Spoler ved motor på håndmixer

Hej gruppe.

Min håndmikser er holdt op med at virke, og efter adskillelse af apparatet kan jeg konstatere, at 2 små spoler ved motoren er brændt over. (små grønne med farvekoder)

Foruden elektronikken ved knappen, sidder der et lille print på selve motoren. Imellem hhv + og - og motoren sidder disse spoler, foruden en kondensator mellem hhv + og - og motorens stel.

Den lokale stumpepusher har ikke spolerne i den oprindelige værdi. Han foreslår mig blot at springe spolerne over, og luse i stedet.

Men spolerne har vel et formål? Er det forsvarligt at følge hans råd?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Stemmen er ellers go !

Det er nok et spørgsmål om at finde ud af hvorfor spolerne er brændt af, ellers brænder de sikkert bare af igen.

En overlusning vil sikkert bare flytte dit problem, til det sted hvor der virkelig er noget galt, med mindre du selv ved hvorfor de er stået af, evt. overbelastning motoren.

Det må være en god mixer siden det kan svare sig at bruge tid på den, eller også samler du bare inspiration til en sang "Min Håndmixer er død !" ;-)

Forsat go sommer.

Reply to
Leo

"Leo" skrev i en meddelelse news:4a6476f3$0$56776$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Tak ;-)

Nu mest fordi jeg synes det er sjovt. Men mikseren tålte ikke forsøget med lusene, motoren kørte en ottendedel omgang og gav så ellers et brag og en gang røg. Så reperationsforsøget er indstillet . Du havde med andre ord helt ret ;-) he.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Schludder. Du river kobberet af den, og laver en helt ny bevikling. Så finder du fejlårsagen og fjerner den :-)

OK: Dårlig humor, men for din egen tilfredsstillelse ville det være behageligt at vide hvorfor den opgav.