spørgsmål vedr. pc-baseret oscilloscope

Jeg er ved at bygge/designe en digital fartregulator til min RC bil,
og jeg ejer desværre ikke et oscilloscope (endnu)
Kan man bruge et af de utallige software baseret oscilloscope - dem
der benytter line-in på lydkortet, til at måle RC og PWM signaler?
Hvis ja, kan i anbefale et produkt?

Mvh. Morten

Re: spørgsmål vedr. pc-baseret oscilloscope
Hej Morten

Ja, et rigtigt oscilloscop, du kan få et brugt til 300 kr.
som kan bruges til dit projekt, en gave du får glæde af
længe.

Mvh Max

Re: spørgsmål vedr. pc-baseret oscilloscope
Hej Morten,

På tide ;)

Ja, hvis du holder dig til audiofrekvenser og det er nok tilfældet for dit
projekt :)
Dog vil kurveformerne (flankerne) være knap så pæne, da de jo
frekvensbegrænses.

Ja, brug Bob Blicks projekt "Servo Pulse to PWM" (han har også en H-bro der
kan tilsluttes) hvis du ikke har en tvingende grund til at lave nyt/andet
design :)

Den består af 15 modstande, 9 kondensatorer, 1 diode, 1 CD40106, 1 CD4066
og 1 LM324.

<URL:http://www.bobblick.com/techref/projects/sv2pwm/sv2pwm.html

--
Venlig hilsen,
Søren

On Thu, 11 Nov 2004 15:26:44 +0000 (UTC), "Søren"

Re: spørgsmål vedr. pc-baseret oscilloscope
Hej Morten,

Ja ja ja...
Giv endelig ikke folk hvad de har brug for, giv dem hvad de vil ha' ;)

Klassikeren: <URL:http://polly.phys.msu.su/~zeld/oscill.html

En der ser fancy ud (kender dog intet til den):
<URL:http://www.dazyweblabs.com/ds2002/index.html

--
Venlig hilsen,
Søren

Hey

Bare husk det sikkert er fint til at måle på sinus fra 0-20kHz...

Men hvordan forholder det sig med firkanter sampled med 48 khz ?

Så vidt jeg lig eer klar over er der vel anti alising filter i codecen på
lydkortet hvilket er et lavpass filter med en -3db frekvens på max 25kHz ??

Og hvis du vil bruge scopet til pwm, så skal du tænke på en firkant på 20
kHz i praksis kun vil blive vidst som en sinus da du kommer til at mangle
alle de harmoniske ....

Så se hellere en extra gang på max'es forslag med at købe et brugt analog
inden du går for meget i gang :)

Kasper

Re: spørgsmål vedr. pc-baseret oscill oscope

Fantastisk ide, der er faktsik en hel del til under 1k i Den blå:
http://www.dba.dk/asp/soegning/rubrikvalg.asp?Fritekst=Oscilloscope

Re: spørgsmål vedr. pc-baseret oscilloscope

Kik også på http://www.brugtgrej.dk

Der starter de lige nu ved 350 kr.

Mvh Max

Re: spørgsmål vedr. pc-baseret oscilloscope

Føj, det var godt nok en rød side... :)

Brian

Re: spørgsmål vedr. pc-baseret oscilloscope
Hej Kasper,

Sikkert som jeg beskrev i mit første indlæg ;)
Men hvis det blot handler om at se om der sker noget på en PWM-linje kan
det være rigeligt.

De fleste RC-motorer kører vist PWM i nærheden af 2..3kHz.

Hmmm, et skop er da rart at ha', men om Morten reelt har brug for mere end
to modstande (spændingsdeler) og en PC han allerede har, kan da testes
billigt og let (og så fylder, vejer og koster to modstande en smule mindre
end et skop ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Nu findes der jo store modstande. ;)
Nåja, og små scoper..

/Hauge

Re: spørgsmål vedr. pc-baseret oscilloscope
tak for svarene.
Nu prøver jeg først med et program - så køber jeg nok et brugt senere.
Mvh. Morten