Speciel printer ala jordskælvsmålere

Hej NG

Ved ærligt talt ikke hvor jeg placere mit spørgsmål, så jeg prøver her :o)

Jeg skal bruge et apparat, der kan printe kurver ala de klassiske
jordskælvsmålere, men den skal dog styres elektrisk.
Dvs. jeg har et svingende elektrisk signal, jeg gerne vil have repræsenteret
som kurve på en rulle (termo) bon-papir. Øvre frekvens ligger ret lavt, så
der burde ikke være nogen problemer der, men det vil være en fordel hvis
printeren kan printe ned til 0.5 Hz nogenlunde troværdigt.

Er der nogen der ved hvad en sådan printer hedder og evt. hvor man får fat i
en sådan?

Mvh
Morten

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere
repræsenteret

Det bliver kaldt en linie-skriver.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jordskælvsmåleren hedder en seismograf.

Kurveskriver eller datalogger.

Prøv:
http://www.airlink.dk /

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

It is thermodynamically impossible to stuff a genie back into a bottle.

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere

Tak, men det var nu ikke en sådan jeg leder efter, med mindre den er billig
og printeren drives med analog elektrisk signal :) Det var mere for at få en
forståelse af hvad jeg skal bruge :)

Jo tak, men jeg synes ikke det bringer mig nærmere det jeg leder efter...
Jeg kunne godt bruge nogle engelske og tyske betegnelser, dem er google jo
ret glad for ;o)

Jeg har et analogt signal, jeg skal have printet på en rulle bonpapir. Helt
ideelt vil det være hvis den kan printe et analogt elektrisk signal i
realtime med 25 mm/sek. Bredden er underordnet, men omkring 5 cm tror jeg
vil være det mest optimale, er det bredere undlader man jo bare at benytte
hele bredden.

Altså, jeg leder ikke efter fancy elektroniske printere og
computer-tilbehør. Faktisk behøver printeren ikke indeholde digital
elektronik. Og jo mere simpel desto bedre!
En evt. signal forstærkning/dæmpning behøver den ikke at kunne håndtere, det
kan jeg selv lave kredsløb til. Ja, måske kunne man lave printeren selv hvis
nogen har en god ide til hvordan man kan lave mekanikken til armen, så den
bliver tilstrækkelig hurtig og linær... Varme og fremdrift er jo kein
problem.

Mvh
Morten

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere

Prøv at søge på "paper recorder".

Men de er dyre, med mindre du finder noget meget brugt.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Arrows? Hell, I didn't even see the Indians.

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere

En RC-servo kan måske bruges som inspiration til et DIY projekt,

/Morten %-)

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere

Faktisk ikke nogen dårlig ide! :o)
En arm, der er lang nok til at max hastigheden er fornuftig og en
smd-modstand i enden af armen som varmekilde... Og så skal den også være
stærk nok til at kunne være fjederbelastet for at undgå sløret i
tandhjulene.
Det vil jeg da bestemt overveje hvis jeg ikke finder nogen mere færdige
løsninger.

Mvh
Morten

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere

Eller en læse/skrivehoved-aktuator fra en gammel harddisk. De er hurtige og
lineære. Jeg brugte for nylig et gammelt VU-meter til at lave en lille
lysblokerings-dims til mit fotospektrometer. Tænkte også på at bruge en
harddisk-aktuator, men behøvede slet ikke den styrke og hastighed der er i
sådan en.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere
Hej Ulrik,

Bokser du stadig med den :)
Er du så langt at du kan bestemme bølgelængde med nogenlunde præcision ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Jaja, med 2 nanometers præcission!  :-)  Jeg har osse fået den kalibreret i
følsomhed op imod en lille 25K kroners USB sag på Fysisk Institut. Shutteren
skulle bruges til at lukke lyset ude mens den selv ta'r et 'sort' billede og
trækker fra målingen for at fjerne statisk støj og offset, virker ret fedt.
:-)  Her er et lille måleeksempel på en HQL pære:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/spektre/HQL-80W-flood.jpg

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere

Hvad bruger du apparatet til? :-)

Jesper G. Poulsen

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere

Til at kontrollere UVA og UVB stråling fra diverse lamper til
terraie/krybdyr-brug.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere

Ok, SÅ er man terrarie entuisast! ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere
Hej Ulrik,

Av min arm. Lav et kit ud af den og jeg melder mig som aftager :)

Ikke dårligt.

