Speed op bipolar step-motor

Ønsker at få en bipolar step motor til, at kører/step hurtigst muligt
Bruger step-motor Bipolar NEMA 17 step 1.8º Type: Y 20 1718 0090
Se data bladet her: www.sunwind.dk/stepmotor.pdf
Og diagrammet her: www.sunwind.dk/diagram.jpg
Har også forsøgt med forbindelserne her: www.sunwind.dk/connect2.jpg
På clock indgangen har jeg sendt forskellige firkant pulser med forskellige
frekvenser,
Men fik kun step-motoren til at kører ca. 120 omdr./min .

Har du en ide til hvordan step-motoren kan komme til at kører hurtigt?
Ifølge data bladet over step motoren kan der 100 - 1000 steps/s så hvordan
får jeg den til det?

Monie Jacobsen
Re: Speed op bipolar step-motor

Øg forsyningsspændingen. Kører du half eller full step ?

Re: Speed op bipolar step-motor
Hej Klaus

Har forbundet half/full til +5V
Ligeså er reset pin 20 og enable forbundet til +5V
Pin 11 ... Control er forbundet til +5V igennem en 10K modstand.
Ligesom forbindelserne her: www.sunwind.dk/connect2.jpg

Mvh
Monie

Re: Speed op bipolar step-motor

Prøv at sæt den til gnd i stedet.

Re: Speed op bipolar step-motor
Hej Klaus

Pin 19 halh/full er nu sat til Gnd
Resultat lidt merer fart på ca. 200 omdr./min.
Ønsker at komme op på ca. 1600 omdr./min.

Mvh
Monie

Re: Speed op bipolar step-motor

Glem det !

Re: Speed op bipolar step-motor

Re: Speed op bipolar step-motor
Hej Klaus

"Glem det!"  Hvorfor se data bladet her: www.sunwind.dk/stepmotor.pdf
Data bladet siger noget med 100 til 10000 steps/s hvor mange omdr er det så
i minuttet?

Mvh
Monie

Re: Speed op bipolar step-motor
Hejsa

Så vidt jeg kan læse det, så er det ved 36v og 0.9 amp pr. fase, men efter
dit diagram, så kører du kun 12 v.

Mvh Hauge

Re: Speed op bipolar step-motor
Hej Hauge

Kan på den tilsutte strømforsygning skruge op til 36V men når
step-motoren-styringe tilsluttes
falder spændingen til 10 Volt og med strømreguleringe stillet til 0.9Amp,
så kører den langsom!

Mvh
Monie

Re: Speed op bipolar step-motor

Husk på, at det er 0.9 Amp pr. fase (spole), så du kan jo reelt komme op på
et forbrug på 3.6 Amp i alt. Det bliver en dejlig varm motor efter lidt tid
;o)

Mvh Hauge

Re: Speed op bipolar step-motor
Hej Hauge
Jeg prøver at beskytte step-motoren for, for meget strøm, så den samlede
forbrug ikke kom over
de 0.9Amp, men jeg skal alså regne med 4 x 0.9Amp OK

Re: Speed op bipolar step-motor

 Så skal du op på over 5000 steps/s (hvis ikke jeg har regnet forkert)

Mvh
René

Re: Speed op bipolar step-motor

1) Du skal MEGET højere op i forsyningsspænding for at opnå de høje
omdrejningstal - prøv med f.ex. 36 volt (hvis L298 kan klare dette) i setdet
for 12 Volt!

http://www.datasheetarchive.com/datasheet/pdf/90/90906.html

2) For at tillade høje steprater kan det hjælpe hvis fly-back-dioderne
forbindes til f. ex. +60 Volt og -25 Volt (men det lader sig nok ikke gøre
med L298)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Speed op bipolar step-motor
Hej
Har tilsluttet en variable strømforsygning 0-30V og 0-3Amp
Med 12V og instillet til 0.9Amp steppes der, men step-motoren vil gerne
bruge merer og
derfor begranser jeg den til 0.9Amp, den ligesom trakker volt ned kan ikke
skruge op til 30V.

 Mvh
Monie

Re: Speed op bipolar step-motor

Fyr nu helt op for både spænding og strøm. L298 i eksemplet kører med 40
volt og en 6-8 A til rådighed.

De modstande der sidder i bunden af L298 laver strømbegrænsning og kan
justeres på Vref indgangen.

Jeg er ikke helt sikker på at du har forstået
mulighederne/begrænsningerne i en stepmotor og mulighederne med
L297/L298 makkerparret.

