Støj mellem HIFI/AV apparater

Hej Gruppe,

Jeg har et lidt sært støjproblem med mit hjemmebio setup.

Setup'et består af:

* Thomson 32" CRT TV
* SAGEM TDC SELECTOR
* DENON DVD 2910
* DENON AVR 2106

Støjproblemerne giver sig udslag i usædvanlig meget støj på billedet fra DVD
afspilleren. Jeg troede i første omgang at det var min nyerhvervede DVD
afspiller, der havde nogle dårlige lytter (eller hvad ved jeg), så den røg
til reparation. Værkstedet fandt dog ingen fejl, så jeg fik den tilbage blot
for igen at konstatere der var voldsomt meget støj på billedet.

Jeg fandt så idag, ved et heldigt tilfælde ud af, at når jeg frakobler
DVD'en fra forstærkeren (digital og analog lydforbindelser), så forsvinder
støjen på billedet fuldstændig!
Jeg havde tidligere prøvet at slukke for forstærkeren og alle andre
apparater i lejligheden (selv køleskabet), men det gjorde ingen forskel. Det
eneste jeg ikke havde prøvet var at frakoble lydforbindelserne til
forstærkeren.

Så er det man begynder at undre sig lidt over hvor meget en slukket
forstærker, som iøvrigt slet ikke er tilsluttet strømnettet, kan tilføje af
støj.
Så jeg kom til at tænke over, hvad der egentlig var tilsluttet forstærkeren,
og her er det så SELECTOR'en kommer ind i billedet.
Selvom SELECTOR'en var frakoblet både strøm- og antennenettet, så var den
stadig tilkoblet forstærkeren og TV'et.

Hvis jeg frakabler SELECTOR'en fra enten forstærkeren eller TV'et, så
forsvinder alt støjen, også selvom DVD'en er tilstluttet forstærkeren.

Jeg har lavet et lille diagram over setup'et:
http://demo.certus.dk/jeppe/homecinemasetup.gif

Når man kigger på diagrammet, ser man ganske tydeligt, at setup'et er
forbundet i en sluttet ring. Brydes denne ring et tilfældigt sted, ja så er
alle støjproblemer pist væk.

Jeg har desværre ikke nogle stikkontakter med jordforbindelse, hvordan får
jeg støjen ledt ud af "kredsløbet"?
Jeg har prøvet løst med et signalkabel at forsøge at jorde skiftevis DVD og
forstærker (fra chassis) til en radiator. Muligvis har jeg bare ikke kunne
stabe god nok kontakt med min lille test, men det hjalp ihvertfald ikke
noget.

Jeg står lidt famlende over for hvad jeg nu skal afprøve? Et netstøjfilter
vil vel ikke rigtig gøre den store forskel?

Gode forslag modtages med kyshånd! :-)

Mvh. Jeppe

Re: Støj mellem HIFI/AV apparater

Din radiator er ikke nødvendigvis jordet, det er din selector gennem
antennestikket.

Hel dit anlæg bliver jordet gennem selectoren og via signalkablerne,
prøv at skru en fast leder mellem chassis på alle apparater.

For øvrigt kan din selector vel også være i stykker ?

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Støj mellem HIFI/AV apparater

Du kunne

1) prøve at vende strømstikket på dine apperater 1 efter 1 for at se om det
er støj fra en strømforsyning.

2) forbinde en metaldel fra alle dine apperater til hinanden for at give dem
samme potentiale .. så strømmen ikke skal transporteres via dine
signalkabler ..

~~Frank .,

Re: Støj mellem HIFI/AV apparater

Hvad sker der hvis du kobler alt fra antennestikket, altså både selector, tv
og radio? og stadigt har den sluttede ring?

Re: Støj mellem HIFI/AV apparater
lø 04 mar 2006 02:00:28p satte Jeppe sig på en taburet og skrev følgende
på et stykke vådt franskbrød:

Du har det problem af du har en potentialeforskel mmellem 2 af dine
apperater. Det skal forstås på den måde at der i 2 eller flerte apperater
er en støjfilter der gør at disse apperaters stel svæver mellem 230 volt
og nul altså ligger der en fase på omkring 110 volt mellem stel og nul.
Dette er htlt normalt og ses ofte når man forsøger at firbinde udstyr.

Det nemmeste du kan gøre er først at frakoble dine lydforbindelser.
Hjælper dette kan du løse problemet ved at lade signalet løbe igennem en
lille signaltrafo med viklingsforhold 1:1 sådan at du fra en lydudgang
lægger signalet ind gennem primærviklingen og trækker det ud af
sekundærviklingen og sender den til lydindgangen herfra. Det siger sig
selv at du skal bruge en trafo til hver indgang og for hver kanal altså
to ttrafoer ttil venstra og højre og det siger sig selv at du skal skærme
trafoen af i en mmetalæske men du skal ikke forbinde ledningerne til
metalæsken for så er du ligevidt.

Eller sagt på en anden måde prøv bryde ringen et sted og prøv så at røre
metallet på det aparat hvor du har brudt ringen med den ene hånd og det
andet apperat med det andet. Så er der dømt strithår lover jeg dig. Du
får et stød ind i helvedet. Prøv så at sætte dit multimeter som er
indstillet på minimum 230 VAC mellem de to enheder så skal du bare se
løjer. Det vil vise 110 volt

Mener at IC Communication i Folehave ved valby har nogle egnede spoler
hvis du er fra Sjælland men ellers kan du bruge helt almindelige små
signaltrafoer til formålet. Endelige kan du vidst købe en færdig kasse
til 2-300 kr stykket men det er lidt fjollet hvis du selv kan finde ud af
at lodde kombonenter sammen til en samlet værdi af 20 kr det er nemlig de
samme komponenter der sidder i kasserne. Jeg ved ikke om dette egner sig
til digitale overførsler men så kan du jo bryde ringen ved alle de
forbindelser du har til analoge lydsignaler.

Hvis jeg skulle gætyte hvilke af dine produkter der laver baladen er
gættet at det er tv, selector og dvd da disse ofte har svævende
strømforsyninger men det er også set at forstærkere har det så prøv dig
frem evt ved at måle på stel mellem de enkelte produkter mens de kun er
forbundet til strøm. Husk at antennetilslutninger også indtroducerer
problemer med svævende strømforsyninger.

Steven

Re: Støj mellem HIFI/AV apparater

Man kan også købe det hele færdiglavet til langt billigere pris, kig hos
THansen

Det gør det ikke

Kabeltv er næsten altid jordet....

    Sonofon, er de bare inkompetente ?