Spændings måling.

Jeg skal måle spændingen på 230v nettet, og have det ind i en microprocessor
via ADC'en. Havde egentligt tænkt mig at bruge en transformer(Farnell
312-1860, out 6V 3.5AV) og så køre outputte igennem nogle dioder for at få
spændingen ensrettet og ned på et niveau som adc'en kan klare, hvilket jeg
også har anskaffet. Problemet er bare at transformeren giver 15V peak,
hvordan kan det være? Findes der en smartere løsning end at bruge en
transformer? Håber på lidt hjælp.

--
\Lars

Re: Spændings måling.
microprocessor

Fordi den er ubelastet.

Du skal have en spændingstransformer, der er bedre end som så.
Vi bruger specielle transformatorer til spændingsmåling. Du kan enten
belaste transformeren, så falder spændingen, eller blot køre med den
ubelastet og så regne ud fra det.

Klaus

Re: Spændings måling.
Hej Klaus

Kan du give mig et eksempel på de specielle transformere i bruger.

\Lars

--
\Lars
Re: Spændings måling.

Eksempelvis en EI66/25 fra Kohsel Elektronik.

Klaus

Re: Spændings måling.
Lav en spændingsdeler med 2 presitions modstande, og køb en RMS converter,
så knalder du resultatet igennem en opamp og så ind på microcontrolleren.
Det var på den måde jeg lavede et nøjagtig voltmeter med en 80C535
microcontroller som osse kunne måle frekvenser op til 50KHz

Hilsen Carsten Leonhardt

microprocessor

Re: Spændings måling.
Og husk så at du ikke har en galvanisk adskillelse, dvs du risikerer at have
fase på din konstruktion,

--
/carsten

Re: Spændings måling.
Ja og ?
man stoler vel på det man laver, jeg havde dioder på til afkobling hvis
spændingerne blev for store, konstruktionen blev godkendt af vores lærer til
400V RMS, det er jo desuden osse kun på det første print der er spænding, de
andre print kører med 1 volt som max spænding.

Carsten Leonhardt
have

Re: Spændings måling.
Jo, det kan godt være at du kun måler med 1V men hvis du ikke har styr på
fase og nul, kan du stadig have 230V potentiale på _hele_ din konstruktion -
så der skal lige tænkes over berøringsfare.

--
/carsten

Re: Spændings måling.

Helt enig i din kommentar.
Men han kan vel bruge en lille transformer som beskrevet i det
oprindelige indlæg.?

Man kan sagtens bruge en billig transformer til spændingsmåling hvis det
er alt den skal forsyne.  Eller lasten er kendt.

Man skal bruge lidt tid på at måle den op. Dvs. lave en tabel over
forholdet ml. indgang og udgang.
Området 200 - 250V er vel rigeligt.?  Bare 3 punkter må være nok.
Og hvis det kun er "for sjov" kan han spare opmålingen i andet end 1 punkt.

Mvh. Jørgen

Re: Spændings måling.
Mit problem er så at finde en trafo, der egner sig til formålet. Den tafo
der er købt hjem fra farnelle af giver 9Vrms selvom der står 6v i
databladet.

--
\Lars
Re: Spændings måling.

Sådan er det bare.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Spændings måling.
Hej Lars,

Mærkeværdien gælder ved den last den er normeret til og du vil altid have
højere spænding med mindre last.

Men problemet er vel ikke større end, at du kan montere en spændingsdeler
_efter_ trafo'en ?

--
Venlig hilsen,
Søren

--
\Lars
Re: Spændings måling.

microprocessor

Et forslag kunne være at anvende en differentialkobling med en standard
operationsforstærker. Koblingen skal have en meget høj indgangsimpedans (>
10MOhm i hvert input). På den måde kan du, om ikke galvanisk isolere, så dog
frembringe en meget høj impedans til ledere på lysnettet.
Denne koblingsform er set anvendt i kredsløb der kan måle spændinger op over
1000V, opbygget med 2*10 stk. 1MOhm modstande, samt en standard TL082.
Kredsløbet kan så måle signaler fra DC til adskillige kHz på lysnettet,
såfremt der måtte findes noget sådan.

Husker jeg ikke helt galt, angives der i standarder for lysnettilsluttet
forbrugerelektronik netop et impedansniveau på minimum 5MOhm ??

/C

Site Timeline