Sprede en Laser stråle?

Hej,

Jeg skal finde en metode til at sprede en 100mW laser stråle.

Laserstrålen skal spredes til en ca 25cm lang streg som er ca 2-5mm bred,
ved omkring 2 meters afstand.

Har tænkt på følgende:

1. Bruge "linsen" fra et laser vatterpas..

2. Finde en "spredelinse" der spreder lyset,
    og så dække af med tape el på linsen så kun en streg vises..

3. Plexiglas, kan man få det til at sprede strålen?
    Lygte parabel spreder?

Men hvor kan man finde sådanne linser henne,
gamle kameraer? eller hvor kan de købes ret billigt?

Nogle der har nogle tips? :-)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes K

Re: Sprede en Laser stråle?
Hej Johannes

Jeg tror ikke rigtig du kan sprede lyset fra en laser, men
du kan lave stregen med et roterende ellet vibrerende spejl.

Mvh Max

Re: Sprede en Laser stråle?
Hej!

Erhmm, hvordan virker et nivelerings-vaterpas så? ;o)

Så vidt jeg kan se i mit sidder der en spredelinse og intet andet
(udover selve laseren :)).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Sprede en Laser stråle?
Hej.
En anden mulighed kunne være at købe et waterpas på en trefod.og med
indbygget laser. I den gule kasse det leveres i er der nogle linser der kan
noget i den retning du søger. Sidst jeg så dem blev de solgt til 80-90 kr.
Med trefod og det hele.
--
MVH.
Finni

Re: Sprede en Laser stråle?
Hej,

kan
Hmm, har selv en lille gul en til en 50er, vil prøve at se om jeg kan få
linsen af laser modulet..

Kan du huske hvor du købte den henne - evt et link til billed?

--
Med Venlig Hilsen
Johannes K

Re: Sprede en Laser stråle?

(Brukte) engangskamera? Jeg får dem gratis fra en lokal fotolab. Der
finnes mange typer. Fin den linsen som passer best.

HM

Re: Sprede en Laser stråle?
Hej,

Det kunne man måske bruge.

Men er det ikke fokus linser?

Mon de også kan sprede strålen?

--
Med Venlig Hilsen
Johannes K

Re: Sprede en Laser stråle?

Når lyset går inn i kamaret er det en samlelinse.
Når lyset går ut fra kamaret blir det en spredelinse :-)

HM

Re: Sprede en Laser stråle?

Men den spreder vel så i både x og y retning. Så spilder man en masse lys
ved at skulle skærme af. Hvad med at bruge kort stykke af en rund glasstang?
Måske lyse ind i siden af en glasklar lysdiode? Eller et stykke af de der
plexiglasstænger til persienner? Et glasrør fra en sikring...

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Sprede en Laser stråle?
Jo, og det er jo ikke optimalt..

Det har jeg nu prøvet med rimelig godt resultat :-)
der kommer en streg, men lysstyrken er ikke helt ens + den spredes hele
vejen rundt,
så lidt af lyset bliver spildt da det skal afskærmes.
Vil lige teste noget mere..

Den ide med et roterende spejl er også ret god.

Ja den 100mW kan brænde hul i sorte ting på meters afstand..
bruger da også laser beskyttelses briller.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes K

Re: Sprede en Laser stråle?
lys

Giver også mulighed for at måle vinkler hvis du har styr på spejlet.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hvad med at fylde vand eller klar olie i røret? Og måske bruge et rør fra en
af de store amerikanersikringer, de er større i diameter, så spreder det
ikke så meget.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Sprede en Laser stråle?
Hej,

Formåede at skille et billigt laser vatterpas fra hinanden, og bruge linsen
derfra..
Det giver indtil videre det bedste resultat :-)

Det har en lidt sjovt form:
(Svært at tegne i ASCII)

\
   | -----------------<LASER

/

en
Har vidst et par stykker liggende, det vil nok virke endnu bedre.

Det roterende spejl ville nok være det bedste=kraftigste lysstråle,
men motoren er en sliddel.

Tak for alle jeres svar :-)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Sprede en Laser stråle?
Jeg har nu prøvet at søge på sådan et vaterpas. Kan selvfølgelig ikke finde
eet.
Prøv Aldi og lign.
I den model jeg har ligger linserne løse og sættes på efter behov.
Vaterpasset er leveret i en gul plastkuffert.
En kameralinse kan IKKE bruges. Den linse du skal bruge skal have facon som
en halv olietønde på den lange led hvis du forstår:) 100 mW er da iøvrigt
temmelig meget, pas på øjnene.
--
MVH.
Finni

Re: Sprede en Laser stråle?
Du kan nok ikke bruge (gamle) linser.

Hvis du ser illustrationer i bøger, så kommer der fx 5 parallelle
streger (lys som fx fra solen) ind, og som så bliver afbøjet, så de
rammer samme punkt bag linsen.

Bruger du en laser, så sender du ikke en masse parallelle stråler, men
kun en enkelt tynd stråle. Denne afbøjes ikke hvis strålen går lige
igennem midten af linsen, og udenfor centrum bliver den "bare" afbøjet.
Men ikke spredt

Christen

Re: Sprede en Laser stråle?

Brug et roterende spejl, det er det eneste rigtige.

Re: Sprede en Laser stråle?

Vel kun horisontalt? Anvendes almindeligt spejl med det spejlende bagved
glasset, kan det være, at det giver tilstrækkelig difraktion. Skal
laserstråler afbøjes via spejle anvendes svjv monokrome og med spejllaget
pådampet forsiden af glasset.
Karsten H. (7870)