Spændingsfald på dioder

Hej.
Jeg skulle lige lave en spændingsregulator af ting jeg havde i skuffen,
men er stødt ind i problemer.
Det jeg har i skuffen:
En positiv regulator 7805 i T220 hus.
5 dioder N5401

Det jeg skal bruge: spændinger på 1.5 og 3v

Jeg mente at dioderne har et spændingsfald på 0.7 hver, så jeg har sat
5 i serie efter 7805 med indgang i enden uden streg, og vil tage udgang
efter nr. 3 og nr. 5 for at få de spændinger jeg skal bruge.

Når jeg måler (ubelastet) er faldet kun på 0.3v pr. diode.
Er det min husker der er defekt, eller er det dioderne ?
Kai

Re: Spændingsfald på dioder

Nu sidder jeg ikke lige med en databog her, men hvis N5401 er en schottky
diode, passer det udemærket med 0,3 -0,4 v spændingsfald.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Spændingsfald på dioder

Det er ikke en Schottky diode, men spændingsfaldet er jo
afhængig af belastningen, jo større belastning, jo større spændingsfald.

Nu ved jeg ikke hvor meget strøm Basil har brug for, men en løsning
kunne være at bruge dioderne som Zenerdioder.

Mvh Max

Re: Spændingsfald på dioder

Nu skal jeg ikke foregøgle nogen at være ekspert udi dette område. Jeg mener
der må være tale om en 1N5401, og såhudt jeg visker er det en ganske alm. 4A
silicium diode. Kan det lave spændingsfald ikke skyldes at der ikke trækkes
nogen strøm ?

mvh
Ebbe

Re: Spændingsfald på dioder
Ebbe [7000] skrev d. 05-03-2006 i meddelelse

Det er præcis dem her som den gode doktor Carsten sidder med.
http://www.kofs.dk/tekniksnak/byg_diodespeeder/diodespeeder.html
Kai

Re: Spændingsfald på dioder

Spændingsfaldet over dioderne er afhængigt af den strøm der løber
igennem dem.
Jeg vil i første omgang spare dig for udredninger om eksponentielle
forhold imellem strøm og spændingsfald, men belastningen fra et moderne
digitalvoltmeter er yderst minimal.
Spændingsfaldet på 0,3 Volt pr diode lyder sandsynligt ved strømme på
brøkdele af en mikroAmpere hvis du har målt med et digital meter med
10MOhm over klemmerne.

Hvis du sætter en modstand på 1kOhm fra den sidste diode til din nul så
der kan løbe en strøm på 1 - 2 mA vil du se at spændingsfaldet nu
pludselig vokser til mellem 0,6 og 0,7 Volt pr diode.
Det kan være at du skal belaste med så meget som 10 - 20mA for at opnå
det ønskede spændingsfald.

/Lars

Re: Spændingsfald på dioder
Lars Peter Larsen skrev d. 05-03-2006 i meddelelse

Det tester jeg lige, takker for hjælpen.
Kai

Re: Spændingsfald på dioder
Basil skrev d. 05-03-2006 i meddelelse

Og det virkede, jeg er glad nu.
75 ohm var rigelig belastning til at mit Harald N Multimeter kunne måle
det jeg ville se ;-)
Kai

Re: Spændingsfald på dioder

En diode er jo en dynamisk modstand. hvis du skal bruge en nøjagtig spænding
og du ikke har samme omgivelses tempratur og / eller samme strøm forbrug vil
du kunne opleve mange mærklige ting.

jacob

Site Timeline