Spids til Weller loddekolbe

Hej,

Jeg har anskaffet mig en WECP-20 loddestation, hvor der på selve kolben står
LR-20 50W24V. Nu står jeg og skal til at anskaffe mig en tynd spids til smd
og evt. en alm. standard størrelse, men hvad hedder de spidser jeg skal lede
efter, og hvor kan de evt. købes? Hvis der er nogen der kender en ca. pris
på en sådan spids vil jeg også gerne vide den!

På forhånd tak for hjælpen.

VH Martin

Re: Spids til Weller loddekolbe
Prøv www.conrad.com

Mvh/ Lars

står
smd
lede

Re: Spids til Weller loddekolbe

Hvorfor købe en loddespids til 30 kr i tyskland. Ring til Århus Radiolager.
De har dem på lager allesammen, og kan fortælle om dem. Og sende dem til
dig. De har ikke en stor web-butik, men er fornuftige at tale med.
www.aarhusradiolager.dk

Bo //

Re: Spids til Weller loddekolbe
Radiolager.

Ja det lyder straks bedre end Tyskland. Jeg vil prøve, at snakke med dem.
Tak.

VH Martin

Re: Spids til Weller loddekolbe

Tak for foreslaget, men havde håbet den kunne skaffes i DK.

VH Martin

Re: Spids til Weller loddekolbe
Hej Martin

Gå ind på www.rsonline.dk    og skriv 517-312 i søgefeltet, så kommer
der en side med alle de modeller der er at vælge mellem, priser er der
også (uden moms). Jeg ved ikke hvor du bor, men enhver elektronik
forretning med respekt for sig selv bør have dem eller kan hurtigt skaffe
dem.

Mvh Max

Re: Spids til Weller loddekolbe

Tak for hjælpen. Jeg kan dog se, at de netop kun har 517-312 tilbage resten
er udgået, men de har nogle erstatninger i stedet, så de kan jo nok bruges
:-).

VH Martin

Re: Spids til Weller loddekolbe

står
smd
lede

Århus Radiolager har dem.

Husk, at hvis det er en kolbe uden temperaturregulering på strømforsyningen,
er temperaturen bestemt af spidsen.

Der sidder en magnet i kolben, og på spidsen er der en metalbit der mister
sin magnetisme ved en bestemt temperatur, jeg kan ikke huske betegnelserne
men Århus Radiolager kan bestemt råde dig.

Hilsen Aksel

Re: Spids til Weller loddekolbe

strømforsyningen,

7'eren er god til mig, 8'eren er til maratonlodning, den blir' dælme' varm
;o)

MVH
Ebbe

---
Re: Spids til Weller loddekolbe
Hej!

WECP-20 er ikke en magnetostat-loddestation :)

Heldigvis - mage til bras skal man da lede længe efter :-(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Spids til Weller loddekolbe
Hej Kim

Nej, den er heldigvis termostat styrret.

Ja, man var ved at blive tosset af det klikkeri, men da vi ikke havde
noget alternativ sådan rigtig i mange år, ja så gjorde de det nu godt.

Mvh Max

Re: Spids til Weller loddekolbe
Hej!

Ja ok, det er da bedre end ingen regulering. Men ikke meget :o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Re: Spids til Weller loddekolbe

Hulk... Det ka' I sgutte være bekendt, jeg har altid været så glad for min
gamle "klikker" ;o)

(forøvrigt tror jeg det er et gadekryds, der står Cortronic på
"klumpen/trafohuset" men Weller TCP 50W 24V på kolben)

MVH
Ebbe

---
Re: Spids til Weller loddekolbe
Det skal du ikke være kedaf - det er bare nogle unge fløse der ikke ved hvad
de snakker om ;-))
Bortset fra det er magnastatens største problem at de støjer når de
regulerer - altså EMC støj de leverer nogle ret hidsige transienter også
selvom kondensatoren _var OK. Jeg husker at vi var nødt til at slukke inden
man loddede på nogle GaAs -FET forstærkere med højimpedanset indgang. ellers
blev gaten beskadiget.

Ren nostalgi ...;-)

carsten

Re: Spids til Weller loddekolbe
Hej Carsten,

Mee too - og det forandres heldigvis ikke af andres kommentarer :)

Der er leveret mange WTCP50 med Cortronic-trafoen, men uanset hvad den
fødes med er det stadig en Weller :)

Nemlig ;)

Kunne i ikke blot have lavet en jording via en af de tre skruer der holder
varmelegemet på plads i håndtaget ? Det har virket fint for mig.
(Og kork omkring det yderste af håndtaget gør det rart at holde på :)

Hov hov, min blev godt nok indkøbt i 1975..1976, men den kører stadig så
godt som den altid har gjort, med kun to kontaktrensninger - holdbart grej
!

--
Venlig hilsen,
Søren