Spm.: Oscilloscop, Kikusui COS 5020 20mhz...

Go' dag og God Jul! - Jeg fandt sør'me et oscilloscop i mit lokale
loppemarked...jeg 'pruttede' det ned fra 200 til 150kr, da man ikke vidste
om det virker...det ser helt sundt ud, og faktisk som nyt indeni
elektronikken...jeg vil gætte på det er 30-40 år gammelt?...well, så meget
om det jeg tror er lidt af et kup? - Nu er der det, at jeg ikke aner hvordan
man betjener denne maskine. Jeg har en idé om at ville måle radiorør, særlig
de typer man bruger i guitarforstærkere, samt måle output fra diverse gamle
mikrofoner, især af krystal og keramisk type. Jeg mener at huske noget med
prøvesonder 'prober' til de forskellige formål? - Der er jo et hav af
knapper og switches og jegskagidigskajeg, så det vil jeg ikke begynde at
spørge til nu, men håbe på at kunne finde en manual, gerne kopi, enten fra
en af brugerne her i gruppen, eller måske endda fra datidens importør, der
sandelig stadig er i fuldt vigør...altså et par tips eller ligefrem en
manual, vil være meget velkommen! - nospam skal fjernes ved reply til min
email...mvh. Jens-Ole - København og Røsnæs

Re: Spm.: Oscilloscop, Kikusui COS 5020 20mhz...

Som enhvert andet scop.

Timebase er hvor hurtig strålen er at løbe hen over hver af de små
firmkanter på skærmen. Skal du måle langsom frekvens skal du vælge en
timebase med lang tid, høje frekvenser en hurtig timebase.

Hver kanal har en attenuator. Her stiller du "højden" af det målte
signal, reprensenteret i tern.

Du skal som minimum have 1 probe. Har du det, clipser du midterlederen
fast i din finger (okay, det behøves ikke at bløde:-) og ser en 50 Hz
kurve på skærmen - din første måling er hjemme !

 - Der er jo et hav af

Hvis du ikke finder en manual, så tage et godt billede af fronten på
scopet, og smid det et sted vi alle kan se. Så kan vil holde "kend dit
scop dag" senere, hvor vi kan forklare funktionerne.

Re: Spm.: Oscilloscop, Kikusui COS 5020 20mhz...
Hej Klaus, tak, jeg fandt en begrænset manual (-diagram), og det hjælper
jo...jeg har da også fundet ud af, at prober er ret standardiserede, så de
skulle ikke blive for svære at finde - de er dyre herhjemme, men kan fås
billigere på eBay i USA...mvh. Jens-Ole

Re: Spm.: Oscilloscop, Kikusui COS 5020 20mhz...

De kan også fås billigt brugte i DK...

Brugtgrej.dk, eller news:dk.marked.privat.elektronikloesdele+maalegrej.

Re: Spm.: Oscilloscop, Kikusui COS 5020 20mhz...

de

Hej igen, ja tak, jeg vil prøve i den nævnte gruppe...mvh. JOB

Re: Spm.: Oscilloscop, Kikusui COS 5020 20mhz...

Det bliver dyrt at importere dem fra USA. Der kommer forsendelse, told
og moms på.

Du kunne ringe til Atimco (www.atimco.dk) og spørge efter prober, der
kan passe til et 20MHz scop. Der er ingen grund til at købe 500MHz prober.

Bo //

Re: Oscilloscop, Kikusui COS 5020 20mhz...

det ser helt sundt ud, og faktisk som nyt indeni

Det er et godt scop, med godt trig-kredsløb- hvis ikke alle kondensatorerne
er udtørret ;). Jeg er lige ved at tro, det var sån' et vi havde til
svendeprøven  for ~20 år siden.

Re: Oscilloscop, Kikusui COS 5020 20mhz...

   Jeg har selv et kikusui skop som jeg har haft meget glæde af, men mangler
du den teoretisk elektroniske baggrund (som dine spørgsmål antyder) tror jeg
desværre ikke at du får meget ud af skopet. Lige så lidt som jeg ville få ud
af et sæt røntgenbilleder eller en ikke musikkyndig ville få ud af et
kanondyrt Hammond orgel.
.

Re: Oscilloscop, Kikusui COS 5020 20mhz...

Jeg tror at Jørgen, som du svarer, får fint meget ud af sit scop.

Jens-Ole som startede denne tråd, skal blot lære at bruge sit scop (det
er derfor vi er her).

Re: Oscilloscop, Kikusui COS 5020 20mhz...

mangler
jeg

Hej Klaus og øvrige - ja, jeg satser på at få snuset lidt til mig, især de
målinger jeg prioriterer...jeg er ganske lærenem, ganske tålmodig, og er
helt bevidst om at jeg har en opgave foran mig, hvis jeg skal have noget
fornuftigt ud af erhvervelsen. Men ingen er jo født til at udnytte et
oscilloskop, men jeg mener jo at alt kan læres...mit behov er foreløbig
begrænset til at måle på radiorør og mikrofonkrystaller f.eks. i forhold til
en reference værdi. - Men tak til alle for gode råd osv. - mvh. og God
Jul! - JOB (bortrejst fra i morgen torsdag og over Nytår!)

Re: Oscilloscop, Kikusui COS 5020 20mhz...

måske du kan bruge noget af dette
http://www.williamson-labs.com/scope1.htm
http://web.telia.com/~u85920178/scope/osc-0.htm
http://www.upscale.utoronto.ca/GeneralInterest/Harrison/Oscilloscope/Oscilloscope.html
http://www.doctronics.co.uk/scope.htm
http://oscilloscope-tutorials.com /
http://www.umd.umich.edu/casl/natsci/slc/Oscope.swf
http://users.pandora.be/educypedia/electronics/measurementosc.htm

her er så rosinen i pølse enden
http://www.kikusui.co.jp/kiku_manuals/C/COS5020_21_E.PDF

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Re: Oscilloscop, Kikusui COS 5020 20mhz...

http://www.upscale.utoronto.ca/GeneralInterest/Harrison/Oscilloscope/Oscillo
scope.html

Hej Michael...1000 tak for links, naturligvis især 'rosinen'! - mvh. JOB

Re: Oscilloscop, Kikusui COS 5020 20mhz...

http://www.kikusui.co.jp/kiku_manuals/C/COS6100M_E.PDF

Jeg takker også jeg har nemlig ovenstående oscilloscop, som jeg så kunne
finde manualen på.
Det er defekt så jeg mangler et diagram(er ikke i man.), både x og y
afbøjning mangler.
mvh Erik

Re: Oscilloscop, Kikusui COS 5020 20mhz...
On Wed, 21 Dec 2005 20:58:45 +0100, "Michael Meidahl Jensen"

I mangler lige denne

http://www.tek.com/Measurement/App_Notes/XYZs /

1.4MB
http://www.tek.com/Measurement/App_Notes/XYZs/03W_8605_2.pdf