Spørgsmål : om DC-motor karakteristik

Jeg har graf for en DC-motor der viser sammenhængen mellem "torque" og omdrejningshastighed.

Grafen kan ses her:

Motoren sidder i en aktuator, som bruges til at regulere pitchvinklen på en vindmølle-vinge.

For dem der ikke ved hvad "pitchvinkel" er, kan jeg oplyse at pitchning af en vindmølle-vinge blot betyder drejning af vingen omkring dens længdeakse.

Mit spørgsmål er:

Hvad bruger man sådan en graf til? Hvad kan man udlede? Og hvilken relevant information kan man udlede af grafen set ift. motorens anvendelsesformål.

bamse

bamse skriver:

At se, hvor meget kraft (tourque) motoren har ved de forskellige omdrejningstal.

At man forhåbenligt bruger den inden for de givne belastningsområder og hastigheder

Ikek specielt meget. Der er blæevet sat 24 volt til motoren og så har man målt omdrejninger og forbrug ved forskellige belastninger.

Den blå kurve viser tydeligt motorens arbejdesområde. Startende ved 100 omdrejninger er der ikke så meget kraft i den og kommer man over 75m-Nm belaster man den, så omdrejningerne begynder at falde igen

Klip

Den lyserøde/pink viser virkningsgrad. Dvs. ved 20m-Nm er der højest virkningsgrad. Er skalaen iøvrigt milli-Newton-meter.? Ikke meget, men vel OK for pitch styring. (På en lille mølle formoder jeg.?)

En 4kW 400V, 3 faset motor yder ca. 24Nm ved 1450 omdr./min. såvidt jeg husker.

Sikkert mindre vigtigt med optimal virkningsgrad, da den vel ikke kører konstant. Og belastningen er måske vanskelig at optimere omkring 20m-Nm kan jeg forestille mig.

Den røde viser omdrejningstal som funktion af belastning, ved 24V. Ved ca. 150 går den istå pga. overbelastning. Det kan ses på strømmen. Den sorte.

Den blå viser effekten. Du får mest effekt ud af den ved ca. 70 m-Nm belastning.

Den sorte er strømmen. Ved at sammenligne denne og den blå vil du se at du får mest udbytte ved at køre ved ca. 70m-Nm last.

Jeg kan se at tallene du har behov for faktisk står skrevet til højre for grafen.!

Jeg er nysgerrig efter at vide hvordan du får optimeret den til at køre ved optimal effekt.! Valg af gearing må have stor betydning. Gætter du dig frem, eller hvad.?

Disse informationer er med forbehold for at jeg ikke til daglig arbejder med denne type motorer.

Du skulle måske prøve at spørge i dk.teknik.el eller i dk.videnskab.

Iflg. fundatsen hører spørgsmålet vist hjemme i førstnævnte.

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

Hej Jørgen og mange tak for det hurtige svar.

Jeg undrer mig også over om "m-Nm" er milliNewtonMeter, for det bør man vel skrive som "mNm"???

Pitchningen udføres på en mølle af typen Whisper H80.

Her er en beskrivelse af den:

Jeg styrer motorens omdrejningshastighed og retning med et

20 kHz PWM-signal fra en microcontroller. Signalet fra microcontrolleren ligger mellem 0 og 5 volt. Da microcontrolleren ikke kan levere den nødvendige effekt til motoren ryger signalet igennem en motordriver, der består af 4 mosfet-transistorer (RFP40N10) og 2 H-bro drivere (IR2104)
bamse

bamse skriver:

/funmode on Buuh, det er da ikke en mølle, det er en lille propel :-9 /funmode off

Hvorfor vil du pitche den ?

Kan den ikke levere nok effekt, eller vil du pitche ud, for at dæmpe effekten fra den ?

Hvor hurtigt er dit reguleringsloop og hvor ofte picher du ?

Hej Klaus

Ved at pitche vingerne individuelt og efter et bestemt mønster, kan der skabes et drejemoment. Krøjesystemet kan muligvis undværes hvis man kan opbygge en avanceret pitchregulering.

Den producerede effekt er ikke så interessant lige nu. Det jeg er mest interesseret i er, at se om man kan lave et krøjesystem baseret på avanceret pitchregulering.

Pitchningen udføres kun når den definerede vindretning i softwaren er forskellige fra den aktuelle/målte krøjevinkel (den retning vindmøllen peger i)

Reguleringsloopet har en indsvingningstid på 1s

Reply to
bamse

Det er vist bare et spørgsmå om hvad forfatteren er vant til.

