Spændingsdeling

Hej.

Jeg har en digitalt panelmeter med 3½ ciffers opløsning.

Max. input:     199,9 mV DC
Max. display:     1999 (3½ digt with automatic polarity indication.
Input impedance: >100 Mohm

Hvordan måler jeg lettest 230 VAC med den ?

En brokobling, en et par modstande (evt. kombineret med en trimmer så
jeg kan kalibrere den med en voltmeter) ?
Og skal der udglatning på ?

Forslag er velkomne :-)

... ikke at det betyder noget, men jeg skal bruge 3 stk. ( 3 faser der
skal måles på).

--
Benny

Re: Spændingsdeling

1 diode og 2 modstande (plus evt et i serie til finregulering).

Så får du kun de positive pulser og kan regulere dig ud af det med
målervisningen.

Det bedste er dog at investere i 3 små spændingstransformatorer så det
er lavspænding du får ind på instrumentet i tilfælde af fejl.

Re: Spændingsdeling

Jeg ville som minimum sige 4 modstande.
230*(sqrt2)32%5
Bryder mig ikke om at der ligger mere end 100V over 1 modstand ;-)

Enig.

--
Uffe Bærentsen

Re: Spændingsdeling
Hej Uffe

Noget mange modstande er meget enige med dig i :)

Re: Spændingsdeling

Haft en dårlig oplevelse med en modstand til aquadac laget på en
gammel tossekasse ??    det er nu ellers meget sjovt ;)

( ps - der er btw. post til dig - en tung pakke )
--
Jan_stevns

Re: Spændingsdeling
Hej jan

Jeg har bøvlet en del med problemer i en rørhovedtelefonforstærker
hvor der kom overslag i nogle modstande.

Aha, hvis det er hvad jeg tror det er, ja så skal jeg jo igang
med en ordentlig transportabel MP3 afspiller :)

Re: Spændingsdeling

Det er da bedre overslaget sker *der* - end mellem de 2 lyttelapper ;)

zapppppp!!!

Lige på en struds !   og der er flere hvor de kommer fra ......

Jeg har slev leget lidt med nogle af dem -  men med en autoradio
monteret istedet for -   desværre kræver det en sækkevogn ;)
--
Jan_stevns

Re: Spændingsdeling

kylling ;)

Vi andre er vant til nogle der ligger kilovolt henover ;)
--
Jan_stevns

Re: Spændingsdeling

Slige sager forefindes der også eksemplarer af i rodekassen :-)

--
Uffe Bærentsen

Re: Spændingsdeling
Hej jan

Det er jo intet problem når bare modstanden er
lavet til det :)

Re: Spændingsdeling

Kan du evt henvist til noget konkret ? Altså komponenter og gerne et
diagram ?

Findes der måske noget færdigt (gerne til DIN-skinnemontering) ?

--
Benny

Re: Spændingsdeling

Kig ind i nærmste NEG- Micon vindmølle - her er der både komponenter og
diagrammer :-)

Pas, vi brugte altid små løse transformatorer.