Speciel LED belysning(meget speciel!)

Hej.

Jeg har gået og puslet lidt med nærbilleder af metaloverflader, og bruger et
Canon Pro 8Mpixel kamera i supermakromode. Jeg har en ringblitz, men det
duer sguitte rigtigt. fladen bliver alt for lys, og alt for direkte belyst.

Tanken er derfor at slå et par fluer med eet smæk.

1: jeg vil prøve fordi jeg tror jeg kan bygge det, og så SKAL det jo prøves
;-).
2: jeg vil gerne have mulighed for at manipulere med farvespektret i lyset
3: jeg vil kunne styre lyset i styrke og retning.

Planen er derfor at lave en kraftig plexiglasring istedet for ringblitzen.
Denne ring matteres indvendigt med fin sandblæser(lille selvf!)
Rundt langs periferien placerer jeg et array af en masse kraftige dioder i
alskens farver, måske endda ultraviolet?

Disse orienteres således at vinklen bort fra linsen er ~20grader(dvs 20
grader med overfladen) og er placeret i en boring i plexiglaspladen(som nok
er ca. 40mm tyk)

Planen er så at konstruere en lille strømforsyning med 4x AA nimh batterier
og en spændingsregulering, således at jeg trinløst kan variere de
forskellige farver i styrke.

Nu bliver jeg så lidt bekymret. Da jeg egentligt ville have pulset dioderne,
og af den vej haft en effektiv regulering, så slog det mig at kameraet måske
ville nå at se "pulsen" og alligevel overeksponere.....

Er jeg tvunget ud i en linær regulering her?

Dernæst; vil en sandblæst overflade bryde lyset nok til at det bliver
"ensartet uden kanter" eller bør jeg også blæse lysdioderne?

Ellers nogle gode ideer?

Mvh
Henrik

Re: Speciel LED belysning(meget speciel!)

Et kamera registrerer fotoner, så det er et spørgsmål om lysstyrke * tid.
Dvs. du kan godt pulse, du skal bare være opmærksom på lukkertiden, især
hvis du har en mekanisk spalte lukker (DSLR), her kan du få ret sjove
resultater.

Re: Speciel LED belysning(meget speciel!)
Du har set sider som den her ?
http://www.brainerror.net/texts_macroring_en.php

Der er da en del erfaring at hente.

Mvh Morten

Re: Speciel LED belysning(meget speciel!)

 det plexiglas ( Acryl ) du kan komme i nærheden af er alt for urent. Prøv
at skille en TFT skærm af
der vil du finde en glasplade der netop transportere lyset jævnt fra
lyskilder i siderne , en hvidmatteret plade sørger så for lyset bliver
ensartet.
Jeg tror du skal experimentere med en hvid plade i stedet
for at mattere med sandpapir på plexiglas ( Acryl )

vil det ikke betyde mindre lys ?

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen