Støj på line-in på lydkort og i guitarforstærker.

Hej NG

Jeg har lidt problemer med mine lydenheder i min lejlighed.

Hvis jeg bare skruer lidt op for Line-in og Mic-in på mit lydkort på min
computer, er der tydelig støj, jeg
har på fornemmelsen at det har noget at gøre med at jeg ikke har jord til
computeren.

Jeg har den samme støj på min guitarforstærker (ret irriterende).

Støjen reduceres dog kraftigt hvis jeg rør ved de ledende dele på guitaren.
Kan det være fordi jeg selv fungerer som en slags jord, på trods af at jeg
sidder på en plastikstol på et trægulv
i 2sals højde?

Er der nogen gode/nemme måder at slippe for denne støj, bortset fra at ringe
til en elektriker og få jordstik på værelset?

Mvh
Christian Haugwitz

Re: Støj på line-in på lydkort og i guitarforstærker.

Onboard lydkort? Hvis ja, så er det sikkert derfor.

jord

Jeg fik jordet alt mit udstyr for et halvt års tid siden, og det har
ikke ændret på støjen på mit onboard lydkort. Heldigvis har jeg et SB
Live så jeg slipper for at bruge det rædselsfulde lydkort der er
onboard.

Det er meget normalt.
Er det på alle pickupper du har støjen (hvis du da har flere at vælge
imellem)?

Der er tydelig forskel på de forskellige pickupper i min guitar, nogle
indstillinger samler enormt meget støj op fra lysstofrør, monitor, selv
halogenpærer, mens andre er ret støjimmune.

Det har heller ikke ændret noget at den er blevet jordet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Støj på line-in på lydkort og i guitarforstærker.

Jeg har desværre allerede et soundblaster live player 5.1

Der er ikke mærkbar forskel på støjen fra de forskellige pick-ups, hverken
hvis man kører på to pickups,
eller man kører på to adgangen.

Mvh
Christian Haugwitz

Re: Støj på line-in på lydkort og i guitarforstærker.

Måske skulle du checke om pickup'erne er skærmet i guitaren. Det vil sige om
hullet i kroppen og slagpladen udgør en elektrisk ledende kasse. Hvis ikke, så
kan de reducere støjen og klikken når man rør ved de stelforbundne dele.

    Mvh
        Kimjand

Re: Støj på line-in på lydkort og i guitarforstærker.
Hej Christian,

I nogle tilfælde skyldes det at de interne kabler fra lydkortet er af en
utrolig ringe kvalitet (Kan også være de eksterne forbindelser - en af
mine "PC-mikes" har så dårligt skærmet kabel at brummet ændrer sig efter
hvor kablet ligger i forhold til andre ledninger).

En guitarforstærker uden brum er da ikke en rigtig guitarforstærker ;)

Bedre kabler og evt. "Sølvpapir" i guitaren.

--
Venlig hilsen,
Søren