Jeps, samme system er lavet til at fjerne weak spots o.l. på digicams.
Man tager et billede i totalt mørke og bruger det som reference i en
kompensation udført på en PC, en billig måde at øge kvaliteten.

Imponerende hvad man kan få ud af surplus + sit ansigts sved :)

Sådan en dims ku' jeg godt bruge, tror du en CCD fra en billig scanner kan
bruges ?

Du er vel ikke undervejs stødt på noget god info om udlæsning af scanner-
CCD's ? Jeg har et par stykker liggende og en ide om at lave et "enlinjes-
kamera" til noget målefidus - hvor hurtigt kan en fuld linje egentlig
udlæses ?

--
Venlig hilsen,
Søren

(Har lige skiftet emne, var vist efter hånden lidt rigelig OT.  ;-)

Hm, er bange for føleren er udgået. Endda for _nogen_ år siden.  :-/

Nemlig, man skal bare bruge samme eksponeringstid som når man ta'r det
rigtige billede. Så får man fjernet selvopladningen i cellerne, der kan være
ret forskellig fra celle til celle. Og vist også temmelig
temperaturafhængig.

Ikke til UV. UV-CCD'erne er ofte belagt med et fluorecerende lag i den ende
der skal måle UV, da de nærmest ingen UV følsomhed har. Men de er
fremragende til IR.

Det kan gå pænt stærkt, adskillige MHz dotclock. Grundprincippet er at man
har to clocks i modfase, én smal puls til at sample/hold'e pixlerne med, og
én til at resette og starte forfra. Man kan finde en del ved at søge på
"linear CCD". Atmel har f.eks. nogle:
http://atmel.com/dyn/products/product_card.asp?part_id22%87
Ellers find en gammel hånd-stregkodelæser. Der er clock's og alt det der
lavet, og videosignalet er lige til at fiske!  :-)

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Linear CCD'er (var: Speciel printer ala jordskælvsmålere)
Hej Ulrik,

Øv.

Det system jeg kender til går nu blot ud på at lave et enkelt referencefoto
der så trækkes fra det endelige foto (for at fjerne udbrænding på
halvdefekte pixels), men det kan sikkert gøres mere avanceret.

IR og synligt lys ville stadig være fint, da jeg nok ville bruge det mest i
de områder.

Det vil jeg gøre, det er jo synd at skrotte noget der sikkert kan bruges
ret avanceret.

Det ville da være synd at slagte sådan en !
Det fede ved at bruge en junket flatbed-scanner er også at man allerede har
optikken til at aflæse omkring 20 cm.

--
Venlig hilsen,
Søren

De findes bla. her:
http://www.blichfeld.dk/Kapitel14Skriver.pdf

Prisen nægter jeg at kommentere :-/

--
mvh Uffe

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere

Ja, så er vi vist ved at være der, bortset fra den ikke behøver være så stor
og avanceret (primært pga. prisen!!!)... En lille 5 cm's skriver, der tegner
i henhold til f.eks. 0-1 volt eller -0.5 til 0.5 vil opfylde behovet til
fulde...

Mvh
Morten

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere
<SNIP>

Hej Morten, jeg har sådan en liggende på en hylde, det er en
Temperatur-skriver, vidstnok med 4 forskellige farver farvebånd, desværre
ikke thermopapir.

Den er delvist adkildt, og virker ikke umiddelbart, men mekanikken og
skriveren virker. (det er dens styring der ikke virker)

Det er din for en 200-mand.

Jeg skal lige have et par dage til at finde den frem, hvis du er
intereseret.

jeg kan fanges på mail: per AT zapro DOT dk.

// Per J.

Re: Speciel printer ala jordskælvsmålere

Tak for tippet, jeg har sendt dig en mail.

Mvh
Morten

Site Timeline