Støj hvordan?

Hvad er støj i elektroniske systemer egentlig? Helt nede på det laveste
niveau mener jeg. Er der elektroner der ikke opfører sig som de skal? og
hvis ja hvad er det de laver der giver støj?
Altså ordet støj er vel egentlig karakteriseret ved at man har en spænding
på en uønsket frekvens, som man ikke selv direkte har genereret?

Mvh.
Terry

Re: Støj hvordan?
Hej Terry

Støj er frie løse elektroner du ikke har styr på, de findes overalt. De
eneste måde
at undgå dem på er at køle tingene ned på det absolute nulpunkt.

Ikke helt, det er uønskede spændinger på alle frekvenser.

Mvh Max

Re: Støj hvordan?
spænding

Hvad menes lige med frie, løse elektroner......
Ok vil frie, løse elektroner sige at når vi sender strøm igennem en leder,
så støder nogle af de elektroner man sender igennem den sammen og "flyver
rundt"?
Er det derfor at det er godt at have en stelkappe uden om sin leder for at
hvis nogle af disse elektroner bliver stødt så langt ud at de rammer ud i
stellet løber de bare til stel i stedet for at ryge længere ud og blande sig
med en anden leder f.eks.?

Terry

Re: Støj hvordan?
Hej Terry

Alle materialer indeholder frie elektroner, mange frie elektroner er lig med
en god leder, få er lig med en isolator. De frie elektroner støder sammen
og støjen skyldes så den energiudveksling der sker på den måde.

Nej, når vi sender elektroner igennem et materiale, så rammes nogle af
elektronerne i materialet og slynges ud af deres baner, når de så falder
tilbage frigiver de den tilførte energi som varme, lys afhængig af
materialet.

sig

Nej, stelkappen har ingen betydning for elektronerne, de bevægelser der her
er
tale om er uhyggelig små. Stelkappen bruges til at skærme mod
elektromagnetiske
felter så som radiobølger og lignende.

Mvh Max

Re: Støj hvordan?
med

Ok meget spændende. Men hvad er grunden til at et materiale med mange frie
elektroner er en god leder? For hvis jeg så frøs den leder ned til det
absolutte nulpunkt så var elektronerne jo ikke "frie" mere (kunne i hvert
fald ikke bevæge sig), er det så pludselig ikke en god leder mere? Troede
det var lige omvendt.....

leder,
"flyver

Vil det så sige man ikke rigtig kan mindske denne "tilfældige støj" andet
end ved at ændre temperaturen?

at
her

Ok, men hvordan kan et signal i én leder så "blande sig" med signalet i en
anden leder.......? Det må da være elektroner der vandrer fra den ene til
den anden?.....eller er jeg helt galt på den?
Men elektromagnetiske felter, består de ikke også af elektroner?

Mvh.
Terry the newbie.....

Re: Støj hvordan?

Du kan sænke temperaturen, modstandsværdien eller båndbredden, men du kan
ikke ændre Bolzman's konstant, fordi han er død...

Bo //

Re: Støj hvordan?

Det har jeg læst før - dog på engelsk - et Analog Devices seminar?

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Støj hvordan?

Ha, det er et af de bedste skriftesteder i moderne tekster om analog
elektronik !!
-Og du har ret: det er fra AN 280 "Mixed Signal Circuits Techniques" side
24-60

http://search1.analog.com/searchProxy.asp?redirectQuery=redirect%2Ehtml%3Furl%3Dhttp%3A%2F%2Fwww%2Eanalog%2Ecom%2FUploadedFiles%2FApplication%5FNotes%2F56114777959693992461771205AN280%2Epdf%26amp%3Bcthr%3Dcgrp3%3B1%3Bqt%3DAN%2D280%3Bfs%3D

Bo //

Re: Støj hvordan?
Hej Bo

Tak for den link, et dejligt stykke papir hvor termerne bliver gennemgået
og forklaret så almindelige dødelige også kan forstå det.

Mvh Max

Re: Støj hvordan?

Analog Devices har mange rigtigt gode papers, der ikke nødvendigvis handler
om at promovere et eller andet nyt produkt. Og de indeholder ofte en
underfundig humor, der løfter tørt stof op på et plan, hvor læselysten
fremmes hæmningsløst.

Jeg har ved festlige lejligheder været sammen med flere af deres lidt
alderstegne ingeniører. De kan ikke kun deres matematik og fysik, men kan
også underholde og formidle. James Bryant og Walt Jung, gav en god dag om
operations forstærkere i Kolding i foråret.

Den med de "dødelige" var vel en salut til Bolzmann og alle de andre, der
har forladt os inden de kunne overskue konsekvenserne af deres teorier ???

Bo //

Re: Støj hvordan?
Hej Terry

sammen

Nu nærmer vi os grænsen for min teoretiske viden.

Så vidt jeg ved så sker der ingen elektron transport i en leder, det der
sker er en
kædereaktion gennem lederen, derfor skal der være elektroner der kan rives
løs
og skuppe til de næste. I materialer hvor man kan skubbe elektroner løs er
der
naturligvis også frie elektroner. Men da det ikke er de frie elektroner der
sørger
for transporten sker der jo ikke noget ved at de ikke er der som i tilfældet
hvor
lederen er kølet ned, men man kan stadigvæk skuppe til dem med en spænding
udefra. At de er kølet ned stopper kun deres egenbevægelse.

Mvh Max

Re: Støj hvordan?
Hej Terry

Jeg glemte også lige at sige at ledere der er kølet ned til det
absolutte nulpunkt jo heller ikke udviser nogen modstand og
derfor er superledene.

Mvh Max

Re: Støj hvordan?

Ved temperaturer over det absolutte nullpunkt er elektronene i bevegelse.
Dette er en random ukorrelert bevegelse som gir en støyspenning.
Denne spenning er roten av 4kTRB. k= Boltzmans konstant, T=temperaturen i
grader Kelvin. (romtemperatur er ca 300). R=resistansen og B=båndbredden i
Hz.
Om en av faktorene er 0, blir støyen 0, og omvendt er en av tallene uendelig
blir støyen uendelig.
Om vi tar egenstøyen til en 200 Ohms mikrofon med 20 kHz båndbredde får vi
altså:
roten av: 4x(1,38-23)x300x200x20000. =0,000000257 Volt, som jeg håper er ca
0,25 uVolt, eller -129,5 dBu.
At støyen er hvit betyr at den er representert likt med alle frekvenser.

Med hilsen
Arne Offenberg

Site Timeline