Spændingsregulator

Hej NG.
Jeg har lidt problemer med en spændingsregulator.
Regulatoren hedder L78S15CV. Den burde lave +15v, men den laver alt muligt
andet, mellem 12 og 20 v.
Den skal bruges som en forsats til 2 ganske almindelige adaptore som ikke
giver den rigtige spænding.
Jeg har haft sat den forkert til (sat +18 på ben 3) men havde et par stykker
mere, som jeg så byttede den ud med, men stadig samme resultat.
Jeg har sat 2 dioder 1N5408 serielt før nul, for at få 13.6v ud, som jeg
tidligere har haft spurgt om i denne NG.
Jeg har haft sat forskellige transformatorere til, for at være sikker på at
det ikke var det der var noget galt med.
Er der nogen der har en ide til hvad der kan være galt ?
Kai

Re: Spændingsregulator

Har du husket kondensatorer på ind og udgang af regulatoren?

Re: Spændingsregulator
Hej Kai

Prøv først uden dioder, smid en lus over og se den da giver de 15 V, hvis
det er tilfældet har du fejlen.
Måske et dumt spørgssmål, nu har du vel vendt dem rigtigt? anode mod
regulator.
Nu ved jeg ikke hvor meget strøm du vil trække men de dér78S15 hvor meget
kan de give? (kender ikke S udgaven)

Hvor stor spænding - DC får de?
Nu er det vel ensrettet og udglattet ik'

Mvh.
Torben Fejr
Re: Spændingsregulator

Det prøver jeg.

Ja.

De skulle kunne klare 1500ma

+18v

Jo.

Re: Spændingsregulator

Vender de to dioder rigtigt? De må jo helst ikke spærre for strømmen ;-)
Som HKJ skriver, er det vigtigt at have kondensatorer i de rigtige
størrelser på både ben 1 og ben 3 (TO220 hus?).
Har du husket en diodebro efter adaptoren? Og en lyt?
Da du målte spændingen - var det med eller uden belastning (noget tilsluttet
ben 3)?
Vi må vist hellere lige se et komplet diagram (selvom det ikke løser de
problemer, der er ved fejlmontering ;-)

MVH
Bo Holmqvist
www.jerNhesteN.dk

At kontakte mig: Besvar denne - ret i adressen efter devisen: "Fjern lyden,
men lad billedet stå"
<suk opgivende="on">Alt dette bare for at undgå spam</suk>

Re: Spændingsregulator
On Fri, 10 Oct 2003 19:57:00 +0200, "Kai Andersen"

Ikke forstået. Hvis du sætter 2 dioder i serie med stelledningen vil
du få 2x0,7V HØJERE udgangsspænding.

Husk et par små kond, fra I/O til stel på regulatoren.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Spændingsregulator