Spændingsfelter?

ppe,

-Jeg har læst på kabeltromler at der kommer et spændingsfælt eller
lignende hvis man ikke ruller kabelrullen ud ved brug.

-Hvor slemt er det problem?

-Er det fordi der opstår varme eller er det fordi der er spændingstab?

-Er der en regel for hvor tæt eller løst man kan omvikle et emne uden at
der er problemer med dette?

Det jeg skal bruge det til er:
-Vil det være et problem hvis man tager et rør der er Ø150 mm og ruller
alm. 220 V. net (2 ledere dobbelt isoleret) ledning op (som på en ferrit
spole til gamle radioer).. fortløbende så ledningen ligger ved siden og
helt tæt op af hinanden ned af røret som er ca. 300 .. langt. og sætter
strøm til, hvad sker der så?

-Forstyrrer det radiosignaler?

-Andet?

Mvh.
Søren M

Re: Spændingsfelter?

Spændingstab og varme følges af og det kan være meget slemt (Smeltet kabel).

Ja, men der indgår mange faktorer i det.

Ingenting.

Nej

Nej

Men hvis du kobler noget til i den fjerne ende, som bruger strøm, så vil
det ikke virke særlig godt.

Re: Spændingsfelter?

Slemt nok til at det hvert år ødelægger mange tromler.

Det er udelukkende varme, der netop skyldes spændingstabet.
Hvis du ruller kabelet ud så det kan komme af med varmen, er spændingstabet
det samme, men afkølingen af kablet er bedre.

Nope!

Problemet er naturligvis kun til stede ved større belastninger.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Spændingsfelter?

 > Slemt nok til at det hvert år ødelægger mange tromler.

Derfor er der en del tromler, der er forsynet med termosikring. Og den
virker, har jeg erfaret.

Bo //

Re: Spændingsfelter?

Der sker ikke noget, "fælt". Ved stor belastning er det største problem
varme, der kan ødelægge kablet.

Hvis det er en dobbeltleder (og det er forlængerledninger), vil der
heller ikke være noget nævneværdigt magnetfelt.

Bo //

Re: Spændingsfelter?

Det, man laver,når man vikler en to-leder op omkring et eller andet er ikke
andet end det, man kalder en bifilarvikling, og den er induktionsfri. Resten
er spændingsfald, afhængig af belastningen, som giver varme. Altså, ved
længere tids større belastning skal kablet rulles ud.

Erling

Re: Spændingsfelter?

Ja.

Jeg har på et tidspunkt målt på en kabeltromle hvortil der var
tilsluttet ca 2kW, det viste sig at der blev afsat noget der ligner 100W
i selve kablet.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Spændingsfelter?

-så har den været 20 meter lang og 0.75mm2 dobbeltleder. Det giver
nemlig ca 1 Ohm. 10Amp strøm gennem en 1 Ohms modstand giver 100 watt
varme, og hvis ledningen er sammenrullet, bliver der meget varmt, med
risiko for at plastisoleringen smelter, så der sker en kortslutning...

Bo //

Re: Spændingsfelter?

*ding* *ding* *ding* du har vundet!

Netop fordi jeg ved at "man aldrig belaster et sammenrullet kabel"(tm)
spredte jeg også det hele ud på gulvet, heldigvis var formålet at
opvarme rummet, så det betød ikke noget at noget af varmen kom fra
kablet i stedet for fra varmeblæseren.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Spændingsfelter?

skrev

Kunne du så ikke bare have rullet yderligere 440m. kabel ud? For så ville du
kunne klare dig med en kortslutningskrop, i stedet for en varmeblæser. ;-)

Mvh. Uffe Ravn.

Re: Spændingsfelter?

Hej Flemming,

ja det ser ud til at der kan være et problem i dette.

Vil det hjælpe hvis det var lavvolt?

Eller er det spændingen der skal ned (Amp)?

Mvh.
Søren

Den har indtil videre sparet mig for at få 24029 spam-mails.
Re: Spændingsfelter?

Nej tværtimod. For at levere samme effekt er man så nødt til at have en
højere strøm, og det er strømmen der er kritisk i dette tilfælde.

Spænding måles i Volt, og strøm i Ampere.

En lednings modstand (i Ohm) er fast, og effektafsættelsen i den er givet
med P=I^2*R (Effekt=Strøm^2 * Modstand), så som du nok kan se, gælder det om
at sænke strømmen så meget som muligt. Af samme årsag kører man med
højspænding når man skal trække strøm over lange afstande (op til 400kV).

signing off.. Martin Sørensen

Site Timeline