spørgsmål om flere lys-dioder parallelt - Page 2

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt

Snip....

Man kan i visse tilfælde bruge parallel kobling af dioder. F.eks kan man
gøre det med en std diode BAV74 type (dual 1n4148). Den termiske kobling er
god pga de sidder på samme "die" og spredningen mellem serier er lille....

Cheers

Klaus

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
On Sun, 18 Jan 2004 11:22:46 +0100, "Lars T. Thomsen"

Nej, det er intet problem for mig.
Jeg reagerer blot, når der påstås at det ikke er muligt at
forbinde ( ens ) LED´s parallelt og opnå et brugbart resultat.

Nej.

Det har jeg.

Det har du lov til at mene. Jeg har dog anvendt ovenstående
printplader i mere end 8 år med et ( stadigt ) godt resultat.

Det påstår jeg heller ikke.

Enig. De ( i mit tilfælde ) ens anvendte LED forbruger netop
ca. 15 mA / stk ved en spænding på 2 V.

Helt i orden, men jeg bekymrer mig ikke om det,
når det blot fungerer efter hensigten.

Det vil jeg, i nogle tilfælde.

Nej, det gør jeg ikke og jeg har heller ikke tænkt mig at lave om på det
m.h.t. den ovennævnte konstruktion.

Netop.

Al respekt for det !

Men hvis jeg kan benytte mig af devisen "keep it simple ... "
og derved undgå at skulle bruge / montere 6-10 modstande og
samtidigt få en tilfredsstillende, anvendelig og langtidsholdbar
konstruktion, så er jeg glad og tilfreds.

--
Kim

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
Hej Kim!

Jeg siger vistnok ikke, at det det ikke er muligt, jeg siger såmænd blot, at
det er forkert!

Okay, nu nærmer vi måske en konklusion! ;-)

... og nu kaster du rundt med alle de fede argumenter og eksempler! ;-)

Jow, som Klaus vistnok skrev. Jeg er da også kommet i tanker om, at man jo
også bruger parallelkoblinger af diode(strækninger), når man vil lave et
strømspejl eller skal termisk udkompencere uønskede diodestrækninger (f.eks,
som i en klasse AB-forstærker).
Jeg vil godt medgive, at det er dét man gør, hvis man har en begrænset
forsyningsspænding og hvis dioderne er matchede... men eller har det alle
ulemperne!

og

Jajaja, men jeg skriver jo også:
kvallitets-
glade

lyse...

Det gør du, idet du gerne vil parallelkoble dem: Det er strømmen igennem
den, som giver lysændringen og ikke spændingenfaldet.

Hvorved en ændring af hver enkelt lysdiodes diodespændingsfald vil påvirke
denne cirka-strømværdi og derved ændre lys-udbyttet.

Jojo... nu har vi fat i noget! ;-)
Jeg bekymre mig ikke over, om det virker efter hensigten, men at det bliver
gjort korrekt!

Det må du selv om, jeg skal ikke bruge noget af dit design alligevel! ;-)

Dig om dét! ;-)

Hilsen
Lars

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
@4ax.com:

Jo !

Jo det er, argumenterne herfor har du fået til hudløshed, men vi kan ikke
lære de blinde at se (heller ikke om så lysdioder bliver 1'000 gange
kraftigere).

Nej, det er samme sag.

Det ville du vide hvis du anede den første ting om hvad du snakker om.

Kun få år mindre end mig ??
Det tvivler jeg på, når du kan lukke så meget vrøvl ud om hvordan de
benyttes.
Skulle det være sandt, ville du også vide hvordan forskelle i strøm vil
påvirke parallelkoblede LED's krystaller - og det lyder det ikke rigtig
til.
(Men selvfølgelig... At "arbejde med LED's" kan jo være at sidde ved et
samlebånd og lodde dem fast, eller at lægge dem i poser hos en forhandler
og det lærer man vel ikke nødvendigvis noget af).

Hmmm... Du tolker åbenbart smileys med nogenlunde samme konduite som du
omgås LED's ;-/

Eller troller du bare ?

--
Venlig hilsen,
Søren

VH
Jakob

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt

Vend gerne tilbage med resultatet så vi andre har glæde af det :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
den

Andre kan ha glæde af det, men det er et skråplan at bevæge sig ud på. Man
sætter ikke dioder/LEDs parallelt. Specielt med LEDs da der er store
forskelle hvis de er forskellige farver, og spec'en for dem kan variere ret
meget. Ydermere vil de ved EOL (End Of Life) sprede meget mere end de gør
BOL (Beginning....)

Klaus

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
Jeg tror nu også, at jeg ender med at montere dem i serie - evt. prøver jeg
begge dele. Der går dog lige lidt tid, før jeg får det gjort, men jeg skal
nok huske at vende tilbage.

VH
Jakob
ret

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
On Fri, 16 Jan 2004 20:52:56 +0100, "Klaus Vestergaard Kragelund"

Din næste påstand bliver vel,
at man heller ikke sætter glødelamper sammen parallelt.

--
Kim

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt

Hvis man har en formodstand på, gør man ikke !

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
Hej Kim

Netop sådan en udtalelse viser jo at du åbenbare ingen anelse
har om hvad du taler om.

Mvh Max

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
Hej Kim!

LOL! - I guder, lån dog en bog om elektronik på bibilioteket!
Hint. Der er rent faktisk en ret stor forskel på en glødelampe og en
lysdiode!

Hilsen
Lars

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt

Er det det bedste du kan komme med? Kig lidt i datablade for LEDs. Se på
forskelle i Vf for eksempelvis grønne og røde LEDs og kig da endeligt på
spredningen. Vend tilbage til denne NG og kom med et sagligt argument

Jeg venter med spænding :-)

Klaus

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt

Nej, med strøm!  ;-)

Kom til at tænke på de der LCD bagrunds-'lysplader' med LED's, de
består ofte af en hel stribe LED's i parallel. Men OK, det er
selvfølgelig nok matchet rimelig godt.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt

De er sandelig også koblet i parallel i min cykellygte.

--
Kim

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
On Sun, 18 Jan 2004 15:23:47 +0100, "Klaus Vestergaard Kragelund"

Jeg har ikke i sinde at parallel-forbinde forskellige typer LED´s.

F.eks. den simple montering / konstruktion,
som jeg har redegjort for i et andet indlæg.

Det gør jeg ikke.
Mine LED´s er tilsluttet og fungerer tilfredsstillende  :-)

--
Kim

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
grønne

Checkede du databladet eller kan du bare ikke læse sådan et?

Den her samtale minder mig om at diskutere med et barn, der ikke vil forstå.
Ok, nu har jeg fornærmet dig nok, sorry for det. Men du er røget i min
KillFile fra nu af....

PS KillFile = funktion i newsprogram, der gør jeg aldrig vil se dine
meddelelser her længere

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
Jeg lovede at vende tilbage herom, når jeg havde prøvet mig frem. Det har
jeg nu.

Jeg fik ikke lys i dioderne, når jeg forbandt dem i serie ligegyldigt,
hvordan jeg vendte dem.

Ved at forbinde dem paralelt har jeg nu fået fint lys i min HD-led - det ser
ikke ud til at gå ud over lysstyrken. Men min power-on diode lyser alt for
svagt, så her duede det ikke at sætte dem parallelt. Men det er jo heldigvis
til at løse ved at sætte dioden (med en formodstand) direkte på et 12 V
kabel.

VH
Jakob

Site Timeline