Spænding på batteri

Det her lyder nok som et dumt spørgsmål for dem som ved noget om elektronik,
men jeg håber der er en som har lyst til at hjælpe mig aligevel.

Jeg sidder med et voltmeter (analogt) og vil gerne måle spændingen på et
batteri (hvor meget strøm der er tilbage).

Der er tale om et almindeligt 9 volts batteri, 150 miliampere.

På forhånd tak.

Mvh
Gorm Pedersen

Re: Spænding på batteri

elektronik,

Du kan ikke umiddelbart måle hvor meget strøm der er tilbage, selv hvis
batteriet er næsten helt opbrugt vil du måle 9 Volt på dit måleinstrument
fordi det ikke belaster batteriet ret meget, og de fleste batterityper
holder spændingen næsten konstant indtil de er tomme.

Hvis batteriet sidder i et apparat der har et højere forbrug kan du måske
måle en lavere spænding, men så har batteriet under 5% af sin kapacitet
tilbage.

Beklager, der er ikke nogen let løsning på dit spørgsmål.

Hilsen Aksel

Re: Spænding på batteri

Prøv at måle kortslutningsstrømmen istedet for - kortvarigt altså -  det
siger noget om restenergien, men pas på dit meter, nye alm 1,5V  cel´ler
kommer nemt over 10 A
/carsten

Site Timeline