Splintret CD i CD-rom drev i PC.

Så skete det der ikke kunne ske (iflg. Mythbusters).
En cd blev forvandlet til splinter i drevet.
Det skal lige siges, at jeg ikke var tilstede da det skete, har dog drevet +
næsten alle splinterne.
Pigen er ved at starte Sims op, da der lyder et brag fra drevet.
Hun når at dukke sig (computeren står på bordet), hører noget der hvisler
forbi kinden.
Der flyver splinter om ørerne på hende.
De finder splinter 3 - 4m fra computeren.
Frontlågen på drevet bliver også samlet op fra gulvet.

Hvordan kan det ske?
Drevet er et 52-speed drev, hvis det gør nogen forskel.
Der var ' vistnok ' observeret en lille revne inde ved midten af skiven.

Hvis det er af interesse kan jeg tage billeder af skiven.
Der er ingen synlige skader inde i drevet.

Forskrækket?
Jeg er blevet lidt forskrækket.

Har andre oplevet noget der ligner?

--
mvh Uffe

Re: Splintret CD i CD-rom drev i PC.
Uffe Bærentsen

En af mine kunder oplevede det for nogle år siden.
Det var et 50speed drev.
Ca samme historie, dog stod computeren på gulvet.

Det undrer mig at Mythbusters skulle have "Busted" den historie, den virker
plausibel, når blot CD-ROMen var skadet inden.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Splintret CD i CD-rom drev i PC.
Hej!

Nu er MythBusters jo ikke just videnskabsfolk :-)

Her er fakta:

http://ing.dk/article/20021025/IT/110250011

Har ikke lige fået et login, men problemet er, som der nævnes, stående bølger
hvilket bringer skiven i vibrationer pga. resonans.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Mere FireFly? Så udfyld din Browncoat-profil nu!

Re: Splintret CD i CD-rom drev i PC.

Jeps  min kærestes Theme Park World splintredes også totalt,så jeg måtte
skille drevet af for at få alle stumper ud...
Hvis der er en lille revne,kan den hurtigt udvikle sig når det spinner så
hurtigt rundt og skiven kommer i ubalance...så MythBusters kan godt pakke
sammen for det KAN ske.

Re: Splintret CD i CD-rom drev i PC.

f'di at omkring de 52X speed, der er max antal rotationer af hvad en CD
kan holde til inden den splintrer (søg på google efter solk der
demonstrerer hvad en CD + Dremel kan gøre)
Man må formode at det er derfor 52X drev har været det hurtigste de har
kunnet presse ud af drevene i nogle år efterhånden.

en revne i pladen, har sikkert været nok til at svække den så meget at
XX speed kunne splintre den.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Re: Splintret CD i CD-rom drev i PC.

Det er rapporteret flere gange før og især i forbindelse med, at der har
været skade på skiven.
Så vidt jeg husker kom det kritiske punkt ca. ved 48 x hastighed. Måske er
det derfor, at man ikke accelerer hastigheden op mere.

Kurt

Re: Splintret CD i CD-rom drev i PC.

Har oplevet det samme med Diablo 2.
Men der blev splinterne inde i drevet..

Skildte det helt ad og fik alle stumperne ud.

Drevet kører fint igen..

Fynbo

Re: Splintret CD i CD-rom drev i PC.

Jeps

Konen lavede det samme nummer med en CD i et 52 speed drev.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Re: Splintret CD i CD-rom drev i PC.
hejsa
Ja jeg har prøvet det for et par år siden, det var et ordentligt brag
der lyd fra drevet.
Hvad der fik skiven til sprænge ved jeg ikke, min teori er at der har
været ubalance i cd-skiven og at rystelserne har fået den til sprænge.
Drever virker stadig, og der har ikke været noget siden.
mvh Hans Otto

Re: Splintret CD i CD-rom drev i PC.

