Spændingsmåling på transformer

Hvorfor står mit multimeter og flimrer når jeg forsøger at måle
udgangsspænsdingen på en transformer?

Jeg ved at transformeren (ind AC 220V ud DC 12V 500mA) virker når jeg
tilslutter den til keyboardet og jeg kan se at multimetret måler
fornuftigt når jeg fx. måler spændingen over et alkaline batteri.

Jeg har tænkt mig at klippe stikket af og vil gerne bagefter kunne
måle hvad der er + og - på ledningerne fra transformeren.

Mvh
Tom Jensen

Re: Spændingsmåling på transformer

Hvis det kun er en ren transoformator kommer der AC ud og ikke DC, du skal
have en ensretter bro og en lade lyt på før du får dc.

Desuden kan en ubelastet trafo give en noget højere spænding end ventet

Kasper

Re: Spændingsmåling på transformer

Mon ikke Tom mener en netadapter når han skriver "ind AC 220V ud DC 12V
500mA". I dagligdagen kalder mange sådan en for transformer, selv om det er
en forkerte betegnelse.

Jeps, og her er der sikkert tale om en ustabiliseret netadapter, hvor
udgangsspændingen også er noget højere så længe den er ubelastet.

Re: Spændingsmåling på transformer

Jo der står fatisk 'Keyboard Adaptor' på det som jeg kalder en
'transformer'. Beklager elektronik er ikke min stærke side.

Dvs. hvis jeg blotter noget af ledningen og måler mens adaptoren er
belastet med keyboardet vil jeg kunne måle hvad der er + og - ?

Tom

Re: Spændingsmåling på transformer

Du vil kunne måle hvad der er + og - uanset om netadapteren er betastet
eller ej. Det er kun spændingen (volt) der evt. ændre sig.
Hvis du kun vil afgører polariteten, ville jeg lade være med at belaste med
keyboardet. Så risikerer du ikke at komme til at ødelægge det.

Re: Spændingsmåling på transformer

På langt de fleste lysnetenheder lige til stikkontakten sårt der, hvilken
soænding og strøm, de er beregnet til. Der kan være rent AC trandformatorer,
der er mærket som et liggende S.

Der kan også være tale om en enhed mærket med et liggende S, samt en
punkteret linie under. Det betyder, at dser kommer pulserende jævnspænding
ud - dvs at spændingen ikke er stabiliseret.

Der, hvor der er mærket et =, er der tale om en DC apænding, der er
stabiliseret og til den spænding og strøm, den er mærket til.

Byt aldrig rundt med nogle af sådanne spændingsforsyninger og sørg altid
for, at bruge den rigtige forsyning, der var medleveret det pågældende
apparat. apparat.

Du kan heller ikke være sikker på, at strømstikkene er ens forbundet med + i
midten og - på siden. Det er i flere tilfælde omvendt.
Karsten H. Jensen

Re: Spændingsmåling på transformer

"Karsten > Der kan også være tale om en enhed mærket med et liggende S, samt
en

Du er sikker på at symbolerne med stregen og S ikke blot er pga der ingen
ladelyt er, og = ikke er stabaliseret mend "udrettet" ?

Kasper

Re: Spændingsmåling på transformer

Jeg har i hvert fald ikke set en - og jeg har set mange. Prøv en engang og
se på Mascots program. De har "lidt af hvert".

Symbolet med et liggende S og en pulserende streg under er en pulsertende
jævnspænding uden formildende omstændigheder. Du ser den også på ladere til
akkumulatorer.

Hvis du har et symbol som et =, er det nødvendigvis en stabiliseret ernhed,
da den mærkede spænding ellers vil variere med belastningen, og den form for
"elastik" har du i forvejen med den pulserende jævnspænding.

En ensrettet vekselspænding med kun en ladelyt, der vil spændingen stadig
variere med belastningen.

Så er der slet ikke nævnt noget om, hvorvidt der er tale om en
enkelt-ensretning eller en brokobling.
Karsten H. Jensen

Re: Spændingsmåling på transformer

Jeg går ud fra du måler på den fordi der er noget der ikke virker som det
skal? det lyder som om din adaptor er i stykker. Evnt. kan den DC den
spytter ud være så dårlig (her evnt. en defekt) at din multimeter i DC
stilling ikke kan måle den.
Prøv at find en anden adaptor der spytter DC ud og mål på den - og brug
evnt. den til dit keyboard. Men check lige at polariteten er rigtig!

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Re: Spændingsmåling på transformer

Det står som regel på strømforsyningen, med en lille tegning, for at
undgå kortslutninger. Jeg mener faktisk at CE regulativet kræver en
sådan forklaring.

Site Timeline