Spænding på infrarød lysdiode / transistor tænding?

Hej, Jeg har fået foræret en erstatning for platiner i en bils tændingsanlæg. Det er en infrarød diode + en fotodiode der sidder overfor hverandre. Det virker så ved at der kører en "kniv" i mellem, hvor der så er en revne i der slipper lys igennem for hver gang der skal tændes.

Der er desværre ikke den elektroniske boks med, så jeg har et par udfordringer:

Hvad man kan regne med at sådan en diode kan tåle i forsyningsspænding? Nogen idé til hvordan jeg får lavet en styring til min tændspole, som bruger pulsen fra fotodioden til at afbryde forbindelsen til tændspolen. (- terminalen) således at magnetfeltet kolapser og vi får højspænding. Dette skal ske hver gang at pulsen kommer.

--
Mvh
Kent Nielsen

Kent Nielsen skriver:

Som en almindelig lysdiode, 1,8-2,2 volt

Velleman K2543, koster hos Brinck 138 kr

Den er vist ikke beregnet til optisk aftastning, med det indgangstrin.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Ulrik Smed skriver:

Fisk, min pdf reader vil ikke dekryptere dokumentet...

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

"Ulrik Smed" skrev i en meddelelse news:479c54ee$0$90262$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Det har du ret i, det er beregnet til at bruge sammen med de oprindelige kontakter, fordelen skulle være at man ikke trækker så stor en strøm over kontaktpunkterne som når spolen er koblet direkte over kontakterne. (Platinerne)

Jeg havde faktisk også set sættet :-)

--
Mvh
Kent Nielsen

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Ok, er det til at lave en spændingsregulator/stabillisator der kan håntere en indgangsspænding der svinger mellem 12V og 14,4V og så have en stabil udgang på de 2.2V ?

Måske kunne jeg bruge transistordelen fra et Hallgiver tændingsanlæg ?

--
Mvh
Kent NIelsen

Kent Nielsen skriver:

Nærmere en konstantstrømsgenerator der leverer den strøm sendedioden har brug for (se evt min private hjemmeside).

Står der noget på optogaflen?

Det kunne nemt være.

Nu kan jeg se at det er vekselstrøm der bruges i dine eksempler, er der bare at undlade diodebroen / ensretningen og så give den jævnstrøm?

Jeg har den liggende på mit arbejde, så jeg kigger i morgen.

Gad vide hvordan de to systemer adskiller sig fra hinanden, set i et scop? (Hall / LED)

--
Mvh
Kent Nielsen

Kent Nielsen skriver:

Jeps

Okay

Ikke meget.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Nix, der kommer bare 4 ledninger ud af den, de 2 af dem er koblet sammen, har du et godt råd til at finde ud af hvad der er hvad?

--
Mvh
Kent Nielsen

Kent Nielsen skriver:

Kan dit multimeter måle diodestrækninger ?

Den der er ca 2 volt i den ene retning er sendedioden....

Nul Putte. IR-dioder har kun 1,1V ledespænding, eller der omkring.

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

Ja, så fik jeg støvet den gamle Fluke af :-)

Så fik jeg identificeret sende-dioden

Anoden på sende-dioden er kobblet sammen med det ene ben på modtage-dioden. Kan det fungere således at modage-dioden lukker de 1,5v igennem når den belyses? (At det er den puls den bruger til at trigge transistormodulet)

Jeps ca. 1.6v

--
Mvh
Kent Nielsen

Kent Nielsen skriver:

Eller at der er 12 volt til dioden og en faldmostand på minussiden......