Sparepærens arbejdstemperatur?

Hej gruppe.

Jeg vil gerne høre om I har specifikationer for en sparepæres
arbejdstemperatur, dvs. vil den kunne tåle at være i et fryserrum hvor
temperaturen er omkring 5C konstant uden reduceret levetid? Vi bruger pt. en
almindelig pære som skal udskiftes relativt ofte.

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Hej,

To ting:

1. en sparepære tager ikke skade af lave temperaturer, men de har ofte
svært ved at tænde. Desuden er lysudbyttet lavt ved lave temperaturer.
Kig evt efter et PL rør. Det kræver desværre et andet armatur.

Jeg har brugt alm billige sparepærer i mine lamper udenfor huset, men
det er en ynkelig oplevelse på denne årstid.

2. Hvis temeraturen er +5 grader, er det vel ikke et "fryserum" ?

Bo //

Re: Sparepærens arbejdstemperatur?
Den Fri, 03 Feb 2006 17:56:38 +0100, Bo Bjerre

Det er der vel heller ingen der påstår :-)
--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
3 out of 4 people make up 75 pct. of the population.

Re: Sparepærens arbejdstemperatur?

Jo, der står "et fryserum, hvor temperaturen er omkring 5C"

Bo //

Re: Sparepærens arbejdstemperatur?

Nej, der står fryserrum, hvilket jeg læser som et rum, hvor der står
frysere i.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Sparepærens arbejdstemperatur?

-Skarphjerne, der fik du mig, på løst underlag. Jeg havde ikke set de to
'r'-e

Bo //

Re: Sparepærens arbejdstemperatur?

Jeg har lige fået nye briller :-)

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Sparepærens arbejdstemperatur?

Kranglefanter.

En glødelampe har en positiv temperatur koeffisient. Dette betyr at
startstrømmen øker når det er kalt. Resultatet av dette er større bevegelse
på fillianentet (tråden), og derved fortere tretthetsbrudd.
Mine 300 og 500 Watt lyskastere som står på taket, og styrt av en
bevegelsesdetektor, har det ikke blitt skiftet pære på de siste 8 år. Selv
om disse går av og på hver gang det går en katt, eller elg forbi. For ikke å
snakke om leieboeren som hele tiden skal ut å røyke.
Dette skyldes et helt enkelt triks; som heter en 10 Ohms NTC motstand i
serie med utekursen.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Sparepærens arbejdstemperatur?

Jeg er ikke så stærk i Norsk zoologi. Hvad er det for een. Jeg vil ikke
bruge ordet selv, med mindre jeg kender betydningen...

Lyder rigtigt, men jeg har aldrig tænkt på det.

älg smaker gott :-)

Jeg trode rygning var forbudt i Norge?

Aha, genialt: slowstart. Jeg gætter på at I har lavere temperaturer
eller større temperatursving i NO-land ?

btw, jeg tager på vinterferie, lidt nordpå, hvor der sidste vinter var
-36 grader om morgenen :-))

Bo //

Re: Sparepærens arbejdstemperatur?

Kranglefanter er slike som oss: Vanligvis diskuterer de uten mening, men
siden vi vet litt bedre er vi jo ikke det.
bevegelse
Selv
Fysjameg, det var kalt. Du skal lete lenge for å finne et så kalt sted.
Sokna er et sted i nærheten av hvor jeg gikk på skole. Der var det -43 en
gang.

Arne O

Re: Sparepærens arbejdstemperatur?
Hej Arne

Er det ikke slige vi kalder "kværulanter" ?

Mvh Max

Re: Sparepærens arbejdstemperatur?

Helt riktig.
Men det er da vel ingen av oss som er det?

Arne O

Re: Sparepærens arbejdstemperatur?

"Kranglefanter" er slike som oss. Men vanligvis skal de diskutere for å
diskutere.
bevegelse
Selv
Nei ikke privat, men i min utleidel får man ikke lov.
Fydda. det var kaldt.
Jeg kom på skolen for 30 år siden fra Vikersund. Da var det ca -30, det var
da ingenting sa en av de andre som kom fra Sokna. der var det -43. Sokna er
det kaldeste sted i sør Norge. Det er kun oppe i kautokeino (lappland) hvor
det blir kaldere.

Arne O

Re: Sparepærens arbejdstemperatur?

Jeg har kun været der om sommeren, men jeg er sikker på at sparepærer er
en dårlig ide om vinteren, ihvertfald udenhus.

Bo //

Re: Sparepærens arbejdstemperatur?

Jeg bruger også sparepære udendørs, og ved minus 10 grader er der
ikke meget lys ved opstart, men efter et stykke tid lyser de da nogenlunde
normalt. Så det vil være en god ide at lade dem køre konstant.

Mine styres af lyset og er således tændt fra solnedgang til solopgang og
det holder de til i omkring 4 år.

Mvh Max

Re: Sparepærens arbejdstemperatur?
On Fri, 03 Feb 2006 17:56:38 +0100, Bo Bjerre

Jeg købte for 3 - 4 år siden 2 stk 5W sparepærer beregnet til udendørs
brug. De virker fortrindligt (Sidder i et par skibs lamper) på trods
af de brænder 5 timer i snit / døgn året rundt.

De skulle netop fungere bedre ved lave og fugtige forhold.

--
Slet transportmidlet før dk
                                    __o

For nu at snakke om noget andet: Det er ikke alle frysere, der kan tåle at
stå koldt.

Det var måske en ide at checkke specifikationerne.

Leif

Re: Sparepærens arbejdstemperatur? (måske kølerrum?)

Hej med jer.

Jeg ser at ordet "fryserrum" kan have skabt forvirring, måske er et bedre
ord kølerum hvor rummet er nedkølet til (dog ikke minusgrader) rimelig lave
temperaturer. Der står altså ikke nogen frysere i et rum, derimod er hele
rummet nedkølet. :-D

Da pæren vil blive brugt i meget lange perioder, så ser jeg ingen problemer
med at lade den "varme op".

Tak for jeres svar. :)

--
Mvh. / Best regards,
Jack L.,

Hvad med at springe et trin over og montere en 230V LED-lampe.
Den tænder øjeblikkeligt, har en levetid ~50000 timer ( siger de )-
Fås i hvid, dagslys-hvid og ellers alle andre farver du gider.

Site Timeline