Mange tager det ikke så seriøst med enhederne.

Denne amerikaner er garanteret ikke vant til SI-enheder. Jeg mener at man derovre ofte skriver enheder med bindestreg imellem.

Du skal være glad for at det trods alt skrives korrekt, med små og store bogstaver.!

Og især da det vist er en amerikansk hjememside, og der skrives i SI-enheder. Fantastisk.! Du kunne meget vel blive udsat for ft-lbs eller noget i den stil fra amerikansk sider.!!

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

bamse skriver:

På så lille en mølle som Whisperen måske. Den har for øvrigt et ret simpelt krøjesystem :-)

Det lyder spændende, er det noget der skal opskaleres senere ?

Fordi jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan du vil styre krøjebremserne samtidigt, når du ikke har et bestemt drejemoment.

For øvrigt kan jeg sige at der er masser af sideværts moment i en mølle, uden at man pitcher. Har man ikke krøjebremser (nu snakker vi rigtige møller) står nacellen og svinger kraftigt fra side til side.

Hvad måler du vindretning med ? Okay, du vil pitche dynamisk på hver enkelt vinge i forhold til, hvor den er på omdrejningen ? Men en whisper får sit pichsystem nok at lave, den drejer _hutigt_ rundt.

Hej Klaus

Om det skal opskaleres ved jeg ikke. Jeg skal blot undersøge om princippet virker :o) Vindretningen måles med en sensor. Jeg har ikke taget stilling til hvilken sensortype der skal anvendes idet møllen i dette forsøg kører som "ventilator". Med andre ord får drivmotoren effekt fra en frekvensomformer (VLT5000).

Jeg har en matematisk model (overføringsfunktion) der ud fra forskellen mellem ønsket krøjevinkel og målt krøjevinkel (via encoder) beregner amplituden A som anvendes i funktionen

Ønsket pitchvinkel(rotorposition)=B+A*sin(rotorposition)

Ud fra denne funktion kan den ønskede pitchvinkel for en vinge altid beregnes. Så ja...det er meningen at hver vinge skal pitches ift. hvor den er på omdrejningen.

Hvad mener du med at "pitchsystemet får nok at lave"?

Optimalt set er det meningen at krøjebremserne skal kunne undværes.

Det sideværts-moment du taler om kan vel "ophæves" hvis regulatoren virker? Men det betyder jo så, at pitchningen skal udføres hele tiden hvilket måske giver ret kraftige belastninger på vingerne?

bamse

Okay, altså rimelig stabil vind. Husk på vindkast, som tit giver vridning i tårnet. Eller at vindretningen skifter hurtigere end du kan krøje.

Find en Carlo Gavazzi vindfane, den blafrer fra side til side og du måler så, hvilken side den er mest i, sådan reguleres "mellemstore møller". Ellers kan denne bruges :

den er ret fintfølende.

Lyder rigtigt......

Nu kender jeg ikke rotor rpm på en whisper, men det ligner noget omkring

50-60rpm, hvilket giver en reguleringshastighed på 1 sekund pr vinge pr. omgang.

Det tror jeg ikke på at det lykkedes, specielt ikke ude i den virkelige verden, hvir vinden springer og danser som en besat. Specielt, hvis du kommer til at stå i "wake" af en anden mølle. Men der arbejdes da seriøst med at mindske tårn torisioner ved aktiv pitching af den ekelte vinge.

Man laver så trækmåling i hver enkelt vinge for at udkompensere ujævnheder og pitcher efter det.

Okay, så lige en skræk siuation: Styringen af en vinge svigter. Hvilket vil betyde omgående shutdown af møllen. Her kan du ikke styre momentet af rotorens belastninger af tårnet. Har du ingen krøjebremser, vil nacellen vride fra side til side som en tovlig.

Desuden kan du ikke undvære krøjemotorer: Opstart efter vindstille, hvor vinden har ændret retning kræver krøjning.

Hvordan er du kommet til at arbejde med det ?? Jeg er interesseret !

Hej igen Klaus

Det er et 5. semesterprojekt på det universitet jeg går på. Der er vist allerede taget patent på princippet i USA.

bamse

Okay. Amerikanerne har patent på meget derovre - det betyder dog ike at de kan finde ud af at bruge det til noget.