Spørgsmål til Forstærker design

Er der nogen der gider forklare mig lidt nærmere nogle ting på en rimelig
standart forstærker design som her på:
http://sound.westhost.com/p3a-f1.gif

Hvad er den præcise funktion af C5 og C3?

Ofte ser man to dioder hvor der her bruges Q9, men hvad er ideen i dette?
kører begge trin 180 grader forskudt her og er det samme som hvis man bruger
dioder?

Peter

Re: Spørgsmål til Forstærker design

Et gæt:

C5 sidder som en del af feedback

C3 er en del af et lavpasfilter

Idden med at bruge en transistor er at den er justerbar. Du kan
justere hvilestrømmen i udgangstrinnet.

Nej, det er et trin du ser her, den øverste halvdel tager sig af den
postive part af udgangssignalet og den nederste del af den negative
part og ja, dioder har (næsten) samme virkning.

Re: Spørgsmål til Forstærker design
Jae, jeg ved det ikke helt, det passer jo fint med fasen er 180 grader som
jeg lige kan se, men syntes ikke det virker helt rigtigt, heller ikke
100uF... og så der det kommer ind ?? jeg hade jo nok forventet en
strømgenerator istedet de 2 3k3 modstande...

Det er for at lave forstærkeren mere stabil over for dc udsving på udgangen,
så den hurtgit kan få den rettet ind igen... det er 1 ganges DC gain,
ligesom en opamp der kører buffer, men når man kommer lidt op i frekvens så
"kortslutter" C3 og man har en større AC Gain.

Vi kaldte den UBE multiplier ...

hvis den er designet til det kan man også få sådan et trin til at køre
klasse C

C4 & C6 er sikekrt til at få fasemarginen lidt lidt større..

Kasper

Re: Spørgsmål til Forstærker design

Det er positiv feedback på hele signalet. Der fasevendes to gange, da
man tager ud på collector

Strømgeneratoren er tansistoren med potmetret.

Jep

Re: Spørgsmål til Forstærker design
Så for pokker, jeg tog det lige for givet den sidste transistor var en
emitter følger, jae så har den intet med FB at køre

 > Strømgeneratoren er tansistoren med potmetret.

Tjae kald den hvad du vil, men jeg ville stadig have haft en strøm generator
i bunden...

Kasper

Re: Spørgsmål til Forstærker design

Bootstrap

Det er vel lige meget, hvorden ligger ?

Re: Spørgsmål til Forstærker design

Nææ, for den kræver en høj impedans for den kan flytte sig op og ned med
musikken, men det er jo det bootstrappen også giver...

og det kan vel godt være det ligner en strøm generator med det er en UBE
multibpier.. eller som en anden så fint har skrevet VBE...

Kasper

Re: Spørgsmål til Forstærker design

http://www.angelfire.com/alt/elektronik/AMP_AB.pdf
side 12.

Der kan du se hvad jeg mener

Kasper

Re: Spørgsmål til Forstærker design

Nope ! Det er en spændingsgenerator.

mvh
Orla

Re: Spørgsmål til Forstærker design

Nej, i dette tilfælde bruges Q9 mm til at lave et temperatur
korrigeret offset mellem Q5 og Q6' basis, så de to trin håndterer
netop 180 grader af signalet. Typisk vil Q9 være termisk forbundet til
Q5, for at få dem til at tracke bedre.

Kai

Re: Spørgsmål til Forstærker design
 håndterer

Dvs Klasse B ?

Kasper

Re: Spørgsmål til Forstærker design

Errh, my bad: om den opererer i Klasse A, A/B eller ren klasse B
afhænger af hvor stor hvilestrøm der er sat, og udstyringsgraden.

Eftersom jeg egentlig er digital mand, købte jeg for et års tid siden
Douglas Self's "Audio Power Amplifier Design Handbook" (3rd edition),
og blev en hel del klogere på sagen.

(Amazon.com product link shortened)

Kai

Re: Spørgsmål til Forstærker design

Jep..

Jeg klovende lidt rund i det til eksamen her op til jul... :(
Jeg fik sagt at en klasse B var når man bare havde udgangs transitorne uden
noget til at fjerne klipningen, men det er jo klasse C.. naturligvis..

(men hev da 11 hjem anyway)

Kasper

Re: Spørgsmål til Forstærker desig n

Er det ikke en noget løs formulering? :)

klasse A,  >= 360 grader
Klasse A/B    360-180 grader
klasse B      180 grader
Klasse C   <  180grader

og med feedback og en fornuftig open-loop forstærking
er det lidt svært at komme under Klasse B ;)

Tillykke

-Lasse

Re: Spørgsmål til Forstærker design

Uden at have set diagrammet, så siger jeg bootstrap, meget brugt i stedet
for den strømgenerator Du savner. Yderst simpelt og effektivt så snart Du er
lidt over DC drift, og det er givetvis sikret ved AC kobling i
indgangstrinet.

udgangen,

Altså højpas  ;-)  C3 i serie med modstanden til stel i modkoblingssløjfen,
Right ?

dette?

