spændings inverter/converter?

Hej. Jeg ved ikke helt præcis hvad sådan et kredsløb hedder, men jeg mangler et kredsløb der kan lave 5v dc om til -22v dc. Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg laver sådan et kredsløb, evt et diagram. Det er til kontrast på et lcd

Mvh Kent

Reply to
Kent Damgaard

Hej!

Kent Damgaard wrote: >

Kan displayet ikke køre med plusspænding istedet? Det er der faktisk mange der kan nøjes med...

Ellers kig hos Maxim - de har massere af strømforsyninger som kan levere negative spændinger.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Ifølge databladet skal det være -22v dc. Jeg vil prøve at kigge på Maxims hjemmeside. Tak for hurtigt svar.

Mvh Kent

Reply to
Kent Damgaard

Kan man ikke bare smide +22V på VSS og 0V på VDD? Det giver vel -22V fra VDD til VSS :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Så skal uC vel derop også, eller konvertere ? (min mening, noget rod)

Kasper

Reply to
Repzak

Det tvivler jeg på den skal. Men det er nok en god idé at have flere spændingsforsyninger eller lave noget regulering.

Jeg ved ikke hvordan det går med én forsyning på 24V, og to reguleringer, en til uC til 5V (7805?) og en til display på 22V.

Jeg tvivler dog på at 7805'eren har det særlig godt med at regulere helt oppe fra 24V :)

Det er der garanteret nogen andre der har forstand på hvordan det vil gå :)

Men jeg ville nu klart foretrække to forsyninger, 1*5V og 1*22V i dette tilfælde.

--
Venlig Hilsen
Michal

Michal skriver:

Det skal den, den skal forsynemd med +22 og +27 volt så

Fælles nu og du laver tricket med 0 volt til - forsyning og 22 til nullen, så får du -17 volt på 5 volten.

Ja, og så er den ene bare en -22 volt i stedet......

Jeg er nu bare sikker på at Kent ikek har mulighed for det :-)

Nej nej nej... Ikke fælles nul.

+5V (er + på alt kreds undtagen display)

-------------- | +5V herimellem

0V |

-------------- | -22V herimellem da +22V er koblet på 0-benet og 0V er koblet på plus-benet på displayet. Og det giver jo -22V imellem + og 0

+22V |

--------------

--
Venlig Hilsen
Michal

Michal skriver:

Okay, men så er du tilbage ved 2 forsyninger, en -22 volt og en + 5 volt.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Det var også det jeg sagde. Dog ikke -22V men 22V som jeg "vender" displayet på, så det bliver -22V ifht. displayet.

Men ja, to forsyninger.

--
Venlig Hilsen
Michal

Hej. Der er kun en 5v dc tilrådighed. Forsyning og signaler har fælles gnd. Jeg har set lidt på en max759 som ser ud til at kunne klare opgaven, men der skal bruges en spole som jeg ikke rigtig kan finde nogen der sælger (coiltronics ctx100-1). Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde sådan en.

Mvh Kent

Reply to
Kent Damgaard

Hmm, jeg ved ikke præcist hvilken spole det er, men der står vel noget om hvor mange K den skal være på, og så kan man jo lave den selv? Jeg ved Brinck sælger kerner...

Og andre steder vel også...

--
Venlig Hilsen
Michal

Nu har jeg ikke så meget forstand på spoler, så jeg ved ikke hvad K står for. Det ser ud til ctx100 har 2 vindinger (spoler?) på hver 200uH. se

Jeg vil gerne have oplysninger om hvordan man selv kunne lave sådan en spole.

Mvh Kent

Reply to
Kent Damgaard