Spm. vedr. loddeteknik: Hvordan lodder man på matr. der ikke "suger" tinnet til sig.

Hvordan lodder man på matr. hvor loddetinnet ikke vil flyde ud på, ligesom
på kobber?

Specifikt er det de to ben på en 12V halogenpære jeg ikke kan få loddetinnet
til at bide på.

Skal benene forbehandles først?

Mvh Kim

Re: Spm. vedr. loddeteknik: Hvordan lodder man på matr. der ikke "suger" tinnet til sig.
Den Sun, 20 Feb 2005 15:00:19 +0100, "KT"

Den bliver så varm at lodning med almindeligt loddetin ville være en
dårlig idé.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

A modest man is usually admired - if people ever hear of him.

Re: Spm. vedr. loddeteknik: Hvord an lodder man på matr. der ikke "suge r" tinnet til sig.

Er sikkert rigtigt, men hvis det er et sted der ikke bliver varmt. Så
køber du noget godt flus og pøser på i goe mængder, så kan du måske få
det til at binde. Men virker nok ikek da det falder af når lampen bliver
tændt, pga varmen.

--
Anders W. B.
2års Elektronik fagtekniker lærling

Der er vel også noget der hedder loddevand, eller sådan noget, der vidst
ætser lidt væk, så mettallet bliver rent eller lign

Kasper

Re: Spm. vedr. loddeteknik: Hvordan lodder man på matr. der ikke "suger" tinnet til sig.

Det er ikke kun et spørgsmål om rent metal, ikke alle metaller kan
sammenføjes ved lodning.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Classic. A book which people praise and don't read. - Mark Twain

Re: Spm. vedr. loddeteknik: Hvordan lodder man på matr. der ikke "suger" tinnet til sig.

loddetinnet

Prøv nogle gange med en god varm loddekolbe, f.eks. en loddepistol med en ny
spids. Når først man har fået tinnet brændt ind i benene, så kan man sagtens
lodde på dem. Jeg har loddet på mange halogenlamper, og det holder
glimrende.

Alle mine lamper over mit arbejdsbord er loddet, og der er ikke een eneste,
det er lykkedes mig at rive ledningerne af, glasset splintrer først.

Claus

Re: Spm. vedr. loddeteknik: Hvordan lodder man på matr. der ikke "suger" tinnet til sig.

bare besværligt at skifte pære:(

Kasper

Re: Spm. vedr. loddeteknik: Hvordan lodder man på matr. der ikke "suger" tinnet til sig.

loddetinnet

Hej  Kim  du tager bare en lille fil  eller sandpapir, og lige sliber
overfladebehandlingen af, så kommer du ind til noget messing farvet metal,
og det kan du nemt lodde på.  God fornøjelse....

Torben

Re: Spm. vedr. loddeteknik: Hvordan lodder man på matr. der ikke "suger" tinnet til sig.
Prøv at rense benene af med lidt fint smergel lærred, det kan måske skyldes
anløbninger eller en elektrolytisk overfladebehandling man har givet dem som
skal renses af først.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

loddetinnet

Re: Spm. vedr. loddeteknik: Hvordan lodder man på matr. der ikke "suger" tinnet til sig.
Tak for de mange svar!
Jeg vil forsøge at lodde et par ledninger på igen.

Mvh Kim

Site Timeline