt slukket under en af de forskellige
test.

Vi er ikke intereseret i at skifte alle armaturer i baldakinen da det vil
blive ret dyrt. Men det kan da være en udvej.

Spørgsmålet lyder så: Hvad gør jeg for at fjerne denne elektriske støj? Er
der en måde at støjdæmpe disse armaturer/neonrør. Ved på en eller anden måde
at sætte en bipolar kondensator på hvert armatur eller skal der gøres noget
andet.

Håber der er er en der ved hvordan dette kan støjdæmpes.

Tak på forhånd, Benjamin Søgaard

Re: Støj Trådløse Mikrofoner

Hvilket fabrikat trådløs mikrofon? Model? Frekvens?

Prøv at slukke for de trådløse mikrofoner, og se om der stadig er brum på.
Og meld så tilbage.

Prøv at undersøge om det skulle være et enkelt lysstofamatur der forårsager
brummet.
Løsn alle glimttænderene og monter dem enkeltvis for at se om det er et
enket amatur der driller.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Støj Trådløse Mikrofoner

Trådløs modtager: AKG WMS 40 SR DUAL
Trådløse mikrofoner (2 stk): AKG HT 40 PRO
Frekvens: 1) 805,100MHZ 2) 813,100MHZ

Når de trådløse mikrofoner er slukket og modtageren fortsat er tændt. Er der
ingen brum.

Armaturtype: Philips TMX200BB 1XTLD 36W 9101 211 204 220V50Hz COS (omvendt
r) 0,95-0,23A

Alle armaturer har ikke glimtænder. Jeg tog derfor rørene af alle sammen og
satte dem i en for en. Uanset om alle elelr bare et enkelt rør var tændt
kunne jeg fange støjen med mikrofonerne.

Bare det jeg holder hånden på lysstofrøret og mikrofonen i den anden hånd
kan jeg få det til at "støje".

Jeg prøvede også på nogle af de andre armaturer der hænger ude i rummet. De
er en helt anden type og her kunne jeg ikke få støj frem, andet end at holde
mikrofonen helt hen i nærheden af transformatoren.

Mvh Benjamin Søgaard

Re: Støj

Dioden.

Der skal vE6%re 400mhz mellem hver mick,er der det?

Re: Støj

Er den gal med øjnene? ;)

Frekvens: 1) 805,100MHZ 2) 813,100MHZ

Re: Støj Trådløse Mikrofoner

 - det skulle vel aldrig være dynamiske kapsler der er i dine mikrofoner??
( Skift til elektret / kondensator - typer )

Har du prøvet om senderne ogs samler op hvis der ikke er monteret en
mikrofon - altså om det er selve mikrofonen ( kapslen ) der samler op, eller
senderen???

Lars / Viborg

Re: Støj Trådløse Mikrofoner

Mikrofonerne indeholder kondensator mikrofoner og er derfor ikke dynamiske.

Det er senderen der samler op da jeg kan få støjen til at variere/forsvinde
alt afhængig af hvordan mikrofonerne holdes. Er man langt fra (2-3mtr)
Lys-baldakinen er der ingen støj.

Re: Støj Trådløse Mikrofoner

Årsagen skal helt sikkert søges i, at armaturerne uden glimtænder er med
elektronisk strømforsyning - der kan støje fælt - sender en masse støj ud,
der opfanges af mikrofonernes elektronik. Specielt armaturer med mulighed
for lysdæmpning. Dette er imidlertid ikke tilfældet med "normale" armaturer.

Løsning: Muligvis med afskærmede kabler til de armaturer, der støjer. Det
kan være, det afhjælper problemet. Ellers skal der gøres indgreb i
mikrofonerne/senderne for ad den vej måske afhjælpe problemet, men det er
faktisk ikke den "smarteste" løsning - garanti etc.

En endnu mere "sindsyg" idé kan være, at antennesignalet fra mikrofonen til
modtageren er så svagt, at signalet overlejres med støjen. Prøv at gå
tættere på modtageren for at se, om det gør nogen forskel eller ændrer på
støjindstrålingen.