Og at man kan sikre effektivt mod termisk runaway. Nogle fabrikanter
overdrev dette så meget, Mape foreksempel, at tomgangsstrømmen steg til et
niveau, der sprang netsikringer når man tilsluttede en vinterkold forstærker
lige hentet ind fra varebilen.  :-o

mvh
Orla

Re: Spørgsmål til Forstærker design

"Orla >
Jae det er vel rigtigt :)

Jae det skulle man mene :)

hehe, det er jo ikke praktsik

Re: Spørgsmål til Forstærker design

C3 benyttes til regulering af DC-offset på forstærkeren. R4 og R5 udgør
tilbagekoblingen. Eftersom R4 sidder i serie med C3, så vil R4 ikke indgå i
koblingen ved ren DC (ved DC, der vil C3 blot lades op, herefter vil
strømmen igennem R4 og C3 forsvinde), dette giver en enhedsforstærkning,
eftersom man laver 100% tilbagekobling. Ved AC, der kan C3 kan betragtes som
en kortslutning, derved indtræder R4 i tilbagekoblingen (reducere
feedback'et), hvorpå at reel AC-signal vil forstærkes.

C5 ligner umiddelbart en "boot-stramp" (støvlestrop). Hovedformålet er, at
opnå et højt udgangssving ved moderat forsyningsspænding. C5 oplades til een
eller anden spænding og da den er af stor kapacitet, så vil den ikke følge
med i AC-spændingsvariationerne, derved optræder den som en "ekstra"
DC-forsyningsspænding.

bruger

Forskellen på to dioder og transistoren, er til at få øje på! - Begge
benyttes til fornuftig bias af udgangstransistorne, så formålet er det
samme.
Med dioderne, der laver man spændingsfaldet ved, at sætte dem i serie. Dette
spændingsfald reguleres rent termisk, eftersom man placerer dioderne fysisk
tæt på udgangstransistorerne.
Ved mange diodespændingsfald i kæde, ved problemer mht. den termiske
regulering og lysten til at "pille", der benytter man gerne
transistorløsningen. Hér benytter man blot transistorerens eget Vbe
diodespændingsfald, men benytter forholdet mellem R16 og VR1 til bestemmelse
af "antallet af dioder". Koblingen kaldes derfor en Vbe mulitiplier, da man
med et forhold i et par modstande, kan bestemme "hvor mange spændingsfald"
man vil simulere. Reglerne for den termiske forbindelse er stadig gældende,
blot er der altid kun eet diodespændingsfald (dén i transistoren).

Hvis f.eks. VR1 drejes ind til 1k (i midten af trimmepotmeteret), så vil
spændingen deles ligeligt imellem de to modstande. Dette betyder, at
spændingsfaldet over spændingsdeleren skal fordobles, før at transistoren
vil trække strøm. Transistoren vil derfor først begynde, at trække strøm ved
ca. 1.2V over emitter og kollektor, da transistoren Vbe hér er 0.6V.

Hilsen
Lars

Re: Spørgsmål til Forstærker design
http://sound.westhost.com/p3a-f1.gif

C3 er en del af et lavpas filter, det bevirker at DC-Fejl ikke bliver
forstærket mere end en gang.

C5: og tilhørende komponenter ligner noget bootstrap power, og bliver
sikkert brudt til at forhøje forsynings spændingerne i driver trinnet.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

For lige at modkoble evt forvirring: det ER et lavpasfilter, som sidder i
modkoblingen af forstærkeren, så den samlede konstruktion virker som et
højpasfilter, med een gangs forstærkning ved DC og 1+(R5/R3) ved frekvenser
over et par Hz..

Jeg har aldrig set en LED brugt til at sætte niveauet i strømgeneratoren i
indgangstrinet. Hvad er temperatur koefficienten for sådan een ??

Burde C3 og C1 ikke være upolariserede kondensatorer ??

Bo //

Re: Spørgsmål til Forstærker design

Isoleret set ja, men nu indgår C3 jo i en aktiv sammenhæng, og så.......

Jo da, Sentec brugte det konsekvent, og en forstærker som PA 8 er nok noget
af det termisk mest stabile, der nogensinde er bygget.

Sikkert, men jeg har kun set bipolare i netop Sentec, eller brugte "alle"
normale lytter i modkoblingssløjfen. Det går som regel først rigtigt galt
når forstærkeren fejler, og såe er det jo ligesom alligevel ligemeget.

mvh
Orla