spørgsmål om flere lys-dioder parallelt

Jeg vil gerne placere endnu en HD-led fra min computer et andet sted. Kan
jeg regne med, at jeg bare med strømtyve kan montere endnu en diode
paralellt med den nuværende?

Min manual siger intet om, hvad der kan trækkes af strøm fra det særlige
stik til HD-led'en.

Lige et andet spørgsmål i samme bolgade. De almindelige pc power og reset
knapper kan man vel sagtens placere "kopier" af andet sted (oppe på
skrivebordet) ved bare at forbinde endnu en tryk-afbryder (eller hvad det nu
lige hedder) paralelt forbundet med de eksisterende. Er det ikke sådan, at
der bare skal sluttes kredsløb?

På forhånd tak
Jakob

PS: Har tidligere spurgt i dk.casemodding, emn der kom ikke rigtig svar.

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
On Thu, 15 Jan 2004 22:59:34 +0100, "Jakob Aagaard Harder"

Sæt den i serie, så lyser de lige meget.

Jo, det skulle være muligt. Der kan opstå noget "støj", hvis du laver
lange ledninger ud af PC'en. CE-mærkningen falder hvert fald væk..

--

/Dan MOrtensen
www.webgaden.dk

CE-mærkningen bortfalder alligevel når man sætter en ekstra HD i.

Mvh Max

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
Hej Jakob

Nej, man montere ikke LED's parallelt, de skal sættes i serie, men så falder
lysudbyttet også lidt.

Problemet med at sætte dem parallelt er at de ikke er helt ens, så den
ene vil bruge al strømmen og kun den vil lyse.

Der sidder en modstand inde i din HD der begrænser den strøm du kan trække.

nu

Ja det burde uden problemer kunne lade sig gøre. En af populær betegnelserne
for den slags kontakter er "ringetryk", den rigtige er en momentær kontakt.

Mvh Max

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
On Thu, 15 Jan 2004 23:12:25 +0100, "Max"

Vrøvl.

Vrøvl.

Det forekommer som oftest ved low-cost LED´s.

Vrøvl. Når blot der er strøm nok, så lyser de alle.

--
Kim

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt

Ikke nødvendigvis. Hvis dioderne er købt sammen og kommer fra samme
produktionslinje, så plejer problemet ikke at være så stort. Det virker
garanteret ikke hvis man tager den eksisterende LED og sætter en ny-indkøbt
parallelt, selv om den har samme farve.

En serie-forbindelse er klart at foretrække, da strømmen så vil være den
samme i begge dioder. Så skal der bare være en høj nok spænding til
rådighed, ca. 1.5V pr. lysdiode hvis det er en af de normale billige røde
LEDs. Det burde man kunne måle hvis man afmonterer dioden og måler
spændingen fra bundkortet/harddisken.

Ikke hvis deres spændingsfald ikke er helt ens. Den diode med lavest
spændingsfald bestemmer spændingen, og det kan sagtens betyde at den anden
lyser markant mindre ved den spænding.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
On Fri, 16 Jan 2004 12:12:29 +0100, "Martin Sørensen"

Det virker da fint her, da jeg har foretaget flere indkøb
( over et par år ) af samme type og blandet dem godt i æsken.

Det har jeg nu sjældent ( synligt ) oplevet,
vel at mærke med samme type (HQ) led.

Ja, men imho kun såfremt at der er tale om
forskellige eller low-cost LED´s.

--
Kim

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
Hej Kim

Om du vrøvler eller jeg gør det, gider jeg ikke diskutere,
jeg ved bare at der er en måde at gøre det rigtigt på, og
mange at gøre det forkert på.

Mvh Max

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
On Fri, 16 Jan 2004 15:52:49 +0100, "Max"

Ok.

Det bekymrer mig ikke at du mener at jeg bruger en forkert metode,
når blot det fungerer tilfredsstillende.

--
Kim

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
Hej Kim

Det er ikke bare noget jeg mener, det er fakta at det er forkert.

Mvh Max

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt

Det er dig der vrøvler !

Jakob vil eftermontere en LED i sin PC... Tror du han får en med præcis
samme spændingsfald ?  (I så fald aner du ikke hvad du taler om).

Fat lige Ohms og Kirschofs love før du beskylder en garvet radioamatør der
bygger "tonsvis" af elektronik for at vrøvle, så virker du mere seriøs ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Nix.

Nej, men det var heller ikke det, som jeg svarede på.

Jeg kommenterede Jakob´s påstand :

som ikke er korrekt.

At det så kan være en fordel at anbringe dem i serie i visse tilfælde,
er en anden sag.

Er fattet. Hvorfor blande Ohms og Kirschofs love ind i dette  ?

Nå ja, jeg jo også kun arbejdet med LED´s de sidste 30 år ...

Jeg formoder, at du mener det ironisk ( p.gr.a. din smiley ).

--
Kim

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
Hmmm, nu blev jeg lidt forvirret igen. Jeg vil eftermontere en ekstra
(billig) LED.

Jeg har lige haft afmonteret den nuværende LED og målt spændingen. Der er
kun 0,5 V. Hvad betyder det for, om det kan lade sig gøre?

VH
Jakob

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
ekstra
spændingen.
gøre?

