Spm. ved. elektroniks "følsomhed" overfor tænd/sluk på stikkontakt kontra apparatets indbyggede on/off.

Hej, jeg har et spørgsmål vedrørende elektroniks "følsomhed" og det at man
tænder og slukker direkte på stikkontakten istedet for på apparatets
on/off-knap.

Jeg har købt en fladskærm til min pc og har sat den til en af de
stikdåseskinner der lukker for strømmen når computeren slukker. Kan skærmen
tage skade af det?

Jeg tænker specifikt på disse to situationer:
1: Computeren tændes, og skærmen får umiddelbart efter 230V og skal starte
op fra "kold" tilstand.
2: Computeren slukkes, og 230V til skærmen lukkes uden at skærmen kan nå at
følge dens indbyggede lukkeprocedure.

Mvh Kim

Re: Spm. ved. elektroniks " følsomhed " overfor tænd/sluk på stikkontakt kontra apparatets indbyggede on/off.

Ja

Ja

Du kan være ganske rolig, skærmen er slidt op i lysstofrøret bag LCD
elementet, eller du har døde pixels nok til at du smider den væk, inden
din "hårdhændede" behandling får betydning.

En LCD skærm har ikke en "lukkeprocedure" den skal følge.

Havde det været en projektor, hvor lampen skal køles ned, inden du
slukker havde det været noget helt andet.

Re: Spm. ved. elektroniks "følsomhed" overfor tænd/sluk på stikkontakt kontra apparatets indbyggede on/off.
det eneste tidspunkt hvor man "slider" på elektronik er i princippet når man
tænder. da der så kan løbe en uhumsk stor strøm. de rigtig gale hi-fi
entieusiaster slukker aldrig for apparater der ikke har nogen mekaniske
komponenter som f.eks. en forstærker.

Re: Spm. ved. elektroniks " følsomhed " overfor tænd/sluk på stikkontakt kontra apparatets indbyggede on/off.

Sludder og vrøvl

I en LCD monotir ?

Er det ikke nærmest fordi de lyder bedst når de er varme ?

Re: Spm. ved. elektroniks "følsomhed" overfor tænd/sluk på stikkontakt kontra apparatets indbyggede on/off.
Jo og vel også for at "skåne" udgangen ?

/René

Re: Spm. ved. elektroniks "følsomhed" overfor tænd/sluk på stikkontakt kontra apparatets indbyggede on/off.

Du skåner ikke udgangen ved at lade forstærkeren vær tændt og slukker
det der styrer indgangen. Det kan skabe meget stor knald på udgangen.
Hvis effektrinet skal stå tændt er det "pæneste" man kan gøre, at lade
hele anlægget være tændt. Knald i højttalere undgåes bedst ved at
tænde fortærker sidst og slukke den først.
Det med varmen er rigtigt nok.

Re: Spm. ved. elektroniks "følsomhed" overfor tænd/sluk på stikkontakt kontra apparatets indbyggede on/off.

Jeg har nu aldrig set ting tage skade af at blive slukket, men
tværimod. Jeg har set mange skærme der ikke kan vise sort, fordi man
aldrig har slukket dem, jeg har oplevet ting der har kørt så længe at
de er kørt døde, ved slukning eller strømudfald stopper de så med at
virke.

Site Timeline