spændings inverter/converter?

Hej. Jeg ved ikke helt præcis hvad sådan et kredsløb hedder, men jeg mangler
et kredsløb der kan lave 5v dc om til -22v dc. Er der nogen der kan fortælle
mig hvordan jeg laver sådan et kredsløb, evt et diagram. Det er til kontrast
på et lcd

Mvh Kent

Re: spændings inverter/converter?
Hej!

Kan displayet ikke køre med plusspænding istedet? Det er der faktisk mange der
kan nøjes med...

Ellers kig hos Maxim - de har massere af strømforsyninger som kan levere
negative spændinger.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: spændings inverter/converter?

Ifølge databladet skal det være -22v dc. Jeg vil prøve at kigge på Maxims
hjemmeside. Tak for hurtigt svar.

Mvh Kent

Re: spændings inverter/converter?

Kan man ikke bare smide +22V på VSS og 0V på VDD? Det giver vel -22V fra
VDD til VSS :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: spændings inverter/converter?

Så skal uC vel derop også, eller konvertere ? (min mening, noget rod)

Kasper

Re: spændings inverter/converter?

Det tvivler jeg på den skal. Men det er nok en god idé at have flere
spændingsforsyninger eller lave noget regulering.

Jeg ved ikke hvordan det går med én forsyning på 24V, og to
reguleringer, en til uC til 5V (7805?) og en til display på 22V.

Jeg tvivler dog på at 7805'eren har det særlig godt med at regulere helt
oppe fra 24V :)

Det er der garanteret nogen andre der har forstand på hvordan det vil gå
:)

Men jeg ville nu klart foretrække to forsyninger, 1*5V og 1*22V i dette
tilfælde.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: spændings inverter/converter?

Det skal den, den skal forsynemd med +22 og +27 volt så

Fælles nu og du laver tricket med 0 volt til - forsyning og 22 til
nullen, så får du -17 volt på 5 volten.

Ja, og så er den ene bare en -22 volt i stedet......

Jeg er nu bare sikker på at Kent ikek har mulighed for det :-)

Re: spændings inverter/converter?

Nej nej nej... Ikke fælles nul.

+5V (er + på alt kreds undtagen display)
--------------

         +5V herimellem
0V          |
--------------

        -22V herimellem da +22V er koblet på 0-benet og 0V er koblet på
        plus-benet på displayet. Og det giver jo -22V imellem + og 0
+22V        |
--------------

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: spændings inverter/converter?

Okay, men så er du tilbage ved 2 forsyninger, en -22 volt og en + 5
volt.

Re: spændings inverter/converter?

Det var også det jeg sagde. Dog ikke -22V men 22V som jeg "vender"
displayet på, så det bliver -22V ifht. displayet.

Men ja, to forsyninger.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: spændings inverter/converter?

Hej. Der er kun en 5v dc tilrådighed. Forsyning og signaler har fælles gnd.
Jeg har set lidt på en max759 som ser ud til at kunne klare opgaven, men der
skal bruges en spole som jeg ikke rigtig kan finde nogen der sælger
(coiltronics ctx100-1). Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde sådan
en.

Mvh Kent

Re: spændings inverter/converter?

Hmm, jeg ved ikke præcist hvilken spole det er, men der står vel noget
om hvor mange K den skal være på, og så kan man jo lave den selv? Jeg
ved Brinck sælger kerner...

Og andre steder vel også...

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: spændings inverter/converter?

Nu har jeg ikke så meget forstand på spoler, så jeg ved ikke hvad K står
for. Det ser ud til ctx100 har 2 vindinger (spoler?) på hver 200uH. se
http://www.cooperet.com/pdfs_html/EconoPacOctaPacOctaPacPlus_Specs.pdf
Jeg vil gerne have oplysninger om hvordan man selv kunne lave sådan en
spole.

Mvh Kent

Site Timeline