Måske bare at den har blinket med korte pulser da du målte. Der
sker ikke noget ved at prøve at sætte en parallelt, bare prøv med
en af samme farve og se om de ikke lyser begge to. Det skulle
undre mig meget om den ene var helt slukket, men lidt forskel i
styrken kan du godt forvente. Og det kan du såmænd også hvis de
sidder i serie, pga. forskellig virkningsgrad.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
Hej Ulrik,

*Host* afmonteret => blinket med korte pulser *host*  ;)

Det er de næppe, på en lille LED-tester (bare til kontrol) jeg har lavet,
sidder der i øjeblikket både en hvid og en grøn LED parallelt.
Den hvide (der er på mange Cd) lyser meget svagt, mens den grønne (30..40
mCd vil jeg tro) også dæmpes en del, men det hænger nok sammen med, at det
er en switcher der giver nogle forholdsvis høje peaks, som den grønne LED
ikke når at dæmpe spidserne før de har nået den hvides
"overslagsspænding".

--
Venlig hilsen,
Søren

Jow, du gør!

Jow, eftersom du gerne vil have dem i parallel, så bliver det dén diode med
det laveste diodespændingsfald, som kommer til at bestemme spændingsfaldet
over alle de andre (samt tabet i lederne).

Det er ikke helt forkert, men det er overhovedet ikke rigtigt!

Okay fordele/ulemper:

Man vælger seriekoblingen:
Hvis f.eks. man vil garantere sig et nogenlunde ens lys-udbytte uafhænig af
de enkelte dioders matchning.
Samt spare en større effektafsættelse i en formodstand, da det samlede
diodespændingsfald  vil komme tættere på forsyningsspændingen og
totalstrømmen kun bliver de 10-15mA (begrænset af formodstanden).

Man vælger parallelkoblingne:
Hvis man gerne vil bruge matchede dioderne for at opnå samme lysudbytte.
Det samlede diodespændingsfald bestemmes af dén diode med det laveste
diodespændingsfald, denne formodstand vil (pga. parallelkoblingen) trække en
pæn høj strøm, imens er der vil være et ret respektabelt spændingsfald over
denne = Høj effektafsættelse: Spild!

Fordi, at det tilsyneladende er nødvendigt...

Jeg er også radioamatør og kan se også se, at alle dine sidste 30 år med
LED's tilsyneladende ikke har givet den helt store success! ;-)

Hilsen
Lars

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
On Fri, 16 Jan 2004 22:04:08 +0100, "Lars T. Thomsen"

Nej, jeg svarede til påstanden om :

hvilket jeg stadig mener er noget vrøvl.

Hvorfor blande diodespændingsfald ind i dette ?
Jeg har adskillige printplader, hvor der sidder 6-10 LED
koblet parallelt direkte til en 2 V strømforsyning.
Der er ingen synlig forskel i lysstyrke.

Hvorfor blande en formodstand ind i denne diskution ?
At der så ofte benyttes en formodstand, er en anden sag.

Jeg forstår din ironi. Blot det virker i praksis  :-)

--
Kim

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt
Hej Kim,

... og det er dit problem, du mener vel også, at jorden er flad!?
Jeg har aldrig set tilfælde, hvor at det er en god idé, at parallelkoble
dioder! - Jow, hvis man samtidig laver et diodespændingsfald vha.
udkompencering over et effektnetværk af modstande: Netop for at kunne
kompencere for de forskellige diodespændingsfald.

det

Fordi at du har i sinde, at parallelkoble dem!

Man ser meget lort igennem tiden og at de kommer på print, det kan ikke
længere bringe mit pis i kog, det eneste jeg kan sige er: Det er forkert og
noget klyt-design! - Det er det samme, som at sige at en lysdiode skal have
2V for at lyse... og det er løgn, den skal skal have en strøm i omegnen af
10-20 mA!

For den originale skal i begge tilfælde skiftes, da vi enten har et helt
andet strømtræk (ved din parallelkobling) som formodstanden skal kunne holde
til, eller fordi strømtrækket nedsættes pga. et større diodespændingsfald
(pga. seriekoblingen).

Ja, det er når det skal laves korrekt! - Hvis du *absolut* vil lave
parallelkoblinger, så laver du dine parallelkoblinger á seriekoblinger af
f.eks. 10 ohm modstande, så de indbydes forskeliige diodespændingsfald kan
udkompenceres over modstanden over de respektive lysdioder.

Joow, jeg véd det! - Jeg har åbnet mange apperater, hvis design, kvallitets-
og komponentvalget stinker, alligevel kan kinadåsen spille og folk er glade
og tilfredse. Men som hobby, dér synes jeg godt, at man kan værne lidt om
det ordenlige håndværk!

Hilsen
Lars

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt

Så er det heller ikke være at koble dem i parallel.

En LTL-307EE (rød LED fra Liteon) lyser mellem 1.6 volt og 2.4 volt.
Hvis vi tager området 1.8 volt til 2.4 volt er sammenhængen mellem strøm og
spænding linær (fra 5mA til 50mA), det giver en modstand på 13 ohm i
lysdioden. Desværre mangler der tolerancer i deres datablad.

Problemerne ved parallel kobling er selvfølgelig:

Dioder med forskellig materiale sammensætning, vil ikke følge samme
strøm/spændings kurve og dermed ikke dele strømmen korrekt.  Dette kan opstå
hvis fabrikken ændre sin process, eller der bruges en anden type lysdioder.

Temperatur forskelle (mellem LED'erne) kan også påvirke strømfordelingen.

Hvis strømfordelingen mellem lysdioderne ikke er korrekt, vil det have
betydning for lysudbyttet (de lyser forskelligt) og kan også have betydning
for levetiden (For høj strøm ødelægger LED'en).

Jeg bruger altid seriekobling, da jeg så er sikker på korrekt
strømfordeling, men hvis man ikke har spænding til det, er rimelig sikker på
at få ens lysdioder og ikke tager strømfordelingen så højtideligt, så skulle
det kunne virke.

Re: spørgsmål om flere lys-dioder parallelt

Enig. Det fungerer fint her.

--
Kim

Site Timeline