Spændingsforstærkning

Hejsa.

www.d00d.dk/kredslob.jpg

Jeg har lige beregnet spændingsforstærkningen på mit meget udskældte
transistorkredsløb, og for transistoren Q2 som er vist på billedet, får jeg
forstærkningen til at være

Av = -((R1/Xc3)*hFE) / ((R1/R2)*hFE+1).

Udtrykket er jeg kommet frem til ved at skrive VCE op som en funktion af
indgangsspændingen(Mdt) og så differentiere denne funktion. Jeg ved ikke om
denne metode helt holder. Jeg har så læst i en bog, at
spændingsforstærkningen for min kobling hovedsageligt afhænger af R2 og XC3,
men i mit udtryk indgår R1 jo også.

Er der en, der kan fortælle mig om mit udtryk er rigtigt, og hvis ikke, hvor
jeg kan finde en metode til at beregne det korrekte udtryk?

Venlig hilsen,
Anders.

Re: Spændingsforstærkning
Hvor er forresten din Rc i din opstilling?

Re: Spændingsforstærkning

Jeg mener selvfølgelig Re.
Mnagler du ikke noget signalmæssig afkobling?

Re: Spændingsforstærkning

Der er mange ting, konstruktionen mangler. Deriblandt Re!

Hilsen
Lars

Re: Spændingsforstærkning

Der er ingen grund til at skælde ud på kredsløbet, det har været anvendt en
del. Udtrykket er vist rigtigt nok, hvis hFE >> 1 og R1 >> R2 får du
tilnærmet forstærkningen er R2/Xc3. Den holder kun ved passende værdier af
komponenter og transisrorens arbejdspunkt. Der er en Re som er er afhængig
af af din transistors arbejdspunkt. Din "model" er for simpel til at gælde
i andet end et specialtilfælde  (Re << R1).

Ove

Re: Spændingsforstærkning
en

Jeps, I gamle transistor-radioer, hvor man ikke kendte nok til stabile
transistoropstillinger og hvor Hfe ikke var dominerende og tilbagekobling
ikke var nødvendig.

Det er netop manglen på R1, der IMO gør konstruktionen et trist
bekendskab...

Hilsen
Lars

Site Timeline