Srøm måler - uden tab ?

Jeg er ved at bygge en LiPo lader.  Laderen skal drives fra et 12 V batteri.
Jeg skal i laderen bruge et "strømmålekredsløb" der kan tænde/slukke en
lysdiode når laderen oplader.
Laderen giver 2A ved max. strøm - ved denne strøm må der maximalt være et
spændingstab igennem lysdiodekredsløbet på 0,5v gerne kun 0,2v.
Ladningen er stoppet når strømmen er faldet til ca. 10 - 20 mA - lysdioden
skal så slukke ved denne strøm

Hvordan laver jeg, på en simpel måde, et sådan kredsløb ?

Søren

Re: Srøm måler - uden tab ?
Hej Søren,

En Op-Amp der måler over en modstand på 0R1 (spændingsfald 0V2 ved 2A og
1mV ved 10mA) er nok det simpleste. Den skal offsetjusteres med indgangene
kortsluttet til hinanden.

Hvorfor kan du ikke tillade et højere spændingsfald (det ville forenkle
det nødv. kredsløb) ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Grunden til det lave spændings tab, er at jeg skal have 8,4 v ud, at der er
ca 2,0 v tab i reguleringen (L200 - jeg skal regulere både strøm og
spænding) og jeg skal have en diode i både indgang og udgang for at sikre
mod polvendig på både 12v og på 8,4v siden...så er der ikke meget tilbage af
de 12v

Søren

Re: Srøm måler - uden tab ?

ud, at der er
strøm og
for at sikre
meget tilbage af

Kan du ikke bruge (eller lave) en low dropout regulator der kun
spilder nogle få hundrede mV? Det ville hjælpe en del på det. Og
evt. nogle schottky-dioder.

Regulatoren i denne her kan omdimensioneres til den større strøm,
og kører med en PNP som jordet emitter. Den spilder ikke mere end
godt 100mV.
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/sundim/sundim.gif

(Til de nysgerrige kan jeg oplyse at diagrammet er til en
lysdæmper til at simulere sol op- og nedgang med. Tekst med
forklaring er her:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/sundim/sundim.txt )

Re: Srøm måler - uden tab ?
Hej Ulrik,

Hmmm, kompensation for manglende udendørsaktiviteter ?  ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det burde være standardudstyr på en PC :-)

--
Jens

Don't open Windows. You'll let the bugs in.

Re: Srøm måler - uden tab ?

Det var en gave til min nye dejlige kongeboa. Han er
skumringsaktiv, så jeg ville give ham noget skumring, istedet for
at lyset bare tænder og slukker lige pludselig.  :-)  Burde være
standardudstyr i ethvert terrarie og akvarie!

Re: Srøm måler - uden tab ?
Hej Ulrik,

Pas nu på den ikke bliver _for_ aktiv ;)

Kunne du ikke blot have lavet en fader til AT??? (Husker ikke lige
nummeret, men Josty Kits lysdæmpermodul med 0-10V ind) ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Hehe, han er lige fremme nu og futter rundt i halvmørket, efter
at ha' slugt to mus. Det dejlige dyr, han er sgu kær!  :-)
Sidder ved puteren med ham rundt om halsen nogen gange, og får et
lille knus af ham!  ;-)

lige

Tjoh, men det var sjovere at lave det hele selv. Meget af det er
godt nok en DC styret dæmper, så man ku' nok ha' sparet lidt
udvikling. Men hvis jeg nu skal til at sælge dem til de andre
slangeholdere, så er det jo bedst det er min egen konstruktion.
:-)

Re: Srøm måler - uden tab ?
Hej Ulrik,

Hmmm, det har jeg så kæresten til (min miss æder dog ikke mus ;)

Det tror jeg på.

Selvfølgelig.
(Slangeholdere ?  Det er da sådan nogle der sad udenfor cykelhandlere i
gamle dage ;)

--
Venlig hilsen,
Søren