Spændingsdetector for 4V, problemer med zener diode r.

Hejsa

Der er 2 ideer til hvordan man kan gF8%re det, men problemet er hvordan
zenere opfF8%rer sig.

LF8%sning 1 er en zener i serie med en lysdiode (og en modstand)
LF8%sning 2 er en zener til basis pE5% en transistor (+modstand), som
driver lysdioden.

For under ca 5,6V vil de lede ved allerede 1V, dvs for lF8%sning 1
tE6%nder min lysdiode svagt ved 2,6V, derefter gE5%r den op til de 4V jeg
har.
LF8%sningen kan vE6%re en 3,3 eller lign. Sagen er den, at zenerspE6%ndinge=
er mindre ved lave strF8%mme (for 3,3V er den 2,3V ved 1 mA).
Samme lF8%sning med 12V er uden stF8%rre problemer.

LF8%sning 2 vil altid vE6%re tE6%ndt indtil zenere af en hvis stF8%relse. 5=
,6V
tE6%nder ved ~5V, men 9,1V zenere tE6%nder fF8%rst omkring det rigtige
punkt. Jeg har endnu ikke en 3,3V men med min 2,8V zener har jeg lys
ved 2,6V (1V over zenerdioden).
Modsat, ved en passende zener virker lF8%sningen fint.

Er der nogle gode ideer til at fE5% zenere til at virke ordentligt ved
lave spE6%ndinger og strF8%mme?

Det skal bruges til 3,6V batteri (der lader fint til 4V i den telefon
der bruger samme model), som lades via en solcelle. Problemet er hvis
brugeren ligger systemet til ladning flere gange og batteriet
overlades. Derfor F8%nsker jeg en indikator ved fx 3,9 eller 4V.

Men problemet er zenere ved lave spE6%ndinger og stF8%mme.

Sonnich

Re: Spændingsdetector for 4V, problemer med zener dioder.

Skal det laves ordentligt finder du en speændingsreference (eksempelvis
en MAX6100) og fører dens output til det ene input på en komperator. Det
andet input på komperatoren føder du fra en spændingsdeler der sidder
direkte på forsyningen.

Re: Spændingsdetector for 4V, problemer med zener d ioder.
On Jun 5, 9:56A0%pm, "Klaus D. Mikkelsen"

Hejsa

Fylder for meget, jeg sF8%gte efter en lettere lF8%sning. Men du fik mig
til at sF8%ge efter det rigtige denne gang, nemlig MicroChips TC54 serie
http://www.microchip.com/wwwproducts/Devices.aspx?dDocName3D%en010716

Som jeg ser det, sE5% TC54-2,9V, 2 modstande 100K og 33K vil virke
(3,857V - lidt under max). 3 volts udgaven vil give mig lidt over 4V.
Men det kan man altid lege lidt med :)

Sonnich

Re: Spændingsdetector for 4V, problemer med zener dioder.
¨
Har gået og tænkt lidt i de baner for nylig, altså det med at lade en li-ion
celle med solceller. Så vidt jeg kan se ligger det svære i at undgå at
aflade når der ikke er lys på solcellen. En spændingsdeler der måler på
batteriet skal afbrydes når der ikke lades, så den ikke aflader. Og den skal
kobles ind når der lades, men det skal gøres så der heller ikke aflades hvis
der er så lidt lys at spændingsdeleren aflader mere en solcellen oplader.

Forestiller mig 2 solceller i serie (0.9V) og en booster til at lade én
li-ion celle. Kunne være lidt lir med en landingsplatform til min
minihelikopter der lader dens batteri med solceller når man lander på den.
:-)

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Spændingsdetector for 4V, problemer med zener d ioder.
 at
ler pE5%
 den.

Problemet kan lF8%ses: du har solcellen, der fortE6%ller meget. Alt
afhE6%ngig af din lader kan du med en modstand og en transistor styre
dit overvE5%gningssystem.
Jeg bruger en buck-boost og har derfor en lille optokopler pE5%, der
styres af solcellen. Min overvE5%gning er derfor kun aktiv nE5%r der
lades.

Solceller fE5%s ogsE5% i 2V, dermed samlet fx 4V som er lettere at arbejde
med.

Sonnich

Site Timeline