For øvrigt: Ved 10000 steps/s er der næsten ike noiget moment tilbage i
motoren, det vil sige nul trækkraft....

Re: Speed op bipolar step-motor
Hej Klaus

Jeg er ved, at falde fra tanken om at benytte en step-motor med fulde
omdrejninger.
Den bliver sørme også meget varm og for meget varm. ;-)

En løsningen likker måske her?
Pwm styret 12Vdc motor.
Skal bruge motoren til en cirkulacition pumpe der kan kører dirakte på en
12v solcelle.
Har kontakt med et værksted vor de vil lave et pumpehuse med motoren
påmonteret.
Har du noget kendskab eller forslag til ovenstående?
Hved du hvor der kan fåes en meget robust 12Vdc motor, max 2Amp?

Mvh
Monie

Re: Speed op bipolar step-motor

Som skrevet for længe siden, brug en DC motor.....

Ja

Hvor meget strøm er der til rådighed ?

Re: Speed op bipolar step-motor
Hej Klaus

Der er ca 25W ved 12Vdc
Men igen ca. 1500 omdr/min. ønskes
Drejmomentet er ikke stort, da det er et lukket system,
cirkulationspumpen skal nærmest skubbe det varme vand rundt.

Mvh
Monie

Re: ...Solvarmepumer: C-Systems CSP750 Brushless DC Pump,

Hej Monie

Kig pE5% disse specifikationer for disse 2 pumper. Jeg ved ikke om 7020%
grader er hF8%jt nok for C-Systems-pumpen, hvis den sE6%ttes i rF8%ret so=
m20%
sender vandet til solfangeren?:

37$ D-Tek / C-Systems CSP 750 Mark II 12v DC Pump -Black Version
http://www.dtekcustoms.com/index.asp?PageAction3D%VIEWPROD&ProdID3D%140
Within the sealed motor compartment is a powerful brushless DC motor20%
rated for 50,000 hours of continuous operation (15 years typical use,20%
5.7 years 24/7). Because the motor is brushless and shaft mounted to20%
high quality ball bearings there is minimal noise, vibration, and power20%
use (3-6W).

C-Systems CSP750 Brushless DC Pump
Input Current: 0.14A MAX @ 12V
Input Power: 1.68W MAX @ 12V
Rotational Speed: 6400RPM +/- 10%
Flow Rate: 120 GPH
Life Expentancy: 50,000 hours continuous
Operating Temperature: -10 to +70C
http://www.modthebox.com/review323_1.shtml
http://www.modthebox.com/review323_2.shtml
http://www.modthebox.com/review323_3.shtml

ca. 45 Euro CSP750
http://www.hartware.net/review_413.html

Billigst i europa (sE5%vidt jeg ved efterE5%r 2004):
http://www.over-clock.com /
  308        **NEW** C-Systems CSP750 Mark          -     GBP26.95
             II (Black)20%

-

Den bedste og nok dyreste:

Magnetic drive These pumps feature seal-less magnetic coupling to the20%
impeller. There is no seal friction, no seal wear, and no chance of seal =

leakage.
Brushless motors El Sid and Hartell pumps use brushless (electronically20%
commutated) motors that are maintenance-free.
March pumps use brush-type motors with typical brush life of 2-5 years.20%
Brushes are easily replaceable without removing the pump.
http://www.solar-electric.com/hotwaterpumps.html

-

Det er synd at solpanel-folket ikke har opdaget20%
overclockingfreaksfolkets og akvariefolkets pumper (PS: jeg ved godt at20%
solpaneler arbejder ved hF8%jere temperaturer ;-):

http://www.sunfriendly.com/main.htm
"...
El Cid Pumps     SID 10B12     $279
El Cid Pumps    SID 10PV    $279
2E%.."

http://www.gaiam.com/retail/gai_content/learn/gai_learnArticle.asp?articl =
e_id3D%1830&category_id3D%208
"...
We carry several hot water circulation pumps, the best of which is the20%
El-Sid [nu Ivan] pump. This is the first solid-state, brushless DC20%
circulation pump that was designed from scratch for PV-direct application=
2E%.."

http://www.solar-electric.com/hotwaterpumps.html
"...
Ivan [3D%El Sid] DC hot water pump, 5 gpm solar direct
Your Price $225
2E%.."

USING THE EL SID LOW ENERGY PUMP:
http://www.solarthermal.com/downloads/Pump%20El%20Sid.pdf