sprænge pæren i en dynamolygte

Jeg hørte journalister sige at Jens Vogt kan cykle så stærkt at han
såmænd kunne sprænge pæren i en dynamolygte :)

Jeg bliver nysgerrig hvor hurtigt skal man egentlig cykle for at
sprænge pæren i en dynamolygte ?

Re: sprænge pæren i en dynamolygte

Hvem er Jens Vogt?
Jeg har da også sprunget pæren i en dynamolygte.  Og kommer an på pærens
størrelse og hvor lang tid man cykler og hvor stærkt.
Hvis den er til fx 6 V  og du så kører måske 35-40 km/t yder den måske 12 V,
det kan den godt holdt til i kort tid og så springer den.

Torben

Re: sprænge pæren i en dynamolygte
On Sun, 24 Apr 2005 18:26:19 +0200, "Torben V. Mogensen"

En tysk tour de france cykelrytter.

Der er vel egentlig mange prof ryttere som kan holde 35-40 km/timen i
længere tid.

Re: sprænge pæren i en dynamolygte

Også kendt som Jens Voigt :-)

/KBN.

Re: sprænge pæren i en dynamolygte

Cykler de med dynamolygte?
Karsten H. Jensen

Re: sprænge pæren i en dynamolygte

Den nye trend... Man får pære efter hvad ens blodprøve antyder ;-)

/Anders

Re: sprænge pæren i en dynamolygte

Skifter de så også farve alt efter hvor meget rytterne er doppet :-) ?

Re: sprænge pæren i en dynamolygte

Fra fysik mindes jeg at en dynamo/generator har et vist maksimumsydelse og
kører den endnu hurtigere end det vil ydelsen ikke stige - måske tvært i mod
falde afhængig af hvordan dynamoen er skruet sammen.
Dermed så ikke sagt at det er umuligt at sprænge en pære v. andet end
normalt slid (pære/dynamo er jo tilpasset med henblik på hr. og fru Jensen),
men dermed sagt at der er grænser for hvad en dynamo kan levere uanset hvor
stærkt man kan kører. Derfor synes jeg 2*normal spænding lyder lige i
overkanten - også at dømme ud fra hvor meget mere pæren lyser når jeg kører
virkeligt hurtigt frem for de normale ~15 km/t.

Mvh
Morten

Site Timeline