Spejlvendt printudlæg?.

Hej.

Jeg har i forbindelse med at fremstille et print fået lavet mig en
printfilm.
Jeg er ikke nogen haj til den slags, og er løbet ind i et lille problem her,
som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.

Da jeg lagde printet ud i programmet ExpressPCB så lavede jeg den fejl at
lave det hele set fra kobbersiden.
Dvs. det jeg ser er det jeg ender op med på det færdige print.

Problemet er nu at når jeg printer min printfilm, og belyser mit print, så
bliver kanterne ikke særlig skarpe, og det er givetvis fordi lasertoner
udskriften på filmen, altså den side med toneren fra printeren, ligger ikke
klods op mod printet under belysningen, men derimod ligger transparenten
imellem lasertoner siden og mit print.
Dvs. der trænger lidt "fejl lys" ned og gør kanterne uskarpe.

De rutinerede printudlæggere vil sikkert kalde det en klassisk
begynderfejl...:-)

Men spørgsmålet er nu om jeg kan redde mit printudlæg på en snedig måde?
Jeg forstiller mig at man burde kunne gøre det hele spejlvendt med et stykke
software, og så burde pengene vel passe i den sidste ende...eller hva'?..
Jeg syntes ikke rigtig mit ExpressPCB giver mig nogle muligheder i den
retning med at "flippe" det hele "right to left".

Nogen gode tips?

Thomas.

Re: Spejlvendt printudlæg?.

Installer en PDF printer, print så dit layout til pdf, indlæs pdf filen
i et billedbehandlingsprogram, spejlvend billedet og skriv det ud igen.

Hvorfor ikke springe belysningen over?
http://sandcastle.dk/Artikler/Printfremstilling.pdf

Re: Spejlvendt printudlæg?.

Hej.

Havde selv denne ide, men mon du har et tip til hvilket program som kan
klare spejlvendingen?
Den med at lave en PDF file kan jeg allerede, så mangler bare et program som
kan indlæse en PDF fil, og som derefter kan spejlvende.

Thomas.

Re: Spejlvendt printudlæg?.
Windows Paint, den kan alt det nødvendige

Re: Spejlvendt printudlæg?.

Hej.

Tak for tipset.
Jeg vil forsøge mig med paint.

Thomas.

Re: Spejlvendt printudlæg?.
Hej Thomas

Hvis dit printprogram ikke kan udskrive spejlvendt, ja så er
det noget ringe lavet.

Re: Spejlvendt printudlæg?.

Jeg har en ældre Photoshop der gladeligt læser pdf filer.

Hvis du ikke selv kan, så send mig din pdf fil og der vil ikke gå lang
tid (hvor jeg er ved computeren) før du har et spejlvendt layout
tilbage.

Re: Spejlvendt printudlæg?.
Hej Thomas

ME5% jeg spF8%rge om hvordan du fE5%r dit layout ud af ExpressPCB? Det prog=
ram
kan man da normalt ikke eksportere bitmaps af layoutet fra. Men nE5%r det
fF8%rst er ude, er Microsoft Paint, eller Linux KolourPaint glimrende til
at spejle de fleste grafikformater.

Mvh
JF8%rgen Mangor Iversen

Re: Spejlvendt printudlæg?.

Hej Jørgen.

Jeg printer til en PDF fil.
http://www.pdf995.com /
Når udlægget så er i PDF format, så er det lidt mere medgørligt.

Jeg vil prøve Microsoft Paint ang. spejlvendingen.

Thomas.

Re: Spejlvendt printudlæg?.

I printer indstillingerne på min laser printer, er det muligt at spejlvende
udskriften. Har du chekket om du kan det ?.
Iøvrigt kan jeg anbefale at bruge Eagle layout fra Cadsoft i fremtiden i
stedet for Express PCB. Det er godt, nemt, billigt (Der er endda en gratis
udgave) og kan sagtnes printe ud spejlvendt.

C. Nielsen

Re: Spejlvendt printudlæg?.