Ja, masser. Det var et populært emne for et par år siden:
http://www.google.com/search?q=splintret+CD&restrict=Dansk
http://www.google.com/search?qCD%R+exploded+Mythbusters

http://hjem.get2net.dk/wincentz/cdbum.html

fujitsu-siemens' forklaring:
http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servicesupport/techsupport/consumer/top10/cdcrack/cd1.htm

Ingeniørens forklaring - (betalingslink):
http://ing.dk/apps/pbcs.dll/artikkel?SearchID73%128184359859&Avis=IG&Dato20%021011&Kategori=IT&Lopenr21%0100003&Ref=AR

http://www.hardwareonline.dk/traad.asp?tid28%9104&fid22 %
http://www.theage.com.au/articles/2002/12/09/1039379779472.html
http://www.qedata.se/e_js_n-cdrom.htm

Fænomenet blev osse vist i TV-avisen dengang.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Splintret CD i CD-rom drev i PC.

Jep - det skete for undertegnede for ½ års tid siden - drevet røg i samme
omgang. Noget med at hvis skiven er en lille smule skæv/dårlig produceret
etc. så kan det ske i drev som kører med meget høj hastighed.

Mvh
Henrik

Re: Splintret CD i CD-rom drev i PC.

Jeg har ikke ligefrem oplevet en eksploderende cd.
Men jeg har oplevet at der, selv inden for samme
fabrikat, er meget stor forskel på skiverne.
Nogle cd'er kan bøjes næsten helt sammen, som
en tacoskal, inden de knækker, mens andre nærmest
pulveriseres inden man rører dem.
Den første type udsender også en byge af barberblads-
skarpe splinter.

Peter Schrøder

Re: Splintret CD i CD-rom drev i PC.

Ja. Flere gange endda. I de efterhånden mange år jeg har arbejdet som
tekniker/reparatør i  IT-virksomheder har jeg set adskillige eksempler på
splintrede CD'er. Den værste var hos en kunde hvor hvor den havde slået
forpladen af skuffen og da jeg pillede drevet ud for at sættet et nyt i,
opdagede vi at en stor splint havde kilet sig halvvejs ud mellem "låg" og
bagplade lige ovenover IDE-stikket.. Prøv lige at tage en flad skruetrækker
og forsøg at kile den ind der. Der skal altså trykkes hårdt for at det kan
lade sig gøre.
Så det både kan ske og sker. Den forklaring på fænomenet jeg har hørt er, at
det skyldes støbefejl i CD'en. Hvis den er skæv/warped og/eller revnet så
vil den begynde at vibrere i drevet og det, sammen med centrifugalkræfterne,
flår den i stykker.

mvh
Jesper

Re: Splintret CD i CD-rom drev i PC.

Fandt de ikke ud af at det godt kunne ske, hvis cd'en var "mishandlet"?

Ja, det bliver sikkert værre med hastigheden...

Der var fejlen...

Jep, med en original Windows 98SE skive :) og jeg blev også noget kun
forskrækket. Drevet kan ikke bruges længere, men fronten blev da heldigvis
på :)

Re: Splintret CD i CD-rom drev i PC.

Yep, du er (mindst) den nr 3 jeg har hørt det fra...
Nr 2 var en god ven hvor cd-rom-drev var ret nyt, det fik han byttet
(der lå stumper af cd inden i).

/LarS

Re: Splintret CD i CD-rom drev i PC.
sø 12 feb 2006 10:59:41p satte Uffe Bærentsen sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

Så mistede jeg lige alt respekt for det program. Det kan sagtens ske og
det er veldokumenteret enda.

Meget enkelt.

Hvis man tager et obkjekt og drejer det rundt med tilpas høj fart vil det
p.g.a. centrifugalkraften blive belastet meget hårdt. Når omdrejningerne
øges stiger belastningen. Hvis omdrejningerne er høje nok vil objektet
til sidst kolapse

Det svækker den meget bare der er en lille revne i. Det har åbenbart
været nok til at den ikke har kunne holde til det pres der vil opstå på
den ved 50 x speed. Problemet er faktisk mest udtalt ved cder med revner
i.

Det forstår jeg godt. Der er altså også høvl på siger jeg dig.

Det var i kontant for nogle år siden hvor de beskrev problemet. Her var
problematikke mere lagt på de gamle cdrommer der ikke er lavet til så
høje farter da man ikke var klar over at de skulle kunne modstå dette
pres dengang de blev designet.

Steven

Site Timeline