Spørgsmål vedr. PWM frekvens

Hej, jeg håber I kan hjælpe med mit problem.
Jeg har bygget en digital fartregulator med frem/bak til min RC bil og
den virker helt perfekt bortset fra, at motoren hyler højlydt når den
ikke er på 100%.
Jeg har eksperimenteret med pwm frekvenser mellem 1KHz og 2KHz men
lige meget hjælper det. Motoren er udstyret med 100n mellem polerne og
47n mellem hver pol og stel. Jeg har læst at frekvenser mellem 800Hz
og 18KHz ligger indefor det område, som det "menneskelige" øre kan
opfatte. Da pwm'en bliver danne direkte fra en out-port svinger den
mellem 0 og 5V.

Det leder mig til flg. spørgsmål:

1. Kan "hyletonen/støjen" skade motoren på længere sigt?
2. Kan det filtreres fra ved at ændre caps på motoren?
3. Kan man ikke bare benytte en meget lav frekvens f.eks. 100Hz?
4. Hvilken betydning har frekvensen på motoren? er det noget med at
tabet er større ved lavere frekvenser?
5. Hvorfor benytter "profesionelle" fartregulatorer typisk 1-20Khz
hvis det kan høres?

Mvh. Morten

Re: Spørgsmål vedr. PWM frekvens

Meget normalt.

Til dels, ja, da konden satorene vil æde den højfrekvente del. Prøv at
fjern dem helt

Jo, men så går noget af det sjove af det. da den vil være knapt så
effektiv

Jep

Fordi det sjældent kan høres.

Re: Spørgsmål vedr. PWM frekvens

Mennesket kan opfatte ca. 20 Hz til 20KHz.. De laveste frekvenser opfattes
dog gennem kraniet istedetfor via øret..

Nej.... De fleste batteriboremaskiner har samme lyd.... Dog kan der blive
problemer med at komme af med varmen i viklingerne, men det er næppe noget
problem i en RC bil..

Nej..

Ja.... Du kan evt. se om ikke du kan lave en variabel frekvens på
reguleringen, så du kan justere.. Dog ændrer motorens karakteristik sig en
smule ( moment )

Se ovenfor..

Hmmm... :-)

/peter

Re: Spørgsmål vedr. PWM frekvens
<snip>
Hvorfor ikke det?
Jeg har oplevet en motor eller to der er brændt sammen under løb.

Jonas Jalling

Re: Spørgsmål vedr. PWM frekvens
en "Professionel" fart regulator har variabel frekvens. de fleste ender
mellem 4KHz-10KHz. det er noget med varme effektivitet og moment at gøre.

lyden kommer fra dit anker da det vibrerer som en lille højtaler.

Hvis du ikke har besluttet dig for de endelige fetter endnu kan jeg anbefale
irl1004 4 af dem paralelt så er det ikke dem der stopper dig.

Re: Spørgsmål vedr. PWM frekvens
Jeg bruger 4 x IRFZ48 parallelt - de koster ca. 8,-/stk
Mvh. Morten

On Fri, 19 Nov 2004 20:57:10 +0100, "Jacob"

Re: Spørgsmål vedr. PWM frekvens

Hvorfor ikke bruge nogle rigtige transistorer....

http://www.ixys.com/98751.pdf

Bo //

Re: Spørgsmål vedr. PWM frekvens
Set i lyset af, at jeg kan købe en ny digital fartregulator for ca.
500,- er det da billigere at lave den selv for 100,- en at købe
nedenstående transistor til 500,-/stk.

On Fri, 19 Nov 2004 22:03:13 +0100, "Bo Bjerre"

Re: Spørgsmål vedr. PWM frekvens
grunden til at en elmotor i et rc løb dør er oftest at den er gearet for
lavt. de hurtige motorer tager typisk over 50.000rpm.

Re: Spørgsmål vedr. PWM frekvens

Termisk set er sådan en motor dimensioneret til at køre fuld omdrejninger
hele tiden og i den forbindelse flytter ankeret en smule luft... Den smule
luft bliver væsentligt reduceret hvis du sænker omdrejningstallet...

Du kan vel sammenligne det med at en alm. ventilator skal op i et vist antal
omdrejninger før der reelt set flyttes luft..

/peter

Re: Spørgsmål vedr. PWM frekvens

Hmmm... Intet problem. Prøv at stille dig ved siden af et EG lokomotiv (det
største elektrisk godstogslokomotiv, vi har i DK-land), når det sætter i
gang. Så skal du bare høre musik. Den skifter også frekvens under
accelerationen.

Bo //

Re: Spørgsmål vedr. PWM frekvens

(det

Man kan også høre det på de fleste maskiner der bruger frekvensomformere til
hastighedsregulering.. Nogle motor / frekv. omformer kombinationer larmer
dog mere end andre.. Specielt de billige motorer larmer en del, synes jeg at
have bemærket..

Om ikke andet kunne man måske løse noget af det ved at lakere viklingerne i
motoren med f.eks Blitsa gulvlak..

/peter

Re: Spørgsmål vedr. PWM frekvens

Pas meget på med det. Sørg for at få en lak, der er varmebestandig.
Jeg gjorde det engang med en motor, jeg havde omviklet med noget andet
tråd, og så havde jeg lige en god og stærk lak på hylden.
Motoren kørte også perfekt i starten. Men da den blev varm, blev
lakken blød, og det hele endte med at blive til en ordentlig omgang
sammenklistret stads.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Spørgsmål vedr. PWM frekvens

til
at

EG motorerne er vist ikke specielt billige :-))

Bo //

Re: Spørgsmål vedr. PWM frekvens

larmer
jeg

Jeg burde nok have formuleret det anderledes.. Jeg prøver lige igen:

Det lader til at de kinesermotorerne generelt larmer mere end de væsentligt
dyrere europæisk fremstillede motorer med samme ydelse..

/peter

Site Timeline