Spole til magnetkobling

Hej :-)

Jeg har rodet mig ud i noget jeg ikke ved noget om..og spF8%rger derfor
om hjE6%lp her :-)

PE5% min gamle havetraktor ( Wheel Horse )  sidder der en stor El-
kobling hvor spolen er brE6%ndt af.

Jeg har skilt den af, og vil nu prF8%ve at vikle en ny spole til den.
ME5%lene pE5% den gamle spole er:
diameter indvendig 87mm
diameter udvendig 122mm
Den er 12.5mm tyk.

Den gamle spole er viklet af 0.9mm alutrE5%d.. det har jeg desvE6%rre ikke
noget af -
og jeg fik at vide af en, at hvis jeg ville vikle den med kobbertrE5%d,
sE5% skal trE5%den vE6%re tyndere ?

Da den virkede brugte den ca 6A pE5% 12V, hvis det siger noget.

Jeg har noget 1mm kobbertrE5%d, men hvis jeg vikler den i samme
dimension som den gamle
sE5% er der jo fE6%rre viklinger, og sE5% bruger den vel ogsE5% mere strF8%
m ?
Der er plads til den "kan"  vE6%re 128mm, og sE5% er der jo mere trE5%d p=
E5%,
men bliver den sE5% stE6%rkere/svagere af det ?

Re: Spole til magnetkobling

Så vidt jeg husker, så er styken på en elektromagnet bestemt
af (b.la.) Ampere-vindingstallet. Altså strømstyrken x antallet af
viklinger.
Som 'formlen' angiver så bliver magneten dobbelt så kraftig ved det
dobbelte antal viklinger, eller den dobbelte strømstyrke.

Hvis du vikler den til samme dimension så er det korrekt at der
sikkert vil være færre viklinger på, men da det er en kobbertråd
og da den er tykkere, vil du trække flere A gennem spolen.
Men kan maskinen levere den ekstra strømstyrke ?

Jeg ville vikle den til max. størrelse, og prøve om det ikke virker.
-Bo Andersen-

Re: Spole til magnetkobling
d pE5%,

Efter hvad jeg kan finde frem til, sE5% kan den give ca 10A
sE5% den mE5% helst ikke bruge mere end de 5-6A som den gamle spole.

Det prF8%ver jeg. Mange tak :)

Site Timeline