Spørgmål omkring Eprommer

Hvor længe skal en Eprom lægges til tørre i alm sollys før den er slettet ?

Vil den tage skade af at lægge i 7 dage ?

/ Qbic

! Det er 27C256 kredse

Re: Spørgmål omkring Eprommer
On Wed, 9 Mar 2005 16:48:26 +0100, "News - [6400]"

Har selv prøvet at lade en 27C128 ligge i 14 dage (for længe siden da
EPROM'er var noget man brugte :o), uden een eneste bit blev slettet
:( Måtte købe mig en UV sletter.

Se overnfor.... men det afhænger vel af ozonlaget :o)

/Thomas

Re: Spørgmål omkring Eprommer

Det duer ikke at lægge dem i solen indenfor et vindue. De skal ud i den
friske luft.

Jeg prøvede for ca 20 år siden at lægge dem under et alm lysstofrør, og de
begyndte at fejle allerede efter et par uger. Der var jo nok en grund til at
man satte metal-labels over dem :-)) De hed 2708 og var fra Intel, med en
acceddtid på 1.2us (noget elendigt bras)

Bo //

Re: Spørgmål omkring Eprommer

jooo.... men en cpu med en clock frekvens paa 2 Mhz var jo ogsaa et
særsyn....*G*

Re: Spørgmål omkring Eprommer

Glem ikke at dengang brugte CPU'er flere clock cycles på at læse fra
hukommelsen.

Re: Spørgmål omkring Eprommer

Og det mener du ikke de gør i dag?

De hurtigste FLASH kredse (for nu at blive i EPROM'ens historiske
spor) jeg har set kan ikke klare mere end 50ns access, det vil jeg da
mene er adskillige clock-cycles for en moderne CPU.

/Thomas

Re: Spørgmål omkring Eprommer

De gør de vel stadig ;-), men på de store CPU'er er det meget mere
adskilt og faktisk kan der blive overført data flere gange hurtige end
memory clocken.

Re: Spørgmål omkring Eprommer

-derfor har en del af de moderne typer en burst mode, der kan levere data
endnu hurtigere,

-derfor er der cache memory og controller på de hurtige processorer, for at
vær emefe uafhængig af den externe hukommelse

-derfor er der en del operativsystemer, der starter med at kopiere flash
indholdet til RAM, der i visse tilfælde er hurtigere.

Bo //

Re: Spørgmål omkring Eprommer
On Thu, 10 Mar 2005 20:52:07 +0100, "Bo Bjerre"

Excatly my point!

/Thomas

Re: Spørgmål omkring Eprommer
Dur ikke, taker af erfaring, køb en sletter, ca. 1 min, så er alle bit sat
til "1"

Anders

Re: Spørgmål omkring Eprommer
Takker for svaret, jeg vil så købe sådan en Eprom sletter.

/ Qbic

Re: Spørgmål omkring Eprommer

Sidst i 80'erne da jeg rodede en del med e-prom'er havde jeg scoret en
gammel ansigtssol på et loppemarked, den gjorde det til UG ;o)

mvh
Ebbe

Re: Spørgmål omkring Eprommer

Ja, det har jeg også haft prøvet, men det er ikke super godt, jeg må
indrømme, en sletter er mere fiks og den virker hver gang, og virker den
ikke er det prommen der er død.

Anders

Re: Spørgmål omkring Eprommer

Man kan vel også bruge en UV-lampe til frimæker?

--
Venlig Hilsen
Michal

Site Timeline