Hej.

Nu vil jeg selvfølgelig kikke efter en gang mere i min printer opsætning, om
der skulle findes en måde at printe spejlvendt på direkte fra min printer.
Ved den første gennemgang fandt jeg dog intet, men håber næsten på at jeg
bare har overset den.

Det med Eagle vil jeg overveje, selv om ExpressPCB tiltaler mig, og mine
ringe evner inden for printudlægning.
Faktisk har jeg tidligere forsøgt med deres gratis version en gang for længe
siden. Her fandt jeg dog visse begrænsninger, som jeg dog nu, ikke lige
husker hvad var.
Men det er sikkert også maaange versions numre siden.

Thomas.

Re: Spejlvendt printudlæg?.
Hej Thomas

Jeg misforstod. MS Paint kan ikke E5%bne PDF og arbejde videre pE5% dem. Me=
grafikprogrammet GIMP kan. Det lever normalt pE5% Linux, men der findes
ogsE5% en Windows version, hvis du foretrE6%kker det.

Mvh
JF8%rgen

Re: Spejlvendt printudlæg?.

Vær lige opmærksom pa at transistorer, ic'er mm. kan risikere at skulle
monteres "spejlvendt" også. Jeg har selv lavet fejlen (mere end) en gang.

Ellers kan jeg tilslutte mig koret af "direct transfer" metoden.

Mvh Ebbe

Re: Spejlvendt printudlæg?.
Hej Ebbe

Den nemmeste måde at håndtere et spejlvendt print på, ja det
er at montere på kobbersiden, så vender det rigtigt. Forøvrigt
en metode der har været meget udbredt til eksperimenter og
prototypeprint i USA siden printets barndom. Det er jo nemt at
have med at gøre da printet ikke skal vendes for at følge
banerne og sådan.

Re: Spejlvendt printudlæg?.

Hej.

Det er præcis denne fremgangsmåde jeg ønsker at benytte.
Printet er et RF print med power transistorer, så det nemmeste er også for
mig at beholde komponenterne på kobbersiden, som så dog i mit tilfælde
vender opad, og så montere det hele som du beskriver.

Problemet med at printe spejlvendt er dog stadig aktuelt, da uanset metode,
så vil jeg jo gerne have lasertoneren fra min printer til at ligge klods op
af mit fotoprint under belysningen.

Thomas.

Re: Spejlvendt printudlæg?.
Hej Thomas

Kan dit PCB program ikke udprinte spejlvendt ?

Re: Spejlvendt printudlæg?.
Hej Thomas

Jeg har nu kikket på ExpressPCB, og det kan åbentbart ikke udprinte
spejlvendet (skodprogram). Men du kan jo bare tegne dit print rigtigt,
altså tegne det på top copperlayer, så vender det rigtigt.

Re: Spejlvendt printudlæg?.

Man kunne måske kopiere det hele fra bottom layer til top layer?

Omkring belysning, så ville det måske hjælpe hvis man brugte kraftigere lys
fra længere afstand, i stedet for 'lyskasse'. Hvis lyset kommer fra længere
afstand lyser det ikke så meget ind under lasertoneren.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Spejlvendt printudlæg?.

Hej.

Det med at "trykke" printbanerne igennem til den modsatte side vil desværre
heller ikke være helt smertefrit.
Så vil det færdige resultat ende "omvendt".
Det vil oppe i mit hoved ende på den måde, at det som var designet til at
ligge i venstre side af printet, nu pludselig bliver til højre side af
printet.
Transistor og IC ben vil desværre lide kraftigt under denne spejling omkring
midten.

Det med lyset er taget til efterretning, og giver selvfølgelig stof til
eftertanke, da min lyskilde er af den normale lyskasse type.

Thomas.

Re: Spejlvendt printudlæg?.
Hej Thomas

Find et ordentlig program, jeg kan anbefale Circad fra
http://www.holophase.com /
Det er det hurtigste og mest fleksible SCM/PCB program
jeg kender.