Spændingsregulator

Jeg har brug for at lave en simpel trinlF8%s spE6%ndingsregulator, til at
justere en omdrejningstE6%ller i en bil.

IndgangsspE6%ndingen varierer med motorens omdrejninger fra 280 mV ved
tomgang til 4000mV ved max omdr.

DesvE6%rre viser tE6%lleren for meget, sE5% jeg vil gerne kunne justere
denne spE6%nding ned sE5% jeg kunne fE5% den til at gE5% fra f.eks. 200mV
til 3920 Mv.

Det vil sige at regulatoren skal kunne lave en trinlF8%s nedjustering af
spE6%ndingen inden for et 500Mv omrE5%de.

Har prF8%vet at rode lidt med en LM 317 regulator, men synes ikke helt
den gir det F8%nskede resultat.

Er der nogen der har en idE9% til hvordan man kunne lave noget sE5%dant

PE5% forhE5%nd tak

Allan

Re: Spændingsregulator

Hmm jeg har ikke fattet hvad det er du søger... du har noget der variere med
omdrejningerne, dernæst vil du have noget der korrigere for en
fejludlæsning... men hvad har det med regulering at gøre? og hvad er det du
selv vil justere?

Hvis du bare vil have et kredsløb til at æde 80mV så kan du lave en
spændingsdeler med en 80ohm og en 3920ohm modstand i serie - dit
udgangssignal tager du ud via 3920ohm's modstanden. Men der er nogle 'men'er
afhængig af hvad det er der sluttes bagefter, hvor meget strøm det trækker
etc.

--
vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Spændingsregulator
Cool...200millivolt til 3920Megavolt :o)
Nå, spøg til side...

Hvor meget strøm skal du bruge? Jeg vil foreslå en simpel
spændings-deler med et pot-meter som top-modstand. Evt. efterfulgt af en
buffer (Transistor eller opamp) alt efter hvor meget den skal drive?
Hvis belastningen har konstant modstand kan du egentlig bare nøjes med
en serie-modstand.

mvh.
Kåre

Re: Spændingsregulator
Mega volt, ja ups  :)

Det er sE5% mange E5%r siden jeg har rodet med de ting sE5% jeg er lidt
vissen :)

Det jeg vil er sE5%dan set at lave vertikal forskydning af en liniE6%r
spE6%ningskurve.

Se her :
http://bredahl.org/reg.gif

StrF8%mstyrken kender jeg ikke prE6%cist, men den er ikke nE6%vnevE6%rdig.

Kunne du/I evt. uddybe hvordan den spE6%ndingsfordeler kunne laves sE5%
den kan justeres med de 500mV

Re: Spændingsregulator

Det nemmeste er at sætte 82ohm i enden af en 500ohm trimmer der på den anden
side har 3300ohm. Så kan du tage den variable spænding ud af midterudtaget
på trimmeren.
Brug en multiturn trimmer!

--
vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Spændingsregulator
Jeg er enig.
Der er dog et par fald-grubber...Hvis instrumentet har en høj
udgangs-impedans vil du trykke maks-spændingen lidt. I så fald dropper
du 82ohm's modstanden igen.
Hvis indgangs-impedansen på "måleren" er for lav, vil du ikke ramme det
rigtige regulerings område (du vil stadig ligge for højt), i så fald
halverer du værdierne...

mvh.
Kåre

Re: Spændingsregulator

Hvis jeg har forstået dig ret, vil du lave en ændring af kurvens
hældning (span). Det Allan ønsker er en forskydning af kurven (offset).

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du er træt af Outlook Express'
langsomelige snurren med hardisken.

Jeg tror ikke fejlen vil give problemmer i virkeligheden?

Her er en ide der vil give en niveau regulering:
sæt et 100 eller 220 ohms potentiometer parallelt med en diode fx. 1N4148.
midterbenet fra potmetret vil nu give en spænding der er mellem 0V og
0,7V så længe der trækkes en hvis strøm, dette kredsløb sættes i serie
med "måleren", og parallelt med måleren sættes en 500ohms modstand.
Det nævnte kredsløb kræver selvfølgelig at omdrejnings-tælleren kan
levere strøm nok til at drive den ekstra belastning...Og der er stadig
en hvis usikkerhed i det lave spændings-område.
En anden måde, er at sætte et batteri parallelt med potmetret,
midter-udtaget vil så give et offset på mellem 0V og 1,5V, men så er der
selvfølgelig et batteri der skal skiftes en gang i mellem...
Det er svært at vurdere når jeg ikke kender ind- og ud-gangsimpedansen i
systemet :-(

mvh.
Kåre

Re: Spændingsregulator

Nej hældningen ændrer jeg ikke, det er bare en attunator der begrænser hele
molevitten med  mindst 80mV og op til 500mV der kan justeres inden for et
ret begrænset strømområde.
Men det er klart at afhængig af belastning og de forhold som Kåre nævner så
kan vi komme helt galt afsted hældningen der vil ændre sig. I øvrigt tror
jeg nu ikke at Allans tegning passer helt med virkeligheden i hans ven bil;
her tænker jeg på det stigende strømforbrug ved den øgede spænding. Men det
er et gæt, jeg aner ikke hvad der kommer efter... En spændignsfølger vil i
alle tilfælde være en god ide.
Men derfor vil det være en god ide lige at måle lidt på hvor meget strøm det
efterfølgende trin trækker og hvad det foregående kan give.

--
vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Spændingsregulator

Hvorfor ikke tilføje en OPamp koblet som spændingsfølger?, så skal der ikke
tænkes på belastninger, og offset og "hældning" kan justeres som man lyster,
det andet lugter lidt af køkkenbordsfusk ;).

Re: Spændingsregulator
Hej

Jeg prF8%vede med den lF8%sning med 47R et 500R Potmeter og en 10K i den
anden ende.

Der ser faktisk ud til at gi nogenlunde det resultat jeg vil ha'

Det behF8%ver jo ikke vE6%re ekstremt prE6%cist, det er jo ikke rocket
sience, sE5% jeg prF8%ver med den lF8%sning.

Mange tak for svarene.

Re: Spændingsregulator

Ja, det problem er blot at spændingen varierer med strømfrobruget.

3 dioder i serie :-)

Re: Spændingsregulator

Har du tjekket om der er en justerskrue på instrumentet?
Tidligere sad der altid en sådan skrue, typisk med en gang lak over.
Hvis der sidder en sådan skrue, giver den dig den justerings
mulighed du mangler.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
alarm ved svar på egne meddelelser, yEnc, statestik for grupper mm.

Jeg mener ikke den kan justeres. Nu er det en lille dims jeg skal
hjE6%lpe en kammerat med at lave. Han pE5%stE5%r at den ikke kan justeres,
men hvem ved ;)

Re: Re: Spændingsregulator

Prøv at tjekke en ekstra gang. Det er fjerderen til viseren der
skal justeres. Den skal flyttes "80 mV" tilbage.
En elektrisk offset-justering er ikke super simpel, så det er
værd at tjekke.

Ivar Magnusson