Spion mikrofon eller ....

Min gamle svigermor kan ikke høre, så hun har høreapparat og et ekstra sæt
normale høretelefoner med en batteridrevet mikrofonforstærker.

Problemet er bare, at den indbyggede mikrofon fanger ALT i rummet og det
giver en masse forvirring i opfattelsen af f.eks. en samtale med en person.

Der er imidlertid en bøsning til en ekstern mikrofon - og hvis man nu kunne
få en meget, MEGET retningsbestemt mikrofon, kunne det måske løse
problemet - er der nogen af jer, der har en ide til hvad og hvor ?

(måske en reflekteret laserstråle, som hun så skal 'skyde på struben' af den
hun vil tale med - findes sådan noget ?)
Mvh KS

Re: Spion mikrofon eller ....

De kan fåes... Helt op til deciderede "spion-mikrofoner" med parabol.
Jeg ville nok kigge efter "lange" videomikrofoner. Og så naturligvis kigge
på karakteristikkerne...

Ja, men jeg er sikker på at hun hverken har lyst til at betale eller brug
det!

/A

Re: Spion mikrofon eller ....
Nogen ide om priser og hvor fås de ?

mvh KS

Re: Spion mikrofon eller ....

Det hedder shotgun mikrofoner og kan fås fra tvivlsomme mærker til
Sennheiser fra 4K og opefter (sådan cirka..)

--
Vh. Peter Andersen
Bøger købes: www.mespilus.dk/boeger

Re: Spion mikrofon eller ....

Sidstnævnte må nok anses for at været et overkill ;-)
Jeg ville kigge på nettet og hos foto/video-pusherne...
Tipper du kommer til at slippe 4-800 for en rimelig mic.

/A

Re: Spion mikrofon eller ....

Jeg tror ikke de er en brik bevendt i forhold til at lave dem selv ud af en
eller anden kapsel og lidt googlen rundt :-)

--
Vh. Peter Andersen
Bøger købes: www.mespilus.dk/boeger

Re: Spion mikrofon eller ....
Jeg ville spørge de flinke mennesker på den lokale containerplads om ikke de
ville tage et par defekte video kameraer fra til dig, og så experimentere
lidt med at putte dem ind i et lille rør.

Michael Sørensen

Re: Spion mikrofon eller ....
Hej Michael,

Det skal dæleme være nogle meget tynde mennesker hvis han skal putte dem
ind i et lille rør ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

LOOOL ja..
jeg forstod nu at det var hele kameraet der skulle ind i det tynde rør ;)

/René

Re: Spion mikrofon eller ....
Nåååååh - så forstår jeg bedre ....

Mvh KS

Re: Spion mikrofon eller ....
Ja, ja, Var lige væk fra gruppen et par dage og straks bliver i morsomme :-)
Jeg mente naturligvis at han brækker mikrofonerne ud af videooptagerne og
fusker lidt med dem.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

Re: Spion mikrofon eller ....
Hej Michael,

Som der står på nogle klædebøjler (mindst et sted i hvert fald):
"Når bøjlen er tom, er det Dig vi snakker om"  ;)

Nåe... (Hæhæ).

--
Venlig hilsen,
Søren

Inden du går igang med alt muligt elektronik, burde du måske overveje at få
apparatet jursteret til hende, samt muligvis at hun får noget undervisning i
hvordan hun bruger det bedst muligt? Jeg nævner det blot, fordi en rigtig stor
del af høreapparat brugere har forkert indstillede apparater og ikke ved
hvordan de skal betjene dem.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg.                                 snipped-for-privacy@challenge.dk
I'm an environmental oxymoron - I buy organic and drive an SUV

Lav et vildt båndpas filter fra 300Hz til 3KHz med variabel gain og
kompression (stjæl evt. fra Sailor RT2048)
og kobel en mikrofon til dette filter/kompressor

Så hører hun "kun" det ønskede ... nemlig tale

Bare en ide ...

m.v.h.
lasse

Re: Spion mikrofon eller ....
Hej Keld,

Elektor havde for en del år siden et projekt med 2 alm. elektret-kapsler
monteret med lidt afstand fra hinanden (på samme akse i mikrofonens
lytteretning).

Signalet fra den bageste kapsel blev så brugt til at dæmpe signaler der kom
bagfra og fra siden ved simpelthen at trække den del fra der var kraftigst
på den bageste og dermed gøre de ellers omnidirektionelle kapsler temmelig
retningsbestemte.

Det kan evt. laves variabelt, da en alt for stor direktionalitet kan blive
besværlig at håndtere (noget af focus fra samtalen glider over på
mikrofonføringen vil jeg tro).
Dertil passende filtrering til "talebåndet" (~300-3'000 Hz) og evt. en let
dynamisk kompression.

Og så det ikke-elektroniske additiv: Tal tydeligt og bevæg læberne og sørg
for at have øjenkontakt (det giver ret meget hvis hun har mulighed for at
opfatte den non-verbale kommunikation).

Fed idé, så skal hun måske også lære at tale ligesom Darth Vader ?
May the Farce be with you ;)

--
Venlig hilsen,
Søren