Spørgsmål

Davs med jer alle.

Mit spørgsmål lyder på om hvorlangt en gnist kan springe ved en spænding på
1000 volt. Og hvorlangt kan man derefter trække lysbuen ved samme spænding.

Håber at nogen kan hjælpe.

Med venlig hilsen Thias Russell

Re: Spørgsmål

spænding.

ca. 1mm gnist pr KV.
Hvor lang en lysbue der kan laves ved 1KV afhænger meget af hvilke matrialer
elektroderne er lavet af og om de ioniserede gasser bliver mellem
elektroderne. Et gæt vil være ca 2-3mm med V formede elektroder.

V Formede elektroder = "Jacob's Ladder"

--
Hilsen
   Peter N Petersen

jeg takker mange gange. Så har det været lysbuen jeg har hørt det med ang.
hvor langt den kan trækkes. Jeg kan huske at jeg havde hørt nogen med 1 cm.
pr. 1000 volt.

Med vnelig hilsen Thias Russell.

matrialer

Re: Spørgsmål
Hej Thias,

Det afhænger af flere ting; elektrodeform, tryk, luftfugtighed etc.

1mm/kV er med nålespidser som elektroder og ved 1 atm. tryk.
(øger du trykket skal der højere spænding til samme gnisttab og omvendt)

Du kan sammenligne med gnisttabet i en forbrændingsmotors tændrør (som
regel under 1 mm), sammenholdt med tændspændingen (15..25 kV med alm.
tændspole).
Som tommelfingerregel skal du, i fri luft, kunne trække en gnist med en
længde på ca. 10 gange gnisttabet, fra tændrørets midterelektrode til
motorblokken (langt fra nålespidser i form).

--
Venlig hilsen,
Søren