Spændingsregulator

Hej.

Sidder lige og roder med at løbelys med en 555´er og en 4017.. men det
diagram jeg kikker på er lavet til 9v og syntes ikke at kunne tyde nogle
steder om de to kredse kan køre med 12-14V uden at der sker noget (det skal
sidde på en bil)

Derfor tænkte jeg.. på sådan en spændings regulator, som jeg ikke kender
noget til overhovedet, kan jeg ikke sætte sådan en fætter på så kredsen får
9V ? konstant og ikke kører op ned. i spænding?

Men hvad jeg skal vælge. kender som sagt intet til sådan nogle.

Jeg regnede med at jeg på udgangen af 4017´eren ville sætte en 2N3904 NPN
Transistor, og forsyne dioderne med 12 volt direkte gennem transistoren, så
der kommer lidt efterløb på LED´ene så LED forbruget skal vi vel ikke regne
med i dimmensionering af sådan en spændings regulator..?

//Brian

Re: Spændingsregulator
 kredsen fE5%r

lm 1209 ( to220 hus ) 1 A ( husk en lille kF8%leplade )
lt 317  justerbar i spE6%nding eller samme spec.

ville vE6%re noget alle har liggende

Re: Spændingsregulator

De burde nu nok kunne tåle 15 volt, men værre er det at der er meget
electrisk støj i en bil så det derfor kan være fornuftigt at isolere ens
kredsløb fra batteriets.

Jeg ville gøre det med en 7809 spændingsregulator (xx spænding hedder 78xx).
Den koster et par kroner og har tre ben.
Spænding ind, stel i midten og 9 volt ud. Simpelt. Sæt gerne 100 nF på
indgang og 100 nF på udgangen, det afkobler evt højfrekvent selvsving.

Spændingsregulatoren bruger ca 5 mA

--
/Infinity

Re: Spændingsregulator

Faktisk lige nøjagtig den jeg havde siddet og kikket på.. men havde ikke
lige tænket på de to kondensatore.. men dem sætter vi da bare på ingen
problemer.. tak for hjælpen

//Brian