Støj fra PC hardware (elektronik, ikke mekanik)?

Jeg har en server stående, som pludselig er begyndt at støje med en
højfrekvent hyletone, som er meget generende når jeg opholder mig i rummet.

Jeg har prøvet at pille harddisken fra, skifte strømforsyning og stoppe
blæserne osv. uden resultat, maskinen begynder at hyle ca 1 sek efter at
jeg tænder den (dvs. trykker på power knappen på fronten) - den siger
intet når der blot er tilsluttet strøm uden at den kører.

Efter som alt er prøvet, kan det kun være CPU, motherboard eller RAM der
afgiver den meget irriterende lyd, men jeg har svært ved at se hvordan
stillestående komponenter kan larme på den måde...

jeg kan desværre ikke bare lige smide et nyt motherboard i, da maskinen
er en lille microPC fra Aopen, billeder kan ses her:

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID64%3&pageID80%2

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Re: Støj fra PC hardware (elektronik, ikke mekanik)?
Hej Esben

Det hjælper nok heller ikke noget, støjen kommer nok fra ferrit
trafoen i strømforsyningen, prøv om du kan komme til at røre ved
den og på den måde kan konstatere om det er den der larmer.

Mvh Max

Re: Støj fra PC hardware (elektronik, ikke mekanik)?

eller måske det er switchmoden på motherboardet til cpu'en ?
en moderne pentiun D trækker svinsk mange amperer. 1.25V 75-100A

Re: Støj fra PC hardware (elektronik, ikke mekanik)?

Der sidder en spole viklet på en ringkerne i nærheden af stikkene til
diskene, det kan være den der støjer. Prøv at lime viklingerne fast med
silikone eller lignende.

Tomas

Re: Støj fra PC hardware (elektronik, ikke mekanik)?

Intet problem.

Du skal have fat i switchmoden der sindner på mainboardet. Sansynligvis
er det omkring de to spoler og stakken af kondensatorer lige ved CPU
soklen.