spændingsdimmer ....

Hej.

Jeg har et 12V batteri som forsyner en 5V spændingsregulator.

Når forsyningen når ned omkring 7V holder spændingsregulatoren lige så
stille op med at levere 5V ...

Jeg vil gerne have en simpel indikator - evt en diode, som lyser - når
forsyningen når 7V og det er tid til at lade.

Nogle gode ideer til en hurtig løsning, som ikke trækker specielt
meget strøm ?

/Henrik

Re: spændingsdimmer ....
en komparator, 4 modstande, en zenerdiode og en led.

kig på LM311 fra www.national.com

 - patrick

Re: spændingsdimmer ....
Hej Henrik,

Det er tid til at lade længe før du når ned på 7V hvis du vil have dit
batteri til at leve sit fulde liv.

Kan du nøjes med en gradvis tænding kan du prøve det følgende:

   B+ O

    [22k]        O +5V
      |          |
     |_| 10k   |\ c
      |          |
    [39k]      [470R]
      |         _|_
      |        _\_/_LED
      |          |
  Gnd +----------+

Under 200µA i stand by og ca. 6mA når LED'en lyser.
Det eksakte skifteniveau indstilles på 10k-trimmeren.

Men jeg vil ikke love dig at dit batteri synes om, regelmæssigt at nå ned
på 7V.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er en batteripakke af 10 x 1,2V almindelige AA-batterier (Ni-Mh)?

Hvad er det optimale ladepunkt? Jeg synes at have hørt, at de helst
skal aflades helt, inden opladning?

Henrik

Re: spændingsdimmer ....

Jeg har hørt 1.0 volt per celle, altså 10V, men om det passer ved jeg ikke
:o

Brian

Re: spændingsdimmer ....
Hvorfor forsyner du en 5V regulator med 12V? Det er da en frygtelig masse
energi at brænde af som varme. Du ville få mere ud af at parallelkoble
batterierne 2 og 2 og derefter serieforbinde dem, så du ender med 6V. Så
mangler du bare en ordentlig 5V low-dropout regulator, som kan tage et 6V
input. Søg evt hos National - de sender gratis prøver ud.
Sånnoen NiMH batterier leverer en høj spænding i lang tid, hvorefter de
hurtigt dykker når de bliver flade.

Mvh Rasmus

Re: spændingsdimmer ....
Hej Rasmus,

Nok en fabrikssammenkoblet batteripakke.

Øhhh, 2V4 snarere ;)

Hjælper ikke meget når 5 celler skal bruges ned til 5V0 desværre.
Men jeg forstår godt hvad du mener (det er bare ikke et pb/syre-batt.).

--
Venlig hilsen,
Søren

Nej, man ender med 5 "klumper" af parallelforbundne batterier på hver 1.2V.
Dem serieforbinder man så man får 6V.

Jeg ville kigge på en LP3882 fra National. Den har 0.075V drop-out og kan
levere 1500mA.

http://www.national.com/parametric/0,1850,663,00.html

Free samples, dude ;-)

Rasmus

Re: spændingsdimmer ....
Hej Rasmus,

Selvfølgelig, overså lige den med at serieforbinde dem ;)

Det kunne nok fungere :)

Den vil jeg kigge på ved lejlighed, det lyder jo billigt ;)

--
Venlig hilsen,
Søren