Spænding mellem 50-230v til 24v signa l eller relæ....

Hejsa

Jeg har en PLC styring i mit hus, og en håndfuld lysdæmpere, som jeg
også styre ved hjælp af sensore mm.
Det fungere fintnok, men jeg har et problem der som følger:
Jeg har ingen overvågning/indikering af at der er tændt eller slukket
for lyset. (Dæmperne køre på impuls/touch styring) PLC'en har alm 24v
indgange polaritet underordnet, men heltst positiv.

Derfor vil jeg gerne have en SIMPEL, dims komponent eller lign der kan
lave trikset for mig.

Jeg har prøvet med en stak små PLC relæ'er (230v, direkte udgangen fra
dæmperne), men de falder fra ved omkring 60v. Omkring 60 +/-5v står det
og klapre, så denne løsning dur ikke, detsvære. Jeg har ikke lige målt
helt nøjagtigt efter, men tror den går ned til 50v på udgangen fra dæmperne.

Jeg tænker på om man kan få nogle små billige kredse der kan lave alt
mellem 50-230v om til 24v? (lidt som switchmode) Enten til direkte
signal til en plc indgang, eller til et overdrags relæ/solidstate.

Nogle bud?

Mvh Emil
PLC Programør
--
Mvh Emil Gundersen
     EGSkilte.dk

Jeg fatter minus af din beskrivelse. Prøv igen : Hvad er det du vil
opnå?

Re: Spænding mellem 50-230v til 24v s ignal eller relæ....
Oki..

Det blev self. lidt indviklet.

Jeg har nogle lysdæmpere som jeg ikke ved (i styringen) om er tændt
eller slukket.

Dæmperne tændes ved impulser korte som lange. lige som alm touch dæmpere
du kender fra dit eget hus/ling.

Jeg mangler noget der kan give mig en indikering af om de er tændte.
altså en omsætning af udgangs signalet fra dæmperen, til et indgangs
signal til PLC'en for kontrol af om der er lys eller ej.

Problemet er at dæmperne tænder på omkring 5ms impulser(24v signal fra
plc), men hvis jeg nu kun rammer kontakerne i 4-4.5ms, er det ikke
sikkert at dæmperen tænder.
Der ud over kommer min sensor signaler også lidt i vejen.
De giver jo impulser som de nu bliver på virket, hvilket heller ikke gør
det nemmere at "gætte status" på om der er lys i lamperne eller ej.

Håber det hjalp lidt.

Jeg tror at jeg vil forsøge at lege lidt med nogle optokoblere her en af
dagene.

--
Mvh Emil Gundersen
     EGSkilte.dk
Re: Spænding mellem 50-230v til 24v signal eller relæ....

Giver dine lysdæmpere 230 volt i korte pulser eller ?

Re: Spænding mellem 50-230v til 24v s ignal eller relæ....

En optokobler med passende formodstand (og måske dropkondensator)
direkte på lampen (altså 50 til 230 volt), og så pnp/npn udgangen på
optokobleren i plc'en med 24 volt forsyning direkte fra plc'en.

Burrde kunne lade sig gøre.

--
Benny

Site Timeline