Spørgsmål til AVR

Hejsa

Jeg er igang med en konstruktion, der er bygget op over en ATMega8.
Denne har 3 porte (2 x 8 bit og 1 x 7 bit). Til den ene 8 bit port er
placeret et 16 knaps keyboard og til den anden 8 bit port 16 LED's.
Envidere skal der fra uC'eren styres en DC-motor vha. PWM via en
H-bro. Problemet er nu, at PWM'kanalerne kun er tilgængelige i en af
de to 8-bit porte.
Derfor lyder mit spørgsmål nu: Er det muligt, at splitte den 8-bit
port, der har PWM op i 2, således at 4 bit herfra benyttes til
keyboardet og de resterende 4 bit til keyboardet så kommer fra 7-bit
porten?

Tomas Skott

Re: Spørgsmål til AVR

Hvis du benytter en inverter, er det muligt at styre H-broen med kun en
udgang.

mvh
  Jeppe

Re: Spørgsmål til AVR

Så vil motoren blot køre konstant den ene eller anden vej. Den
skal også kunne være deaktiveret, derfor behøves 2 udgange. Men
eller en mulig løsning :-)

Tomas Skott

Re: Spørgsmål til AVR
meddelelse

Jeg lavede en én-udgangs-H-bro engang, med bidirection support. Jeg satte en
spændingsdeler på udgangen, mellem plus og minus, og detekterede på om
spændingen var i midten. Det var off-staten. Den lavede jeg ved at vende
udgangen til indgang, og slå pullup'en fra. Og så var høj ellers den ene
vej, og lav den anden vej. Kunne også fint PWM'e.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Spørgsmål til AVR

Det er et rent software spørgsmål, MPU'en kan let gøre det.

Forøvrigt bør du se på ATmega48 eller ATmega88, de er bedre og billigere.

Re: Spørgsmål til AVR

Det var også det, jeg håbede på. Men ville lige sikre mig, det
kunne lade sig gøre.

Jeg må give dig ret. Og at de er billigere, gør jo heller ikke
spor :-)

Tomas Skott

Re: Spørgsmål til AVR

Hvor hurtig PWM skal den køre?
Du kan jo bare lave en software PWM.

Hvis du vil bruge den "rigtige" PWM kanal, må du flytte keyboard og LED's
som du siger, og så bare lave driveren efter det. Eller ændre den driver du
har. Det er næppe den mest komplicerede kode der er skrevet til det...

mvh
Kåre

Re: Spørgsmål til AVR
Hej Kåre

Jeg har p.t. droppet PWM'en, da den ikke er vital for
konstruktionen. Da det er små strømme, der går i DC-motoren har
jeg blot valgt en løsning, hvor der med en jumper vælges mellem
4 tilstande, hvor der på de 3 er en formodstand til motoren og
den sidste så er uden formodstand. Planen var, at have en
trimmer på en A/D indgang, hvor man varierede PWM'en med.

Jeg ved faktisk ikke, hvor hurtig en PWM, man normalt anvender
til hastigheddstyring af en DC motor, men med dens træghed er
den vel næppe meget over 1kHz?

Det kan vel i princippet klares med #define ... i koden?

Tomas Skott

Re: Spørgsmål til AVR
Jeg har haft fat i diagrammet til STK500:
(http://www.avrfreaks.net/index.php ?
module=FreaksTools&func=viewItem&item_id11%5 under documents)
for at aflure, hvordan programmeringsinterfacet er lavet, men
det ser desværre lidt ud som om, der er lavet en bootloader i
HW, da RxDA og TxDA går via en AT90S1200.

Så hvordan laver man et interface til sin konstruktion bygget op
over en ATmega8515 eller 35, så man kan anvende PC'ens serielle
interface til ISP og kommunikation? (Selvfølgelig skal der en
MAX232 ell. lignende ind imellem, men ellers?)

Alternativt må man jo anvende STK-kittet til at smide programmel
i kredsen, men det er jo ikke særlig produktionsmindet...

Håber på kyndig hjælp :-)

Tomas Skott

Re: Spørgsmål til AVR

Det letteste er et parallel interface:
http://www.serasidis.gr/circuits/avrprog/avrprog.htm

Her er en til serial port:
http://elm-chan.org/works/avrx/avrx_com.png

Personligt har jeg valgt at bruge en AVR ISP:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok58%65.htm
Der findes forøvrigt diagram og software til noget tilsvarende på Atmels
side.

Hvis du vil reprogrammere senere kan du lægge en bootloader ind i MPU'en.

Re: Spørgsmål til AVR
Hej Henrik

Det ser rigtig spændende ud - Takker :-)

Hvordan gør man det?

Tomas Skott

Re: Spørgsmål til AVR

MPU'en har to sektioner i memoryen, en til normalt program og en til
bootloader.
Ved at lægge et specielt program i bootloader sektionen og altid starte
der, så har du mulighed for at skifte det normale program ud.

Kigger på Atmels application notes:
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc1644.pdf
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/AVR109.zip
Der er flere dokumenter om det.

Du kan også prøve at kigge på:
http://www.avrfreaks.com /

PS: Kan det betale sig at bruge mega8515, prøv lige at check prisen på
mega88.

Re: Spørgsmål til AVR

Jeps. Jeg prøver lige at kigge på dine links.

Mega88 har kun 28 pins mod 40 for mega8515, hvor jeg har brug
for de mange porte.

Tomas Skott

Site Timeline