Spidser til Weller kolbe, numre ?

Hejsa,

jeg var inde for at hente en ny spids til min Weller lodestation idag, og
havde den gamle med.

Han sagde han ikke havde en nummer 7 men en nummer 8 og det var en
termospids.
Men han kendte ikke forskellen.
Den virker skam fint :-), men hvad er forskellen ?

på forhånd tak

mvh

Thomas Jensen
Odense

Re: Spidser til Weller kolbe, numre ?
Temperaturen!
8'eren er ca 40 -50 grader varmere end 7'eren.

mvh.
Tonni

Re: Spidser til Weller kolbe, numre ?
Hejsa

Det er temperaturen, kan ikke huske hvilke numre der er hvilke temperaturer.

Mvh Hauge

Re: Spidser til Weller kolbe, numre ?

7 = 370 grader.
8 = 425 grader.
9 = 480 grader.

Til hobbybrug, dvs. loddekolben kan stå tændt  i længere tid uden at blive
brugt, er en 7èr bedst da tinnet har en tendens til at "brænde af" på de 2
andre. De er mest anvendelig til konstant brug, og hvis det er større flader
som skal opvarmes.

Her er en side med loddeudstyr. Se side 2 , der er Wellerspidser.

http://www.rapidelectronics.co.uk/docs/catpdfs/34_Soldering.pdf

mvh
JBH

Re: Spidser til Weller kolbe, numre ?

Men vær opmærksom på at der på markedet findes en masse
kopispidser hvis numre ikke svare til dem fra Weller.

Mvh Max

Re: Spidser til Weller kolbe, numre ?
flader

Tak for hjælpen til alle.
Men da 8éren er det varmere, kan den så ikke bruges til SMD, eller er det
kun farligt hvis den er på for længe ?

mvh

Thomas Jensen

Re: Spidser til Weller kolbe, numre ?
Jeg ville ikke bruge en 8'er til smd. den lim som banerne sidder fast til
printet med dør / slipper ved omkring 400C. jeg har selv prøvet det et par
gange. 8 og 9 spidser bruger jeg kun til ledninger og batterier.

Mvh Jacob

Re: Spidser til Weller kolbe, numre ?

Logisk!? Ellers prøv
http://www.sengpielaudio.com/calculator-fahrenheit.htm

Normalt er en 7'er standard, men 8' giver mere varmeinput (og hurtigere
afbrænding af flus'en)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Spidser til Weller kolbe, numre ?

Eller Google:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&q80%0f+in+c

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Spidser til Weller kolbe, numre ?

Det er egentlig ganske simpelt: 7 = 700 grader fahrenheit osv

Ove Pedersen

Site Timeline