Speciel printer ala jordskælvsmålere - Page 2

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere
Hej
Nu ved jeg ikke lige hvad dit behov er, men hvad med et multimeter ?
Det multimeter jeg benytter på mit job, har en optisk rs232 port.
Med det tilhørende software kan jeg logge signalet i realtime, og på en
nydelig kurve lige til at printe ud.

Claus

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere

Tja, det er jo godt nok via computeren, og det var det jeg helst ville
undgå, for en har en væsentlig opstartstid.
Men bare for at være nysgerrig, hvilket multimeter drejer det sig om?

Mvh
Morten

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere
Det er et Elma 859, du kan evt finde mere info her:
www.elma.dk

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere

Det, du leder efter,er tilsyneladende en sono-graph. De gamle,
elektromekaniske typer kørte med "kulpapir" på en tromle. Man optog et
lydklip real-time på en magnetskive (jern) på størrelse som en LP , hvor der
kørte tonehoveder som til en spolebåndmaskine. Derefter afspilledes signalet
synkront med tromlen. Signalet gik igennem et slags MF og blev dedekteret
således, at tiden var i papirets længderetning. Frekvens var i papiret
fysiske højde på tromlen, og itensitet (lydniveau blev brændt i kulpapieret,
der blev mere eller mindre sort afhængig af lydniveauet.

De er selvfølgelig obsolete i dag og erstattet med datanæssig behandling.
Det prisen nok ikke blevet mindre af.:-)

Prøv denne link, der nok kan give mere fyldestgørende oplysninger.

http://www.kayelemetrics.com /
KHJ

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere

Desværre kun en enkelt, så det vil der næppe være økonomi i, hverken for dig
eller mig, men tak for tilbudet :)

Mvh
Morten

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere

-og det er et KRAV at den skriver på bonruller?
-jeg kom til at tænke på at goggle efter "circular recorder"

-bruger i busser og lastbiler og mange andre steder. Fordelen ved en
cirkulær recorder er (bl.a.) at skiverne er lettere at opbevare end en lang
strimmel. Omvendt: måske ikke så præsentabel?

Bo //

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere

Er den da billigere?
Endvidere, har rullerne jo den fordel at de kun er begrænset af rullens
længde.

Jo ja, det er de selvfølgelig... Selvom jeg ser nu heller intet i vejen for
at klippe en strimmel op...

No :)

Mvh
Morten

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere
Hej Morten,

Synd du ikke spurgte lidt tidligere, jeg har for ganske nyligt slagtet en
kurveskriver der stod i vejen :-/

Elektor havde for mange år siden en simpel opstilling med en servo (som MG
også foreslår), men om hastigheden kan bruges til noget seriøst vil jeg
ikke gætte på.

Selvom det ikke er hvad du vil have, vil jeg også pege på løsningen med en
A/D-C (fx. en MAX186) og en PC, så kan du hive dine data ind i fx. Excel og
lave både kurver, stolper og lagkager :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Supplement:

Selv i vore dage anvendes hygro-termografer med urværk, og hvor
diagrampapiret er gradueret til de forskellige temperatur- og
fugtighedsområder, samt fremføringshastighed, der styres af urværket.
Standard er et døgnværk eller et 7-dages værk, andre kan forekomme.

Disse rent mekasniske instrumenter kræves ofte til kontrol i forbindelse med
transport af frysegods og f.eks. temperatur- og fugtighedsforhold i
bygninger etc.

Grunden hertil er, at de er helt uafhængige af strøm. Er de aflåst, kan der
ikke umiddelbart tamperes med dem - i hvertfald ikke så det ikke kan ses.
KHJ

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere

<klip>

Er det ikke sådan een man kalder for en Y-t skriver?

/Bo.

Site Timeline