Der kan også være andre årsager - kabler fra en betjening af en lysdæmper
kan også støje fælt, hvor kablerne må udskiftes til skærmede kabler.

Det kan være så voldsomme ændringer, så man i stedet må overveje at bruge
almindelig mikrofoner med kabel. For skægs skyld prøv en almindelig mikrofon
med en dertil passende længde mikrofonkabel tilsluttet mikserens
mikrofonindgang og se, om det støjer. Det burde det ikke.
Karsten H. Jensen
Re: Støj Trådløse Mikrofoner

Det betyder intet hvor modtager er placeret for støhindfald vi har flyttet
den mange steder i rummet sågar sat den i midten. Sålangt væk fra
lys-baldakinen som muligt. Men støjen opfabges alene af de trådløse
mikrofoner.

Der er ingen lysdæmpning nogen steder ej heller betjening her til.

De "gamle" mikrofoner var på kabel og var dynamiske, her var der intet støj
overhovedet.

Re: Støj Trådløse Mikrofoner

Ja, det er jeg ikke i tvivkl om.

Er den lysbaldakin forsynet med en elektronisk strømforsyning (SMPS)? I så
fald få den skiftet ud med en almindelig transformator. Den udsender ikke
elektrisk støj.

Når der ikke opsamles støj fra andre lysstofsrørinstallationer må der heller
ikke ske støjinstråling fra omtalte lysbaldakin. Jeg synes, at der ind
imellem har være tale om neon og ikke lysstofrør. Er der tale om neon, har I
et andet problem. Det er svært at komme en løsning på problemet nærmere, når
de mest sandsynlige årsager har været gennemprøvet. Så skal man helst selv
være på stedet, men jeg prøver så godt jeg kan ud fra de givne oplysninger.
Karsten H. Jensen
Re: Støj Trådløse Mikrofoner

Glimrende

Altså er det ikke noget der indstråles efter modtageren

Nu kender jeg ikke lige ovenstående amatyrtype

Det lyder som om at amaturene er af "HF" typen, og desværre af en udgave der
støjer.

Mit bedste råd, er at udskifte alle amature af den type, desværre.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Støj Trådløse Mikrofoner

Nej intet. (Hvis man skruer rigtigt højt op kan man høre den her "brusen"
svagt i baggrunden eller forstærkerstøj (jeg ved ikke hvad det hedder)

Jeg prøver at jorde et par stykker i første omgang. Ellers er det på jagt
efter nogle brugte med glimtænder, og ikke HF. :-)

Mvh Benjamin

Re: Støj Trådløse Mikrofoner

Ergo er det mikrofonerne der opsamler støj.

Enten skal du i gang med at skifte alle amaturer (prøv lige at jord et
par stykker først), elllers skal du finde andre mikrofoner.

Alternativt skal du have et lavpasfilter mellem modtager og mixer der
sorterer "brummet" fra.

Re: Støj Trådløse Mikrofoner

Ja, det er det.

Jeg prøver at jorde nogle stykker først. Men kan man ikke "æde" lidt af
støjen med kondensatorer eller?

Det har jeg ikke forstand på. Men der er sikekrt nogle stykekr her der har
nogle diagrammer, til sådan en fætter.

Mvh Benjamin

Re: Støj Trådløse Mikrofoner

Hvis det er HF tændere der er i amaturene, er der formodentligt et par
støjkondensatorer i indgangen til jord. Nu har du så en masse afledning
til jord, men ingen jordleder på, så har du 115 volt på alle lamperne,
det skal nok give et fint magnetfelt, som spolerne i mikrofonerne
opsamet (hvis det er sådanne mic's)

Hvis det kun er tale kan i sagtens sortere alt under 100Hz fra....

Re: Støj Trådløse Mikrofoner

sidder der en kontrol box til baldakinen som er er lysdæmper.Det kan
skyldes at der mangler/eller er en forkert drossel spole. en lysdæmper
som er en tyristor som tænder/sluker meget skarpt og som giver en masse
elektronisk støj.

mvh bamse

Site Timeline