Spændingsdobbler til forstærker?

Hejsa i gruppen.

Da jeg skal en tur til USA i februar, har jeg besluttet at bygge en ny
forstærker til mine rejsehøjttalere(Pt. nogle OK computerhøjttalere
fra dengang SB16 var toppen :-). Den skulle jo så være brugbar på både
110 V og 230 V nettet.

Desværre er dual primær 2x24V 80VA ringkerner ikke til a opdrive for
menneskepenge i danmark :-(

Så jeg overvejer alternativer... Man kunne jo bruge en
spændingsdobbeler på begge sekundære, som kunne kobles til ved 110V
drift og en normal bro ved 230V.. Men en dobbeler er jo trodsalt ikke
såå strømstærk som en bro.. Tror I det vil virke tilfredsstillende?
Med f.eks. 2200µF i lytterne, 80VA trafo og ca. 2x50W output?

Den skal nok langt fra presses max ved normal brug... Den nuværende
forstærker er langt mindre og er rimelig til højttalerne....

Har I andre forslag til at løse mit problem?
(Gerne pladsbesparende løsninger... Den skal gerne være så lille som
muligt!) Kan man købe switchmode for rimelige penge?

Med venlig hilsen
Anders Beck

Re: Spændingsdobbler til forstærker?

Du skal sikkert bruge 12V

Anskaf een af de moderne wall-cubes, der kan køre på alt mellem 90V og 250V.
Evt en gammel lader til en blærbar PC. Mange af dem leverer 12V og andre
leverer 19V. Begge typer er meget kompakte.

Bo //

Re: Spændingsdobbler til forstærker?

250V.

Men net-stikkene er vel også anderledes derovre?

Brian

Re: Spændingsdobbler til forstærker?

Jow da, men der køber man bare en mellemting der har en USA-han eog en
eurohun. Det koster ikke alverden, og glemmer man den hjemmefra sælges de
til guld-pris i større lufthavne....

Bo //

Re: Spændingsdobbler til forstærker?

Man tager en fordelerdåse med hjemmefra og skifter netstikket på den.

Re: Spændingsdobbler til forstærker?

Ellers venter man til man er landet og går i Radio Shack.

Der koster det ikke mere end omkring $8 for sådan et sæt.

Niels

Niels

Re: Spændingsdobbler til forstærker?

Hej Bo.

Jeg citerer lige mig selv:

Jeg skal bruge +-35Vdc og 80VA, og de kommer sjældent i wall-cubes.

Jeg ved at der efterhånden findes en del switchmode til audio
forstærkere.. Ved I om der findes en relativt billig en, som passer
til mine mål?

Hvad med dobbeler kredsløbet? Altså med 2 dioder, hvor sekundærens ene
pol bliver midten, og den anden forbindes med en enkelt ensrettet i
hver retning, så man får +- den ensrettede spænding ud. Så vil jeg
bruge det 2 gange, så jeg kan skifte mellem enten en normal
brokobling, altså output direkte fra hver sekundær og en normal +-
forsyning, eller at bruge "double mode" hvor hver sekundær doubles...

Tror I den doblede forsyning med en halvperiodeensretter kan trække
forstærkeren?

Giver det mening? Eller skal jeg ud i noget tegneri?

Med venlig hilsen
Anders Beck

Re: Spændingsdobbler til forstærker?
sekundærens ene
ensrettet i
jeg
+-
doubles...
trække

Jeg tror godt det kan virke, men strømstyrken bliver nok en del
mindre, som du også er inde på. Trafoen vil ikke blive udnyttet
ret godt ved så lav spænding, i forholdt til hvis det var en 110V
trafo. En 110V trafo ville være viklet med tykkere tråd og dermed
kunne give større strøm. Til gengæld vil du have en meget stor
'afstand' op til kernens mætningspunkt, og der er der jo nogle
hifi-nørder der synes lyder godt!  ;-)  Det giver også en meget
lav tomgangsstrøm i trafoen.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Spændingsdobbler til forstærker?

Aah, det var det svar jeg ledte efter :-) Tak!

Mener du trafoens udgangsspænding falder under forholdet 230/110 pga de
tyndere viklinger?
Mit spændingsdoblerkredsløb vil jo trække en noget større strøm af
sekundæren, hvor meget mindre effekt tror du jeg kan få ud, inden
forsyningen kollapser?

Tak for svarene hidtil!

Med venlig hilsen
Anders Beck

Re: Spændingsdobbler til forstærker?

Du _kan_ også være heldig at der er flere primærviklinger på trafo'en som
bare skal kobles om, som f.eks. B&O gør på nogle af deres produkter......
Forstærkeren i Penta-højttaleren bruger samme type udgangstransformator i
flere lande med forskellig spændingsforsyning.....

Mvh. Mikael Kristiansen

Site Timeline