støj

Hej derude.

jeg har bygget mig en hF8%jtaler kasse.
der sidder 3 stk klasse D forstE6%rkere bygget over ti.com's TPA3106D1
(hjemmefusk men det virker). og en computer bygget med et pc-104 modul
+ skE6%rm. der sidder ogsE5% 2 stk 7A batterier i der forsyner det hele.
problemet ligger i at nE5%r jeg starter computeren, sE5% stF8%jer harddiske=
ind ind i 5V forsyningen. og da der sidder et USB lydkort i som kF8%rer
pE5% de 5V kan jeg hF8%re det i hF8%jtalerne.
hvordan pokker lF8%ser jeg det problem ?

hvis jeg piller computeren fra og afspiller fra min bE6%rbare er der
intet stF8%j. sE5% stF8%jen mE5% komme igennem usb lydkortet. men hvordan
fjerner jeg det.

MVH
yspede

Re: støj

Du starter med at lukke commputerdelen og USB lydkortet ind i en
metalkasse.

DernE6%st sepererer du forsyningerne til henholdsvis computerdel og
forstE6%rkerdel med et par filtre.

Klaus

Re: støj
Hej Klaus

Var det ikke en ide og undersøge om støjen er luftbåren eller/og
ledningsbåren før man bygger den ind ?

Re: støj

Også min tanke. Man ku' jo lige måle på 5V og se om der er
processor/harddisk støj. Hvad med at forsyne USB-lydkortet med en anden 5V,
lavet af en nedreguleret 12V (switchmode, nu det kører på batterier)? Evt.
lige prøve at forsyne lydkortet med en extern 5V, bare for at se om det
hjælper. Støjen kunne også komme gennem en stelsløjfe, måske.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: støj

Jeg ville kapsle det ind uanset hvad.

Klaus

Re: støj
On 9 Aug., 21:21, "Klaus D. Mikkelsen (google groups)"

jeg er 95 % sikker pE5% at stF8%jen kommer igennem kablet. for hvis jeg
starter computeren og har sat dem til at afspille via min bE6%rbare er
der ingen stF8%j. + at hvis jeg har startet computeren og ikke har sat
kablet til lydkortet er der ingen stF8%j.
men tror jeg vil prF8%ve at bygge en separat 5V forsyning til lydkortet
i morgen som er godt afkoblet.

Re: støj

Det kan vE6%re at du har en "gorund loop" da du har forsynet det hele
fra den samem strF8%mforsyning og sE5% laver stelforbindelse gennem
lydkablet ogsE5%......

Klaus

Re: støj

Det kan være at du har en "gorund loop" da du har forsynet det hele
fra den samem strømforsyning og så laver stelforbindelse gennem
lydkablet også......

Jeg tror også på ground loopen...
Måske man kunne ligge en stor fed 5-10cm bred kobber bane i bunden af kassen
alt stel er koblet til?...
Måske man kunne sætte nogle fine bipolar kondensatore i både GND og signal
mellem usb lydkort og indgang... måske nogle 4.7uF til 10 uF kunne være et
bud

Kasper

Re: støj
sE5% er det lykkes mig at reducere stF8%jen en hel del. med et stF8%jfilter
pE5% indgangen af computeren. og den har fE5%et en separat 5V til
lydkortet. sE5% jeg vil forsE6%tte min jagt pE5% en stF8%jfri hF8%jtaler ka=
sse i
morgen.

Re: støj

Prøv at støjisolere forsyningen til forstærkertrin fra forsyning til
computerdel.

Kalus