Støj i forstærker

Hej alle :)

Jeg har bygget følgende kredsløb på prøvebræt: www.d00d.dk/circuit.jpg

På prøvebrættet virker det gilmrende, men når jeg laver printpladen og
lodder det hele sammen, er det meget følsomt overfor støj. Man kan justere
forstærkningen på trimme-modstanden, og på prøvebrættet kan man have en
meget større forstærkning end på printpladen, altså uden at der kommer
særlig meget støj... Der hvor jeg måler er på kondensatoren lænst til
højre(C1), og indgangen er X1-3.

Nogen der ved hvad årsagen kan være, og evt. hvordan jeg kan løse mit
problem?

På forhånd tak.

--
Hilsen Anders.

Re: Støj i forstærker
Kan man evt. lave en lille "faraday cage" omkring kredsløbet, som skærmer
mod støj? Eller bruges de til noget andet?

Venlig hilsen,
Anders.

Re: Støj i forstærker
On Mon, 2 May 2005 20:04:24 +0200, "Anders"

Trist kredsløb

Hvad skal det bruges til?

Re: Støj i forstærker
Hej.

Jeg skal bruge det til at forstærke signalet fra en ultralydsmodtager.

Venlig hilsen,
Anders.

Re: Støj i forstærker

Diagrammet er et problem... mangen til l*rt, skal man kigge længe efter, det
er skylden! Medmindre at støjen kommer pga. reverse-mode ved ombytning af
emitter og collector.

Ellers kalder diagrammet efter, alt hvad man IKKE skal gøre:

Trinene er dårlig stabiliseret, både mht. DC-bias og modkoblinger:
Bias-modstanden mellem collektor og basis giver dårlig stabilitet, især pga.
den totale jordede emitter, der desuden giver en unfair lav
indgangimpedans... ulemper, ulemper og ulemper!

Sæt en emittermodstand på og en spændingsdeler omkring basis... en
klassiker, men virker!

Hilsen
Lars

Re: Støj i forstærker
Hej.

Okay, det er måske ikke en verdensklasse forstærker, men den skal også kun
bruges til at forstærke et signal fra en ultralydsmodtager med. Modtageren
udsender kun 1 frekvens, nemlig 40kHz, og derfor skal jeg bare vide om der
kommer signal eller ej, hvordan det bliver forstærket er ikke så vigtigt.
Mit problem er som sagt at der er meget mere støj på printpladen end på
prøvebrættet, har du en mulig forklaring på dette?

Venlig hilsen,
Anders.

Re: Støj i forstærker

Hvis du har det mindste støj på din forsyning bliver det forstærket meget op
i Q1 så start med at lave at montere en kondensator mellem +10V og stel
(100nF // 10uF) og muligvis en modstand i serie med +10V (10 ohm).
Ellers vil jeg give de andre ret i at det nok ikke lige er den smarteste
konstruktion.
Har du overvejet at bruge en opamp.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hej Peter.

Jeg har ikke tid til at ændre mit design lige nu, da jeg er lidt presset
tidsmæssigt, og forstærkeren virker egentlig også fint til mit behov, men
jeg vil da prøve dine forslag.

Venlig hilsen,
Anders.

Re: Støj i forstærker
Tænk over om du har tid til at lade være med at ændre dit design, der
går hurtigt *meget* tid med at få en "ikke optimal" løsning til at virke
bare brugbart, Det kan godt være at det ser ud til at man næsten
begynder forfra, men ofte kommer man hurtigere (og sikrere) i det
rigtige mål ved at gøre "the right thing", også selvom man ikke gør det
fra starten.

Det ligner jo ikke "rocket science" såe...

/carsten

Re: Støj i forstærker
Hej igen.

Hvor skal jeg sætte den modstand i serie? Og mener du ikke 10 kohm?

Venlig hilsen,
Anders.

Re: Støj i forstærkerr
Hej igen.

Hvor skal jeg sætte den modstand i serie? Og mener du ikke 10 kohm?

Venlig hilsen,
Anders.

Re: Støj i forstærkerr

Nej 10 ohm i serie med forsyningen og så en afkoblingskondensator til
at stabilisere forsyningen.

Re: Støj i forstærkerr
Hejsa.

Jeg er muligvis lidt langsom i opfattelsen. Har jeg forstået dig ret, hvis
jeg indsætter modstanden som vist her: www.d00d.dk/circuit2.jpg ? Jeg ved
godt hvordan kondensatorerne skal placeres. Og hvis jeg har placeret
modstanden korrekt, hvad hjælper den så?

Venlig hilsen,
Anders.

Re: Støj i forstærkerr

Ja

Ja, mellem undersiden af din nye modstand og stel

Du laver et støjfilter. Det er et RC led, hvor støjdæmpningen
bestemmes af modstandens størrelse og kondensatorens størrelse.